Kansainvälinen kilpailu
Kauppa globaalina toimijana
Suomalainen kauppa on siirtynyt peruuttamattomasti osaksi kansainvälistä kilpailua, eikä mitään kaupan toimialaa voi enää tarkastella vain kotimaisena ilmiönä.
Jatkuvasti kasvavan verkkokaupan isot ja globaalit toimijat määrittävät toiminnan tason. Suomeen myös rantautuu koko ajan kansainvälisiä kivijalkakaupan menestyskonsepteja. Suomalaisen kaupan täytyykin puolustaa paikkaansa kotimaassa, mutta samalla tavoitella osaansa globaaleista digitaalisista markkinoista.
Suomalaisen kaupan alan sääntely-ympäristössä on useita tekijöitä, jotka haastavat kauppaa kansainvälisessä kilpailussa. Haluamme vaikuttaa kotimaisen kaupan toimintaedellytyksiin niin, että tulevaisuudessa se voisi toimia reilussa kilpailuympäristössä ulkomaisen verkkokaupan kanssa.
Yhdenvertaiset toimintaedellytykset
Lähes puolet suomalaisten verkko-ostoksista tilataan Suomen ulkopuolelta. Muuttuneesta kilpailuympäristöstä huolimatta alan sääntely on edelleen laadittu pitkälti kansallista kivijalkakauppaa silmällä pitäen. Tarvitsemme samat säännöt kaikille kansainvälisessä kilpailussa.
Sisämarkkinoiden toimivuus
EU:ssa tulee pitää huolta eurooppalaisen kaupan alan toimintaedellytyksistä kasvavassa kansainvälisessä kilpailussa. Tämä edellyttää unionilta paremman sääntelyn periaatteiden jatkuvaa toimeenpanoa ja on erityisen tärkeää pk-yritysten näkökulmasta.