digitaalisuus

Rajoitustoimien helpottuminen lisäsi kivijalkakaupan vetovoimaa

Kesäkuun alussa liikkumisrajoitteiden helpotuttua aikomukset lisätä digiostamista ovat tasaantuneet. Varsinkin lapsiperheet lisäsivät kevään aikana käyttö- ja erikoiskaupan digiostoja, mutta heilläkään aikomukset lisätä verkko-ostamista eivät ole enää voimistuneet. Liikkumisen vapautuminen näkyy varsinkin yli 65-vuotiaiden asiointikäynneissä ruokakaupoissa. Osa voimakkaasti kasvaneen ruoan verkkokaupan asiakkaista onkin jo lisännyt käyntejään fyysisissä myymälöissä.

Ostaminen muuttui koronan myötä – kriisissä on myös voittajia

Koronaepidemian myötä sosiaalisen median ja erilaisten laitteiden käyttö on muuttunut. Muutokset näkyvät jo kuluttajan ostopolun ensimetreillä, kuten ostoherätteiden saamisessa. Myös digitaalinen ostaminen on muuttunut sekä ostamisessa käytettävien laitteiden että ostettavien tuotteiden osalta. Vaatetuksen digiostosten sijaan kuluttajat ovat siirtyneet elektroniikkaostoksille niin fyysisiin liikkeisiin kuin verkkokauppaankin. Selvitys perustuu Statistan kansainvälisen kuluttajakyselyn tietoihin.

Suomi satsaa kotiin – myös koronakriisissä

Fyysinen myymälä on kodin ja asumisen tuotteiden vähittäiskaupassa keskeisessä roolissa niin ostosta edeltävässä tiedon hankinnassa kuin itse ostamisessakin. Digitaalisten kanavien ja varsinkin mobiilin merkitys kasvaa koronakriisin vauhdittaessa kehitystä. Ostospaikka valitaan usein hinnan perusteella, mutta monelle tärkeitä valintakriteerejä ovat myös muun muassa valikoimat ja laatu. Korona uhkaa rautakaupan, erikoiskaupan suurimman alan, tärkeintä sesonkia. Nopea apu alalle olisi kotitalousvähennyksen korotus.

Aasialaisilla verkkokaupoilla merkittävä kilpailuetu tuoteturvallisuuden kustannuksella

EU:n ulkopuoliset verkkokaupat saavat suomalaisiin kauppoihin nähden epäreilua ja merkittävää kilpailuetua. Erään merkittävimmistä eroista tuo tuoteturvallisuutta koskeva lainsäädäntö. Sen pitäisi tasapuolisemman kilpailun vuoksi ja kuluttajaturvallisuudenkin vahvistamiseksi koskettaa myös EU:n ulkopuolella tehtävää kuluttajakauppaa.

Osaamisesta huolehtimalla kohti digitaalista tulevaisuutta

Bate Ismail
Pandemian suljettua maailman on hyvä hetki paneutua digikaupan maailmaan. Miten suomalainen kauppa menestyy entistä paremmin kovan kilpailun digimaailmassa? Kuluttajat, yritykset ja organisaatiot tekevät entistä enemmän kauppaa digitaalisesti, ja koronakriisin myötä tämä trendi kiihtyy entisestään. Asiakkaat löytävät uusia väyliä tehdä hankintansa, ja osa heistä siirtyy pysyvästi digitaalisen kaupan puolelle.

Case #kauppa: H&M:n Tukholman-lippulaivamyymälän uudet palvelut kannustavat vastuullisempaan muodin kulutukseen

H&M:n Sergelin torin -myymälä Tukholmassa uudistui viime vuoden lopulla. Lippulaivamyymälässä on panostettu asiakaskokemukseen monin täysin uudenlaisin tavoin. Keskiöön on entistä selvemmin nostettu se, mitä asiakkaat arvostavat; uudistuksilla vastataan myös asiakkaiden kasvaviin toiveisiin vastuullisesta muodin kulutuksesta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi