verkkokauppa

Finanssivalvonnalta tilapäisiä helpotuksia vahvaan tunnistamiseen verkkomaksamisessa

Asiakkaan vahvan tunnistamisen vaatimus maksamisessa tulee sitovana voimaan 14.9.2019. Finanssivalvonta on kuitenkin ilmoittanut 5.9., että se ei aio vielä toistaiseksi kohdistaa hallinnollisia seuraamuksia valvottaviinsa, vaikka nämä laiminlöisivät velvollisuutensa asiakkaan vahvaan tunnistamiseen verkkokaupan korttimaksujen yhteydessä.

Rauta- ja puutarhakauppa siirtyy kohti verkkoa

Ylivoimaisesti eniten euroja verkkokaupassa kuluu muodin ja elektroniikan ostoksiin, mutta rauta- ja puutarhakaupan sekä lemmikkitarvikkeiden verkko-ostokset nielaisevat kolmanneksi eniten euroja. Statista-tilastotietopalvelun mukaan rauta- ja puutarhakaupan digitaaliset kuluttajamarkkinat kasvavat voimakkaasti vuoteen 2023 mennessä, kun digiostajien määrä lähes kaksinkertaistuu. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on suomalainen Motonet.fi.

Selvitys: aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kilpailuetua laiminlyömällä EU:n tuoteturvallisuusvaatimuksia

Kaupan liiton tekemä selvitys osoittaa, että aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kustannusetua myymällä EU-alueelle tuotteita, jotka eivät täytä EU:n tuotelainsäädännön vaatimuksia. Kiinalaisen verkkokaupan tällaisesta tuotteesta maksama hankintahinta on tuotteesta riippuen keskimäärin vain 59−81 % siitä hankintahinnasta, millä suomalainen maahantuoja ostaa EU-vaatimukset täyttävän vastaavan tuotteen Aasiasta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi