digitaalisuus

Kaupan liiton tavoitteet parlamenttikaudelle 2024–2029: Seuraavan komission on huolehdittava eurooppalaisten kaupan yritysten kilpailukyvystä

Kauppa on suurin yksityisen sektorin työnantaja Euroopassa, sillä joka seitsemäs työikäinen eurooppalainen työskentelee kaupan alan yrityksessä. Kaupan liitto on julkaissut tavoitteensa parlamenttikaudelle 2024–2029. Eurooppalaisten kaupan alan yritysten toimintaedellytyksistä huolehtimisen on oltava korkealla tulevan EU-komission tehtävälistalla. Tavoitteet noudattelevat yhtenäistä linjaa pohjoismaisten kaupan alan järjestöjen kanssa.

Saavutettavuusvaatimukset ulottuvat myös verkkokauppoihin kesäkuusta 2025 lähtien

Digipalvelulaki laajenee koskemaan uusia palveluja, kuten kuluttajille tarkoitettuja verkkokauppoja, sähkökirjoja ja audiovisuaalisia sisältöpalveluita 28.6.2025 alkaen. Laki pureutuu erityisesti digitaalisten palveluiden saavutettavuusvaatimuksiin. Palveluntarjoajia kehotetaan selvittämään, kuuluuko oma palvelu vaatimusten piiriin ja valmistautumaan vaatimusten soveltamiseen hyvissä ajoin.

Kotimaisen verkko-ostamisen kasvu katkesi – digiostaminen on muutoksessa

Yli 10 vuotta jatkunut kotimaisen verkkokaupan kasvu katkesi viime vuonna samalla, kun ostokset muista EU-maista kasvoivat. Kaiken kaikkiaan suomalaisten verkko-ostokset kutistuivat noin kuusi prosenttia edellisvuodesta. Vaikka pandemian tuoma ylimääräinen kasvusysäys on nyt väistynyt, verkko-ostoksia tehtiin silti kolmanneksen enemmän kuin ennen pandemiaa. Verkko-ostamisen yleistyttyä tuotepalautusten määrä on lisääntynyt.

Kauppa etsii uutta suuntaa

Lasse Mitronen
Kaupan alan kansainvälinen väki kokoontui Yhdysvaltojen kaupan alan järjestön NRF:n suurtapahtumaan New Yorkissa 14.−17.1.2023. Mukana oli 36 000 osallistujaa ja tarjolla yli 100 alustusta ja noin 950 eri messuosastoa. Puhetta ja teknologiaa oli Javits-messukeskus tulvillaan. Verkot olivat vesillä, mutta mitä haaviin lopulta jäi?

Analyysi: Korealainen kuluttaja taitaa sähköisen asioinnin ja kaupan sovellukset

Lasse Mitronen
Koreassa on noin 52 miljoonaa asukasta, jotka ovat tottuneet asioimaan monin tavoin sähköisesti. He ovat myös taitavia ja vaativia kuluttajia, joita kaupat pyrkivät palvelemaan monin tavoin. Kuluttajina korealaiset ovat hyvin laatutietoisia ja vasta viime aikoina innostuneet ostamaan myös käytettyjä tuotteita.

Digitaalisen kaupan kärki Shoptalk-tapahtumassa Lontoossa − käytännön vinkkejä alan toimijoille

Digitaalisen kaupan kärkiosaajat kokoontuivat kesäkuun  toisella viikolla Shoptalk Europe 2022 -tapahtumaan Lontooseen. Tarjolla oli kolme päivää asiantuntevia esityksiä alan nimekkäimmiltä toimijoilta, case-esimerkkejä ketteristä D2C-yrityksistä sekä ennen kaikkea paljon vertaiskeskusteluja ja verkottumista. Suomesta paikalla oli parinkymmenen verkkokauppiaan ryhmä.    

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi