EU-komissio

EU:n sisämarkkinat 30 vuotta − Komissio nostaa esiin yhdeksän ajuria kilpailukyvyn rakentamiseksi

Eurooppalaiset sisämarkkinat luotiin 30 vuotta sitten edistämään tavaroiden, palvelujen, pääoman ja ihmisten vapaata liikkuvuutta. Euroopan komission mukaan sisämarkkinat ovat jatkossakin eurooppalaisen kestävän kilpailukyvyn keskeinen ajuri, mutta niiden täytyy mukautua tähän päivään. Tulevina vuosina komission tavoitteena on vahvistaa yhteisten sääntöjen täytäntöönpanoa ja tukea eurooppalaisten ekosysteemien rakentamista. Samalla jatketaan digivihreän kaksoissiirtymän tukemista. Tavarakauppaa tai muita palvelualoja tukevia mahdollisia uudistuksia ei juuri avata, mutta palveluiden liikkuvuuden esteitä luvataan jälleen purkaa. 

Kaupan liitto: Sisämarkkinoille suunniteltu kriisimekanismi ei saa uhata yritysten toimintavapautta  

EU-komissio haluaa sisämarkkinoiden hätäapuvälineen (SMEI) avulla varautua ja vastata merkittäviin kriiseihin tulevaisuudessa. Kaupan liitto kannattaa komission ehdotuksia jäsenvaltioiden tiiviimmästä yhteistyöstä ja kriisirelevanttien tuotteiden nopeammasta saamisesta markkinoille. Sen sijaan yritysten toimintamahdollisuuksia rajoittavat liian ankarasti yrityksiin kohdistuvat viranomaisten tietopyynnöt, tilausten priorisointi ja tuotannon uudelleensuuntaaminen.  

Analyysi: Lainsäädännöllä lisää läpinäkyvyyttä tavaroiden kestävyyteen ja ympäristöväittämiin

Ilari Kallio
Jotta kulutuksesta saadaan kestävämpää, pitäisi myyjien kertoa yksityiskohtaisesti tavaran tuottajan antamasta kaupallisesta takuusta, ohjelmistopäivitysten saatavuudesta ja tarvittaessa korjattavuudesta, uskoo EU-komissio. Erilaiset tavaran ympäristövaikutuksia koskevat väittämät olisi myös kyettävä perustelemaan. Kaupan liiton mielestä olisi hyvä huolehtia siitä, ettei vastuuta tavaroiden kestävyydestä valuteta valmistajilta myyjille. Lisäksi kuluttajien omaa vastuuta tavaroiden kestävästä käytöstä pitäisi lisästä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi