kansainvälinen verkkokauppa

Missiona digitaalisen kaupan kansainvälinen kasvu

Ville Simola
Digitaalisen kaupan markkina kasvaa Suomessa ja oli kokonaisuudessaan vuoden 2021 jälkeen noin 13,3 miljardia euroa ja vaikka pandemian tuoma kasvusysäys on väistynyt, verkko-ostoksia tehdään silti kolmannes enemmän kuin ennen pandemiaa. Uusin eCommerce Europen tutkimus kertoo, että suomalaista 81 prosenttia kertoi ostaneensa tavaroita tai palveluita verkosta. Ostot jakaantuvat karkeasti 44 prosenttia tavaroihin, 34 prosenttia liittyy matkailuun, ja 22 prosenttia palveluihin.

Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia

Jaana Kurjenoja
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.

Kalevala Koru hakee kasvua Japanista panostamalla verkkokauppaan

Kalevala Korulla on selkeä näkemys tuleville vuosille: se tavoittelee kolminkertaistavansa liikevaihtonsa vuoteen 2030 mennessä. Tätä kasvua Kalevala Koru on lähtenyt hakemaan kotimarkkinan lisäksi kansainvälisiltä markkinoilta. ”Taloustilanne vaihtelee markkinoittain, joten jalansijaa kannattaa hakea laajasti”, Kalevala Korun toimitusjohtaja Kirsi Paakkari tietää.

Markkinapaikoilta löytää mitä vain - hyvässä ja pahassa

Ilari Kallio
Digitaaliset kaupankäyntialustat, erityisesti kansainväliset markkinapaikat, ovat moninkertaistaneet kuluttajien valinnanmahdollisuudet ja muodostuneet merkittäväksi myyntikanavaksi monelle kaupan alan yritykselle. Lieveilmiönä myös vaarallisten tai väärennettyjen tavaroiden tarjonta verkossa on kasvanut. Kuluttajien olisi hyvä olla nykyistä paremmin perillä riskeistä, joita markkinapaikoilta ostettuihin tavaroihin liittyy.

Amazon avasi verkkokauppansa Ruotsissa – kiristää kilpailua ja luo mahdollisuuksia

Amazon Box seen from above
Verkkokauppajätti Amazonin rantautuminen Pohjoismaiden markkinoille toteutui, kun se avasi tänään Amazon.se-sivustonsa Ruotsissa. Suomalaisille kuluttajabrändeille ja kaupoille Ruotsiin saapunut Amazon kiristää kilpailua, mutta on myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita tärkeimpien sesonkien kynnyksellä. Pohjoismaisten kuluttajien odotukset kohdistuvat nyt nopeisiin ja luotettaviin toimituksiin, joista alustajätti on opittu tuntemaan.

Venäjän verkkokauppamarkkina kasvaa ja kansainvälistyy – koronapandemia vauhdittaa kehitystä

Heikohkosta ostovoimasta huolimatta Venäjä on yksi maailman suurimmista verkkokauppamarkkinoista, joka on vielä kehittymässä ja kypsymässä. Digiostaminen on yleistynyt vauhdilla viime vuosina, ja koronapandemia on kirittänyt muun muassa maksamisen ja logistiikan kehitystä. Venäläiset kuluttajat eroavat vielä monella tapaa pohjoismaalaisista, ja etenkin vertaisarvioilla on heille tärkeä merkitys ostopäätöksiä tehtäessä. Vaikka Kiina dominoikin rajat ylittävää digiostamista, ostokset muualta yleistyvät. Venäläiset markkina-alustat voivat tarjota myös suomalaisille verkkokaupoille uusia kasvumahdollisuuksia.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi