Turvallisuus
Turvallista kauppaa kaikille
Henkilökunnan, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden hyvinvoinnin turvaaminen, yrityksen omaisuuden suojaaminen sekä liiketoiminnan jatkuvuuden ja kannattavuuden varmistaminen ovat kaupan turvallisuustoiminnan tärkeimpiä tavoitteita. Ennalta ehkäisemällä turvallisuusriskejä ja parantamalla valmiuksia onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteissa myös parannetaan kaupan tuottavuutta ja tuetaan sen kilpailukykyä.
Digitaalisessa toimintaympäristössä kauppa haluaa varmistaa kuluttajien turvallisen ja sujuvan ostopolun ja maksamisen mm. tekemällä yhteistyötä eri sidosryhmien ja viranomaisten kanssa.
Kauppa myös huolehtii siitä, että myytävät tuotteet ovat turvallisia edellyttämällä tavarantoimittajilta tarkkaa tuotanto- ja laatukontrollia. Toimitusketjun tulee olla mahdollisimman läpinäkyvä, jotta kuluttaja voi tarvittaessa varmistua tuotteen alkuperästä.
Lausunnot #turvallisuus
-
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle EU:n yleisen tuoteturvallisuusasetuksen täytäntöön panemiseksi tarvittavaksi lainsäädännöksi ja laiksi kulutuspalvelujen turvallisuudesta
-
Kaupan liiton lausunto luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024
-
Lausunto kyberturvallisuusstrategiasta