Saavutettavuuden huomioiminen verkkokaupoissa — Accessibility in E-commerce
Mitä tarkoittaa esteettömyys, saavutettavuus ja inklusiivinen palvelupolku verkkokauppaan? Mitä hyötyä kaupan alan yritys saa esteettömyyden ja saavutettavuuden kehittämisestä? Entä millaisia muutoksia on luvassa verkkokaupan saavutettavuusvaatimuksiin 2025 alkaen?
Saavutettavuuden huomioiminen verkkokaupoissa − Accessibility in E-commerce -tapahtuman monipuolisessa ohjelmassa on mukana muun muassa tietoa tulevista saavutettavuusvaatimuksista, yritysesimerkkejä sekä kokemusasiantuntijoiden havaintoja verkkokaupoista.
Avaava on valittu Suomen edustajaksi Euroopan komission nelivuotiseen AccessibleEU-lippulaivahankkeeseen. Osana hanketta Avaava järjestää esteettömyyteen, saavutettavuuteen ja inklusiivisuuteen liittyviä, maksuttomia tapahtumia ja seminaareja. 5.12. järjestettävän tilaisuuden kumppanina toimii Kaupan liitto.
Tilaisuuksien pääkielenä on suomi. Muun kielisistä osuuksista ilmoitetaan erikseen. Jokaisessa AccessibleEU-seminaarissa on tarjolla kirjoitustulkkaus suomeksi ja suomalainen viittomakielen tulkkaus.
Ohjelma
Klo 9.00–9.05
Saavutettava kauppa – kaikkien etu, Pia Pere-Vanhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Kaupan liitto
Klo 9.05–9.25
Mitä tarkoittaa esteettömyys, saavutettavuus ja inklusiivinen palvelupolku verkkokauppaan? Mitä hyötyä kaupan ala saa esteettömyyden ja saavutettavuuden kehittämisestä? Esittelyssä myös AccessibleEU-hanke, Avaava
Klo 9.25–9.45
Verkkokaupan saavutettavuusvaatimukset 2025 alkaen, ylitarkastaja Eetu Komsi ja lakimies Johanna Kuokkanen-Muotka, Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvalvonnan yksikkö, AVI
Klo 9.45–10.00
Verkkokaupan saavutettavuusvaatimukset kaupan toimijoiden näkökulmasta; kommenttipuheenvuoro, Ilari Kallio, johtava asiantuntija, Kaupan liitto
Klo 10.00–10.10
Saavutettavuus asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan kirittäjänä kaupalle. Mirva Sandström, Digital Commerce Director, Digital Commerce Finland -yhteisö
Klo 10.10–10.25
Keskustelua, kysymyksiä – 10 min tauko
Klo 10.35–11.50
Verkkokaupan saavutettavuus käytännössä:
Klo 11.50–12.00
Aamupäivän yhteenveto ja evästys iltapäivän ohjelmaan, Avaava
Klo 12.00–13.00
Omakustanteinen verkostoitumislounas
Klo 13.00–15.00
Verkkokauppa kokemusasiantuntijoiden näkökulmasta. Mitä löydöksiä kokemusasiantuntijat tekevät verkkokaupoista?
Esteettömyystiedot
Ilmoittaudu verkkokauppatapahtumaan tästä
Lisätietoa Helsingin kaupungintalon Tapahtumatorista hel.fi -sivulla