verkkokauppa

Osaamisesta huolehtimalla kohti digitaalista tulevaisuutta

Bate Ismail
Pandemian suljettua maailman on hyvä hetki paneutua digikaupan maailmaan. Miten suomalainen kauppa menestyy entistä paremmin kovan kilpailun digimaailmassa? Kuluttajat, yritykset ja organisaatiot tekevät entistä enemmän kauppaa digitaalisesti, ja koronakriisin myötä tämä trendi kiihtyy entisestään. Asiakkaat löytävät uusia väyliä tehdä hankintansa, ja osa heistä siirtyy pysyvästi digitaalisen kaupan puolelle.

Robotit tanssivat Amazonin Pariisin-logistiikkakeskuksessa

Verkkokauppajätti Amazonin rantautumisesta Pohjoismaihin on puhuttu jo pitkään. Pohjoismaisten verkkosivujen avaaminen tarkoittaisi suomalaiselle kaupalle uutta kilpailutilannetta, mutta myös rutkasti uusia mahdollisuuksia. Joukko Kaupan liiton asiantuntijoita ja yritysedustajia kutsuttiin ensimmäisenä suomalaisena ryhmänä tutustumaan Amazonin Pariisin-logistiikkakeskukseen. Mitä suomalainen kauppa voi Amazonilta oppia?

Tietoisku: Millainen on ikääntyvä asiakas nyt ja huomenna?

Vähittäiskaupan tutkimussäätiön joulukuussa 2019 toteuttamassa kyselytutkimuksessa selvitettiin 55−80-vuotiaiden suomalaisten ’senioreiden’ arvoja, asenteita ja ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen päätulokset kertovat, että senioreille tärkeitä arvoja elämässä ovat turvallisuus, hyvät ihmissuhteet ja itsekunnioitus. Tulokset tukivat myös ennakkohypoteesejamme siitä, että seniorit ostavat tuotteita mieluummin myymälöistä kuin verkosta. Tiedon haussa he käyttävät ostamisen tukena huomattavasti vähemmän sosiaalista mediaa ja älypuhelimia verrattuna nuorempiin kuluttajiin. Iän karttuessa he välttävät myös nuorempaa ikäluokkaa enemmän turhaa kulutusta.

Kaolan alustalta Kiinan-markkinoille – Alibaban ostama NetEase Kaola ykkönen Kiinaan maahantuovista verkkokauppa-alustoista

Aitoja, ulkomaisia tuotteita maahantuovat ja myyvät verkkokauppa-alustat ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Vuonna 2015 perustettu verkkokauppa-alusta NetEase Kaola on muutamassa vuodessa noussut ykköseksi Kiinaan maahantuovien verkkokauppa-alustojen joukossa, kertoo Ecommerce DB -sivusto. Kaolan alusta voi tarjota uuden mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi