verkkokauppa

Odotukset joulumyynnistä ovat viime vuotta korkeammalla

Marraskuun merkitys joulukaupassa on kasvanut vuosi vuodelta, mutta joulukuu on edelleen sesongin ja koko vuoden tärkein myyntikuukausi vähittäiskaupassa. Marraskuu on verkkokaupan suurta sesonkia ennen kaikkea pitkäksi venähtäneen Black Friday -kampanjoinnin vuoksi, mutta joulukuu on fyysisten myymälöiden juhlaa. Tänä vuonna joulukaupan myyntiodotukset ovat viime vuotta positiivisemmat.

Missiona digitaalisen kaupan kansainvälinen kasvu

Ville Simola
Digitaalisen kaupan markkina kasvaa Suomessa ja oli kokonaisuudessaan vuoden 2021 jälkeen noin 13,3 miljardia euroa ja vaikka pandemian tuoma kasvusysäys on väistynyt, verkko-ostoksia tehdään silti kolmannes enemmän kuin ennen pandemiaa. Uusin eCommerce Europen tutkimus kertoo, että suomalaista 81 prosenttia kertoi ostaneensa tavaroita tai palveluita verkosta. Ostot jakaantuvat karkeasti 44 prosenttia tavaroihin, 34 prosenttia liittyy matkailuun, ja 22 prosenttia palveluihin.

Lausunto ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin tullikoodeksin ja Euroopan Unionin tulliviranomaisen perustamisesta ja siihen liittyvistä asetus- ja direktiivimuutosehdotuksista (unionin tullireformi)

Unionin tullireformi sisältää muun muassa ehdotukset uudesta EU tulliviranomaisesta, EU tullidatakeskuksesta sekä sähköisen kaupan etämyyntiä koskevista yksinkertaistuksista. Kaupan liitto suhtautuu uudistukseen myötämielisesti ja kannattaa erityisesti vähäarvoisten tavaroiden tullittomuuden poistamista, sekä … Lue lisää

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi verkon välityspalvelujen valvonnasta ja eräiksi muiksi laeiksi (DSA:n toimeenpano)

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus digitaalisten palvelujen sisämarkkinoista ja direktiivin 2000/31/EY muuttamisesta (digipalvelusäädös) vaikuttaa tulevaisuudessa merkittävästi verkon välityspalveluiden tarjoamiseen. Kaupan alan kannalta erityisen suuri merkitys on säännöksillä, joilla ohjataan alustapalveluiden … Lue lisää

Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia

Jaana Kurjenoja
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi