Kansainvälinen kilpailu
Kauppa globaalina toimijana
Suomalainen kauppa on siirtynyt peruuttamattomasti osaksi kansainvälistä kilpailua, eikä mitään kaupan toimialaa voi enää tarkastella vain kotimaisena ilmiönä.
Jatkuvasti kasvavan verkkokaupan isot ja globaalit toimijat määrittävät toiminnan tason. Suomeen myös rantautuu koko ajan kansainvälisiä kivijalkakaupan menestyskonsepteja. Suomalaisen kaupan täytyykin puolustaa paikkaansa kotimaassa, mutta samalla tavoitella osaansa globaaleista digitaalisista markkinoista.
Suomalaisen kaupan alan sääntely-ympäristössä on useita tekijöitä, jotka haastavat kauppaa kansainvälisessä kilpailussa. Haluamme vaikuttaa kotimaisen kaupan toimintaedellytyksiin niin, että tulevaisuudessa se voisi toimia reilussa kilpailuympäristössä ulkomaisen verkkokaupan kanssa.