Kestävästi kilpailukykyinen kauppa
Kaupan liitto kokoaa alan vastuullisuustietoa entistä johdonmukaisemmin. Liiton vastuullisuushankkeessa on kevään 2022 aikana luotu kaupan vastuullisuuden tavoitekuva, jossa päätavoitteeksi kiteytyi kestävästi kilpailukykyinen kauppa. Lisäksi valittiin ensisijaiset indikaattorit, joiden avulla toimialatasoista vastuullisuutta aletaan seurata.
Vastuullisuuden tavoitteiden kirkastaminen ja todentamisen askeleet
Kestävästi kilpailukykyinen kauppa -tavoitekuva jakautuu kolmeen perinteiseen pääalueeseen – taloudelliseen, ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen. Toimialan tavoitteena on olla taloudellisen hyvinvoinnin ja kestävän talouden rakentaja, ympäristövastuullisen talouden edistäjä sekä sosiaalisen vastuun osaaja ja kehittäjä. Kullekin kolmelle päätavoitteelle määriteltiin hanketyössä alatavoitteet ja todentamiseen ensisijaiset indikaattorit.
Taloudellisen vastuullisuuden osa-alueella kauppa haluaa olla työn, toimeentulon ja hyvinvoinnin luoja, sekä Suomen kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden varmistaja. Ympäristövastuullisuuden osa-alueella painotetaan ilmastotyötä ja hiilineutraaliutta sekä planeetan resurssien huomioimista, kiertotalous ja biodiversiteetti mukaan lukien. Sosiaalisen vastuun osa-alueella kauppa haluaa yhdistää työn ja tekijät sekä luoda vastuullista työelämää ja kehittää osaamista. Lisäksi kauppa haluaa toimia asiakasta kuuntelevana ja kestävään kuluttamiseen ohjaavana sekä vastuullisuuden mahdollisuudet näkevänä, tulevaisuuteen katsovana innovatiivisena toimijana.
Vastuullisuushankkeessa määriteltyjen ensisijaisten vastuullisuusindikaattoreiden avulla kauppa kokoaa olennaisia vastuullisuuden sisältöjä ja tunnuslukuja. Indikaattorien määrittämisessä hyödynnetään seurattavia ja todennettavia vastuullisuuden määrällisiä ja laadullisia sisältöjä, mittareita ja tietolähteitä.
Kehitystyö jatkuu yhteistyösiltoja vahvistaen
Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen painotukset ovat olleet jo pitkään mukana Kaupan liiton toiminnassa niin työelämäkysymyksissä, elinkeinopolitiikassa, tutkimuksessa kuin viestinnässä. Liitto esimerkiksi panostaa hyvän työelämän kehittämiseen mm. koulutuksin ja julkaisemalla ajankohtaisia oppaita. Kaupan alalle on luotu vähähiilisyystiekartta laajalla yhteistyöllä, ja yritysten monipuolisia vastuullisuuscase-tarinoita julkaistaan Kauppa.fi:llä säännöllisesti.
Liiton vastuullisuushankkeessa kaupan vastuullisuustavoitteiden kirkastaminen ja ensisijaisten indikaattoreiden määrittäminen oli ensimmäinen etappi, ja hanketyö jatkuu. Valittuja indikaattoreita on hiottu Kaupan liitossa edelleen syyskaudella 2022. Indikaattoreiden julkistukseen liittyvä vuosikello viimeistellään, ja sisältöihin liittyvä tiedonkeruu ja ulostulot toteutetaan vuoden 2023 aikana. Tavoitekuvan tarkkuutta seurataan jatkossa säännöllisesti strategiatyön yhteydessä, ja indikaattoreita kehitetään ajassa kiinni.
Tutustu kaupan vastuullisuushankkeeseen:
Kaupan vastuullisuushanke Kaupan vastuullisuuden tavoitekuva Kaupan vastuullisuuden tavoitekuva ja ensisijaiset indikaattoritLisätietoja:
Pia Pere-Vanhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Kaupan liitto, 040 867 1708, pia.pere-vanhanen(at)kauppa.fi