digitaalisuus

Kaolan alustalta Kiinan-markkinoille – Alibaban ostama NetEase Kaola ykkönen Kiinaan maahantuovista verkkokauppa-alustoista

Aitoja, ulkomaisia tuotteita maahantuovat ja myyvät verkkokauppa-alustat ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Vuonna 2015 perustettu verkkokauppa-alusta NetEase Kaola on muutamassa vuodessa noussut ykköseksi Kiinaan maahantuovien verkkokauppa-alustojen joukossa, kertoo Ecommerce DB -sivusto. Kaolan alusta voi tarjota uuden mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille.

Finanssivalvonnalta tilapäisiä helpotuksia vahvaan tunnistamiseen verkkomaksamisessa

Asiakkaan vahvan tunnistamisen vaatimus maksamisessa tulee sitovana voimaan 14.9.2019. Finanssivalvonta on kuitenkin ilmoittanut 5.9., että se ei aio vielä toistaiseksi kohdistaa hallinnollisia seuraamuksia valvottaviinsa, vaikka nämä laiminlöisivät velvollisuutensa asiakkaan vahvaan tunnistamiseen verkkokaupan korttimaksujen yhteydessä.

Vähittäiskauppa nyt suhdannehuipussa – Tulevaisuuden uhkana yrityskato

Vähittäiskauppa on jo muutaman vuoden kasvanut parin prosentin vauhtia. Ensi vuonna kasvu hidastuu, muttei tyrehdy. Tukkukaupassa liikevaihdon määrän* kasvu sen sijaan hidastui jo viime vuonna, ja nyt alkuvuodesta se on jopa hieman supistunut. Seuraavien kymmenen vuoden aikana kaupan alan yritysrakenteessa ja yritysten määrässä tapahtuu Kaupan liiton ennusteen mukaan suuria muutoksia, jotka heijastuvat myös työllisyyteen.

Rauta- ja puutarhakauppa siirtyy kohti verkkoa

Ylivoimaisesti eniten euroja verkkokaupassa kuluu muodin ja elektroniikan ostoksiin, mutta rauta- ja puutarhakaupan sekä lemmikkitarvikkeiden verkko-ostokset nielaisevat kolmanneksi eniten euroja. Statista-tilastotietopalvelun mukaan rauta- ja puutarhakaupan digitaaliset kuluttajamarkkinat kasvavat voimakkaasti vuoteen 2023 mennessä, kun digiostajien määrä lähes kaksinkertaistuu. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on suomalainen Motonet.fi.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi