kuluttajansuoja

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen – arvonlisäverotus & kuluttajansuoja Koulutuksessa perehdytään kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverotukseen. Keskiössä on erityisesti heinäkuussa 2021 voimaan tuleva kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäverotusta koskeva lakiuudistus. Uudistus tuo muutoksia kuluttajakauppaan sekä EU-maiden sisällä, että EU:n ja kolmansien maiden välillä. Koulutuksessa keskitytään mm. verkkokaupasta johtuvien alv-velvoitteiden syntymiseen muissa maissa, miten ulkomaisia alv-velvoitteita hallinnoidaan tehokkaasti ja mitä arvonlisäverotuksessa … Lue lisää

Markkinapaikoilta löytää mitä vain - hyvässä ja pahassa

Ilari Kallio
Digitaaliset kaupankäyntialustat, erityisesti kansainväliset markkinapaikat, ovat moninkertaistaneet kuluttajien valinnanmahdollisuudet ja muodostuneet merkittäväksi myyntikanavaksi monelle kaupan alan yritykselle. Lieveilmiönä myös vaarallisten tai väärennettyjen tavaroiden tarjonta verkossa on kasvanut. Kuluttajien olisi hyvä olla nykyistä paremmin perillä riskeistä, joita markkinapaikoilta ostettuihin tavaroihin liittyy.

Analyysi: Kohti kestävää kulutusta eurooppalaisella sääntelyllä?

Kuluttajat kertovat kaipaavansa enemmän tietoa tavaroiden kestävyydestä ja korjattavuudesta. Lainsäätäjät haluavat vastata toiveeseen säätämällä uusista tiedonantovelvoitteista ja ympäristöväitteiden perustelemisesta. Tieto voi lisätä tuskaa, mutta ei yksistään riitä. Kestävän kulutuksen edistämiseksi on ensiarvoisen tärkeätä, että yritykset kotimaassa, sisämarkkinoilla ja kolmansissa maissa toimivat samoilla säännöillä.

Kuluttajaviranomaisten toimivaltuuksia koskeva laki eduskunnan käsittelyssä – myös markkinointia koskevaa viranomaisohjetta selkiytetään

Kaupan mielestä kuluttajaviranomaisten toimivaltuuksiin ehdotetuissa lakiuudistuksissa on merkittäviä epäkohtia. Kuluttaja-asiamies ja Kaupan liitto uudistavat yhdessä parhaillaan hintailmaisuja koskevia markkinointiohjeita tavoitteenaan saada työ vietyä läpi vielä kuluvan vuoden aikana.

KKV, Kaupan liitto ja Suomen Yrittäjät: Hyvä kuluttajasuhde on yrityksen ja kuluttajan yhteinen etu

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Kaupan liitto ja Suomen Yrittäjät käynnistävät yrittäjän päivänä 5.9.2019 Hyvä kuluttajasuhde -kampanjan, jolla opastetaan kaupan alan pk-yrityksiä kuluttajansuojan perusasioista. Tavoitteena on lisätä myyjien tietoisuutta ja taitoja, jotta he osaavat toimia oikein kaupankäynnin eri vaiheissa. Lopputuloksena on hyvä kuluttajasuhde, joka lisää kuluttajien luottamusta yritykseen.

Etäkauppa ja muuttuva toimintaympäristö haastavat kuluttajansuojan toteutumisen

Kuluttajansuojalainsäädäntöön esitetään uudistuksia monelta eri taholta. Kotimaisen kaupan näkökulmasta säännösten tiukentamiselle ei kuitenkaan ole tarvetta. Nk. kolmansista maista – esimerkiksi Kiinasta – tuleva etäkauppa saa lisää kilpailuetua, mikäli sääntely EU:n sisämarkkinoilla tai kansallisesti kiristyy.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi