digitaalisuus

Sosiaalisen ja digitaalisen myynnin johtaminen

Pandemia pakotti jokaisen myyntiorganisaation ottamaan sosiaalisen ja digitaalisen myynnin osaksi myynnin työkalupakkiaan, mutta samalla tutkimukset ovat osoittaneet, että nimenomaan sosiaalisen myynnin taidoissa riittää vielä omaksumista. Esimerkiksi myynnin kehitysyhtiö Mercuri Internationalin tuoreen ”The Future of Sales 2022” tutkimuksen mukaan suurin osaamisvaje organisaatioissa juuri nyt on nimenomaan sosiaalisessa myynnissä. Monissa organisaatioissa on kyllä kyvykkäitä yksilöitä sekä kasvavissa … Lue lisää

Digitaalisen kaupan kärki Shoptalk-tapahtumassa Lontoossa − käytännön vinkkejä alan toimijoille

Digitaalisen kaupan kärkiosaajat kokoontuivat kesäkuun  toisella viikolla Shoptalk Europe 2022 -tapahtumaan Lontooseen. Tarjolla oli kolme päivää asiantuntevia esityksiä alan nimekkäimmiltä toimijoilta, case-esimerkkejä ketteristä D2C-yrityksistä sekä ennen kaikkea paljon vertaiskeskusteluja ja verkottumista. Suomesta paikalla oli parinkymmenen verkkokauppiaan ryhmä.    

Tulevaisuudenkestävä myynti

Jos haluat kuulla todellisen visionäärin ja valtaisan käytännön kokemuksen omaavan henkilön ajatuksia tulevaisuuden myynnistä, teknologioista, trendeistä ja muutoksesta, niin Mikko Seppä on juurikin oikea henkilö kertomaan näkemyksistään. Lämpimästi tervetuloa mukaan vaikuttumaan! Agenda ja aikataulu -Myynti murroksessa – kaikki mitä myyntijohtajan pitää tietää teknologioista, trendeistä ja muutoksesta -Sales re-imagined – Navigoi läpi teknologiamurroksen ja muutoksen -Tulevaisuudenkestävä … Lue lisää

Ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot kehittävät opintojaan vastaamaan kaupan alan murrokseen   

Digitalisaation myötä kaupan ala elää historiallista murrosta. Muutos edellyttää täysin uudenlaista osaamista kaupan alan työntekijöiltä. Tähän haasteeseen ovat vastanneet ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot uudistamalla opintotarjontaansa tai aloittamalla kokonaan uusia koulutuksia.

Muotikauppa koronan jälkeen – Miten ala toipuu koronan iskusta?

Viime vuonna kotitalouksien vaate- ja kenkäostokset kutistuivat 24 prosenttia, ja joka kymmenes alan erikoiskauppa lopetti toimintansa. Kaupan liiton ennusteen mukaan vaatetuksen kuluttajamarkkinat eivät lähivuosina palaa pandemiaa edeltävälle tasolle. Suurimmiksi ongelmiksi muotikaupan tulevaisuudelle Suomessa yritykset näkevät korkean kustannustason, heikon ostovoiman, ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset sekä sen, ettei alan digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi. Ennen pandemiaa puolella muotikaupoista ei ollut verkkokauppaa, ja edelleenkään runsas viidennes ei sellaista edes suunnittele.

Elinkeinoelämä vetoaa laajalla rintamalla markkinapaikkojen sääntelyyn Euroopassa

Jopa kolmekymmentä eurooppalaista elinkeinoelämän organisaatiota ja kansalaisjärjestöä ovat laatineet vetoomuskirjeen EU:n päätöksentekijöille verkon markkinapaikkojen sääntelystä. Vetoomuksen allekirjoittaneet tahot edustavat teollisuutta, kaupan alaa, ympäristötoimijoita  ja kuluttajia. Kaupan alan kannalta on tärkeää, että markkinapaikat tunnistavat niitä käyttävät kauppiaat ja puuttuvat tehokkaasti vaarallisten tai muutoin laittomien tavaroiden ja palveluiden myyntiin.

Kustantaako kauppa hallituksen kuittiuudistuksen?

Hallituksen tavoitteena on saada suomalaiset yritykset käyttämään rakenteellisessa muodossa olevia sähköisiä kuitteja ja laskuja. Taustalla on ajatus siitä, että yrityksen kuitteja ja laskuja pystyisivät lukemaan yrityksen lisäksi myös ulkopuolisten, kuten asiakkaiden tai viranomaisten, järjestelmät. Kaupalle on tärkeää, että uudistuksia edistetään markkinaehtoisesti ja niiden siirtymäajat ovat riittävän pitkät.

Analyysi: Tekoäly muuttaa kaupankäyntiä, entä sen sääntely?

EU-instituutiot käsittelevät parhaillaan esitystä tekoälysäädökseksi, jolla halutaan luoda yleiseurooppalaiset puitteet tekoälyjärjestelmien kehitykselle ja käytölle. Erittäin haitallisina pidetyt käyttötarkoitukset halutaan kieltää, ja suuririskisten tekoälyjärjestelmien käytölle asetetaan joukko vaatimuksia, jotka liittyvät riskienhallintaan, valvontaan ja läpinäkyvyyteen. Suuren riskin tekoälyjärjestelmiin sisältyy sellaisia teknologioita, joita jo käytetään ja todennäköisesti otetaan käyttöön myös kaupan alalla.

Verkkokaupan alv-uudistukset keventävät yritysten hallinnollista taakkaa ja parantavat kotimaisen kaupan kilpailukykyä

Hand holding credit card and using computer desktop. Online shopping payment and e-commerce concept
Vuoden merkittävin arvonlisäverotusta koskeva uudistus lähestyy kovaa vauhtia. Heinäkuun alusta lähtien rajat ylittävä kuluttajamyynti eli etämyynti muuttuu, kun verkkokaupan ei tarvitse enää rekisteröityä kaikkiin niihin maihin, joissa sillä on toimintaa. Myös EU:n ulkopuolelta tilatuille vähäarvoisille verkkokauppaostoksille on tulossa kauan odotettu arvonlisävero, joka edistää kansainvälisen verkkokaupan tasapuolisuutta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi