Digitaalisuus
Osa kaupan murrosta
Digitaalisuus on voimakkaimmin kaupan toimintaympäristöä ja -edellytyksiä muokkaava tekijä. Myös alustatalous on yksi digitaalisen ajan suurista ilmiöistä.
Digitaalisuus on ollut tärkeä väline kaupan toiminnan tehostamisessa ja tuottavuuden lisäämisessä, mutta samalla se myös haastaa suomalaisen vähittäis- ja tukkukaupan. Varsinkin erikoiskaupassa kansainvälinen kilpailu on kovaa ja kasvaa jatkuvasti. Toisaalta digitalisaation ansiosta maailmanmarkkinat tulevat jokaisen, pienenkin yrityksen, ulottuville.
Digitalisaatio, automatisaatio ja kansainvälinen kilpailu muuttavat jatkuvasti kaupan työmarkkinoita ja osaamistarpeita. Etenkin tukkukauppa on pystynyt tehostamaan toimintojaan, mikä on vähentänyt työvoiman tarvetta, mutta muuttanut samalla työn osaamisvaatimuksia, sillä työvoimalta vaaditaan aiempaa enemmän digiosaamista.
Digitaalinen kauppa -tutkimukset
Verkkokauppaselvityksessä tutkitaan kuluttajien tyytyväisyyttä verkkokauppoihin, joista digitaaliset ostot tai ostoon johtaneet tilaukset tehtiin. Selvityksessä ei tarkastella kuluttajien keskinäistä vertaisverkkokauppaa vaan yrityksiä, jotka myyvät kuluttajille.
Kaupan liitto tukee digitaalisen kaupan menestystä Digital Commerce Finlandissa
Digital Commerce Finland on yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Digital Commerce Finland Oy:n tavoitteena on rakentaa maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen.
Digital Commerce Finland jatkaa Business Finlandin eCom Growth- (2016–2018) ja Experience Commerce- (2019-2023) kasvuohjelmien työtä. Yritys järjestää koulutuksia ja koordinoi 23 eri puolella suomea toimivaa, vertaissparraukseen perustuvia verkkokauppaklubeja, joissa on mukana jo yli 200 yritystä. Klubien avulla nostetaan digitaalista kauppaa käyvien yritysten osaamista. Lisäksi yhtiö toteuttaa suuren suosion saavuttaneita valmennuspäiviä sekä pienemmille yrityksille ABC-koulutusta.
Yhteisön käynnistymistä tukee kuusi perustajaorganisaatiota: Kaupan liitto, Keskisuomalainen, Paytrail, Posti, Sanoma sekä Suomalaisen työn liitto. Nämä ja tulevat kumppanit mahdollistavat yhteisölle muun muassa pääosin maksuttomien palveluiden, tapahtumien ja koulutusten tarjoamisen.
Opiskele digitaalista kauppaa yliopistossa
Kaupan liiton koordinoima ja viiden yliopiston toteuttama digitaalisen kaupan opintokokonaisuus tarjoaa kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta ja kaupan toimialan merkittävästä murroksesta. Opintokokonaisuus on suunnattu kauppatieteellisen koulutusalan ja soveltuvien alojen tutkinto-opiskelijoille yhteistyöyliopistoissa sekä osaamistaan täydentäville kaupan alan ammattilaisille.
Opintojaksot ovat kiinteästi sidoksissa käytäntöön, ja niiden avulla opiskelijalle muodostuu sekä teoreettinen että käytännön liiketoimintaan kytkeytyvä kaupan alan osaaminen, mikä vahvistaa merkittävästi opiskelijan työelämävalmiuksia.
Opintojaksoilla opiskelijat pääsevät perehtymään digitaaliseen kauppaan kokonaisvaltaisesti hankinnasta ja logistiikasta asiakkaiden käyttäytymiseen, brändiin ja digitaaliseen markkinointiin.