Kohti digitaalista tuotepassia – tule kuuntelemaan lisää tekstiilitoimijoiden yhteishankkeesta
Kerättävän tiedon määrä yritysten liiketoiminnassa kasvaa ja lisää tiedon hallinnan kustannuksia sekä muita haasteita. Digitaalisen tuotepassin vaatimukset tulevat koskemaan käytännössä kaikkia EU-markkinoilla olevia tuotteita ja passin datan hallinta sekä siirto tulee tehdä mahdollisimman kustannustehokkaasti.Suomen Tekstiili & Muoti ry, Kaupan liitto ry sekä Muoti- ja urheilukauppa ry ovat valmistelleet yritysten kanssa toteutettavaa kaksivuotista hanketta, jonka tarkoituksena … Lue lisää
Osaava kauppa -verkkotapahtuma opetus- ja ohjaushenkilöstölle
Kaupan liitto toteuttaa lukuvuonna 2024–2025 ensimmäistä kertaa Osaava kauppa -tapahtumakonseptin, jonka tarkoituksena on kertoa opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä koulutuksen kehittämisen parissa työskenteleville kaupan alan monipuolisista mahdollisuuksista, alan muutoksista ja osaamistarpeista. Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Teknisen Kaupan Liitto ja Autoala. Tapahtumakonsepti koostuu kahdesta osasta: valtakunnallisesta verkkotapahtumasta syksyisin ja yritysvierailuista kahdella paikkakunnalla keväisin.Verkkotapahtumassa saat vastauksia esimerkiksi siihen, miltä … Lue lisää
Sairauspoissaolojen juridiikkaa – Työnantajan keinot haastavissa sairauslomatapauksissa
Koulutus Kaupan liiton jäsenilleMilloin työnantaja voi edellyttää työntekijältä lisäselvitystä sairausloman perusteesta? Mitä oikeuksia työnantajalla on, jos epäillään työntekijän työkyvyttömyyttä? Mikä on varhaisen tuen prosessi ja miten työnantaja voi toimia haastavissa tilanteissa? Miten käsitellään sairauden uusiutumistapauksia? Voidaanko työntekijä velvoittaa kevennettyyn tai muokattuun työhön sairausloman aikana? Tule kuuntelemaan sairauspoissaoloihin liittyvistä erityiskysymyksistä ja sudenkuopista Kaupan liiton kaksituntiseen koulutukseen! … Lue lisää
Digitaaliset tuotepassit tulevat – onko yrityksenne valmis?
Tervetuloa EK:n ja toimialaliittojen järjestämään webinaariin digitaalisista tuotepasseista torstaina 14.11. klo 8.00-9.30.Digitaalinen tuotepassi (DPP) on työkalu, joka tarjoaa kattavaa ja helposti saatavilla olevaa tietoa tuotteiden ympäristövaikutuksista, kestävyysominaisuuksista ja muista olennaisista tuotetiedoista. Sen tarkoituksena on parantaa tuotteiden läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä koko niiden elinkaaren ajan. Tuotepassiin on sisällytettävä tuotekohtaisia suoritustaso- ja tietovaatimuksia, joita voivat olla esimerkiksi tiedot … Lue lisää
Kuinka ratkaista haastavat tilanteet työvoiman vähentämisneuvotteluissa?
