Tavoitteet
Edistämme monipuolisen kaupan elinvoimaista toimintaympäristöä
Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja ylivoimaisesti suurin nuorten työllistäjä. Sen osuus Suomen bruttokansantuotteesta on kymmenen prosenttia. Kauppa on myös elinkeinoelämän suurin veronmaksaja ja yksi suurimmista investoijista.
Oikeassa toimintaympäristössä ja reilussa kilpailussa suomalainen kauppa voi lisätä työllistämispanostuksiaan, huolehtia kansalaisten ostovoimasta, kehittää verkkokauppaa ja parantaa muita palveluita – vastuullisesti ja ilmastonmuutosta torjuen.
Tavoitteet parlamenttikaudelle 2024–2029
Eurooppa tarvitsee elinvoimaisen & kestävästi kilpailukykyisen kaupan
Tavoitteet vaalikaudelle 2023-2027
Menestyvä kauppa, kilpailukykyinen Suomi – Uudistuksilla parempia palveluita ja elinvoimaa
Lausunnot
Blogeissa
Elina Närvänen
Lahjojen antaminen tekoälyn aikakaudella – mikä muuttuu?
Joululahjat ovat paljon enemmän kuin vain esineitä: ne kietoutuvat sosiaalisiin suhteisiin, kulttuurisiin odotuksiin ja antajan omaan identiteettiin. Vaikka ostotavat ja tuotteet muuttuvat, lahjan antamisen merkitys säilyy. Tässä blogissa pureudun lahjojen monimutkaisiin dynamiikkoihin ja pohdimme, miten tekoäly voi tulevaisuudessa muuttaa lahjan antamisen kokemusta – ja mitä siitä seuraa ihmisille ja kaupan alalle.
Uutiset ja tiedotteet
-
Analyysi: Kaupan kilpailukykyä rakennetaan oppimisella, osaamisella ja oppilaitosyhteistyöllä
-
EPSI-tutkimus 2025: Kaupan alan asiakastyytyväisyys pysyy korkealla – ketjujen väliset erot kasvavat
-
40 % Suomessa asuvista on todistanut asiakkaiden häiriköintiä – Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa hyvästä käytöksestä joulukaupassa
