Kuluttajansuojalain uusimmat muutokset
Koulutuksessa perehdytään vuodenvaihteessa voimaan tuleviin kuluttajansuojalain muutoksiin, jotka näkyvät tavalla tai toisella melkein jokaisen kuluttajakauppaa käyvän yrityksen arjessa. Keskeisimpiä ovat myyjän virhevastuuta ja virheen seuraamuksia käsittelevien sääntöjen muutokset, joiden perusteella kuluttaja voi jatkossa itse valita, korjataanko viallinen tuote vai vaihdetaanko se uuteen, vaikka tästä on poikkeuksia. Samalla virheolettama-aika, jolloin myyjän täytyy osoittaa, että tavarassa ei ole virhettä, venyy kuudesta 12 kuukauteen. Molemmat muutokset voivat vaikuttaa myös takuuehtoihin. Älylaitteisiin ja muihin digitaalisia elementtejä sisältäviin tavaroihin kohdistuu uusia päivityksiin ja tietoturvaan liittyviä velvoitteita, ja vastuu digitaalisen sisällön tai palvelun toimivuudesta voi olla tavaran myyjällä.
Koulutuksen lopuksi paneudutaan myös keväällä 2022 muuttuviin alennus- ja tarjoushintojen ilmoittamista koskeviin vaatimuksiin. Jatkossa, jos tuotetta myydään alennettuun hintaan, kuluttajalle on pääsääntöisesti kerrottava lähtöhinnan ohella alin hinta, jolla myyjä on tarjonnut tuotetta tarjous- tai alennusmyyntiä edeltäneiden 30 päivän aikana.