Koulutus Kaupan liiton jäsenilleTällä hetkellä vähintään 20 työntekijää työllistävissä yrityksissä tulee käydä muutosneuvottelut ennen työvoiman käytön vähentämistä. Tässä koulutuksessa käsitellään tiiviisti yhteistoimintalain edellyttämän neuvottelujen peruspelisäännöt ja keskitytään erityisesti tiettyihin neuvotteluihin liittyviin haastavampiin kysymyksiin, kuten esimerkiksi:Oikea hetki neuvottelujen käymiseen ja neuvottelujen ”voimassaolo”Henkilöstön edustajan puuttumisen ja poissaolotilanteiden käsittelyMilloin työsuhteen ehdot muuttuvat niin, että tarvitaan irtisanomisperuste ja on … Lue lisää
TESTI TAPAHTUMA
Koulutus Kaupan liiton jäsenilleTällä hetkellä vähintään 20 työntekijää työllistävissä yrityksissä tulee käydä muutosneuvottelut ennen työvoiman käytön vähentämistä. Tässä koulutuksessa käsitellään tiiviisti yhteistoimintalain edellyttämän neuvottelujen peruspelisäännöt ja keskitytään erityisesti tiettyihin neuvotteluihin liittyviin haastavampiin kysymyksiin, kuten esimerkiksi:Oikea hetki neuvottelujen käymiseen ja neuvottelujen ”voimassaolo”Henkilöstön edustajan puuttumisen ja poissaolotilanteiden käsittelyMilloin työsuhteen ehdot muuttuvat niin, että tarvitaan irtisanomisperuste ja on … Lue lisää
Kaupan tutkimuspäivä 2025: ASIAKKUUS MURROKSESSA – Digikohtaamisia ja tekoälyä
Tervetuloa Kaupan tutkimuspäivään, joka kokoaa yhteen kaupan alan asiantuntijat ja toimijat käsittelemään ajankohtaisia aiheita ja tulevaisuuden kehityssuuntia. Päivän aikana sukelletaan syvälle kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin, tekoälyn ja datan rooliin kaupassa, brändin rakentamiseen sekä vastuullisuuteen digitaalisessa ympäristössä.Kaupan tutkimuspäivä on ainutlaatuinen tilaisuus oppia, inspiroitua ja verkostoitua alan muiden toimijoiden kanssa. Tule mukaan rakentamaan näkemyksiä, jotka auttavat navigoimaan kaupan alan … Lue lisää
Uuden pakkauslainsäädännön ABC -info
Tervetuloa mukaan Elintarviketeollisuusliiton, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Kaupan liiton uutta pakkauksia ja pakkausjätettä koskevaa asetusta koskevaan infowebinaariin.EU:n uusi pakkauksia ja pakkausjätettä koskeva asetus (PPWR) hyväksyttiin lopullisesti joulukuussa 2024. Asetuksen tavoitteena on vähentää pakkausjätteen määrää ja pakkauksiin käytettävien luonnonvarojen kulutusta sekä lisätä korkealaatuista kierrätystä. Tavoitteiden saavuttamiseksi esitetään lukuisia erilaisia toimenpiteitä, jotka tuovat uusia vaatimuksia elintarviketeollisuuden ja kaupan … Lue lisää
Osaava kauppa -yritysvierailut Oulussa
Osaava kauppa -tapahtumakonseptiKaupan liitto toteuttaa lukuvuonna 2024–2025 ensimmäistä kertaa Osaava kauppa -tapahtumakonseptin, jonka tarkoituksena on kertoa opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä koulutuksen kehittämisen parissa työskenteleville kaupan alan monipuolisista mahdollisuuksista, alan muutoksista ja osaamistarpeista. Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Teknisen Kaupan Liitto ja Autoala. Tapahtumakonsepti koostuu kahdesta osasta: valtakunnallisesta verkkotapahtumasta syksyisin ja yritysvierailuista kahdella paikkakunnalla keväisin. Tapahtumakonseptin pääkohderyhmänä toimivat ammatillisen … Lue lisää
Osaava kauppa -yritysvierailut Vaasassa
Osaava kauppa -tapahtumakonseptiKaupan liitto toteuttaa lukuvuonna 2024–2025 ensimmäistä kertaa Osaava kauppa -tapahtumakonseptin, jonka tarkoituksena on kertoa opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä koulutuksen kehittämisen parissa työskenteleville kaupan alan monipuolisista mahdollisuuksista, alan muutoksista ja osaamistarpeista. Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Teknisen Kaupan Liitto ja Autoala. Tapahtumakonsepti koostuu kahdesta osasta: valtakunnallisesta verkkotapahtumasta syksyisin ja yritysvierailuista kahdella paikkakunnalla keväisin. Tapahtumakonseptin pääkohderyhmänä toimivat ammatillisen … Lue lisää
Kaupan vastuullisuusaamu: Ympäristöväittämät murroksessa
Vastuullisuus- ja ympäristömarkkinoinnin sääntely uudistuu kuluttajien vihreän siirtymän direktiivin sekä vielä valmisteilla olevan ympäristöväittämiä koskevan direktiivin myötä. Miten kaupan alan yrityksen tulee huomioida muutos? Entä miten työssä pääsee liikkeelle, ja mihin erityisesti tulee kiinnittää huomiota?Kaupan vastuullisuusaamussa syvennymme nykylainsäädäntöön ja siihen tuleviin muutoksiin ja lisäyksiin. Tarkastelemme myös, mitä yritysten on otettava jatkossa huomioon markkinoinnissa ja viestinnässä. … Lue lisää