Tutkimukset

Asiakkaiden tyytyväisyys erikoiskauppaan kasvussa – parhaiten palvelu sujuu päivittäistavarakaupassa

Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.

Odotukset joulumyynnistä ovat viime vuotta korkeammalla

Marraskuun merkitys joulukaupassa on kasvanut vuosi vuodelta, mutta joulukuu on edelleen sesongin ja koko vuoden tärkein myyntikuukausi vähittäiskaupassa. Marraskuu on verkkokaupan suurta sesonkia ennen kaikkea pitkäksi venähtäneen Black Friday -kampanjoinnin vuoksi, mutta joulukuu on fyysisten myymälöiden juhlaa. Tänä vuonna joulukaupan myyntiodotukset ovat viime vuotta positiivisemmat.

Kaupan energiankäyttö kasvoi vuonna 2021 edellisvuoteen verrattuna − päästöt pysyivät ennallaan

Kaupan yritysten sähkön käyttö kasvoi 9 prosenttia ja lämmön käyttö 24 prosenttia vuonna 2021 vuoteen 2020 verrattuna, kertoo Tilastokeskus. Kaupan hiili-indeksin mukaan kaupan hiilidioksidipäästöt puolestaan pysyivät samalla tasolla vuonna 2021 verrattuna edellisvuoteen laskien 0,4 prosenttia. Kasvaneesta energian käytöstä huolimatta kaupan alalla onnistuttiin pitämään hiilidioksidipäästöt edellisen vuoden tasolla.

Suomi on maailman johtavia second hand -markkinoita

Kaupan liitto arvioi Suomessa käytävän kiertokaupan kokonaismarkkinan kooksi noin 895 miljoonaa euroa. Kiertokaupan suurin osa-alue, vertaisverkkokauppa, on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2015. Vertaiskaupan kasvu tuo myös kotimaisille kaupan yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kaupan liiton mukaan kaupan yrityksille suunnattava TKI-rahoitus kehittäisi kiertotalouden ekosysteemejä ja innovaatioita ja vauhdittaisi siten vihreää siirtymää entisestään.

Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia

Jaana Kurjenoja
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.

Analyysi: Työllisten vaihtuvuus kaupan alalla kasvoi merkittävästi vuonna 2022

Heidi Lauttamäki
Työntekijöiden liikkuvuus kaupan alalla lisääntyi merkittävästi vuonna 2022. Uusia alalle tulijoita sekä poislähtijöitä oli ennätysmäärä, käy ilmi Kaupan liiton ekonomisti Heidi Lauttamäen koostamasta analyysista. Syitä kokonaisvaihtuvuuden kasvulle voi löytää pandemiasta sekä kaupan alan vahvasta työllisyyskehityksestä.

Analyysi: Digikuluttaja alamaissa − nousivatko vierailut verkkokaupassa alkuvuonna?

Jaana Kurjenoja
Viime vuonna suomalaisten verkko-ostaminen kutistui – ensimmäistä kertaa vuodesta 2010 alkaneen seurannan mukaan. Erityisen paljon romahtivat ostokset kotimaisista verkkokaupoista samalla, kun ostokset ulkomailta hieman kasvoivat. Miltä kehitys näyttää nyt, kun vuoden 2023 ensimmäinen puolisko on pian takanapäin? Pääekonomisti Jaana Kurjenoja käy analyysissaan läpi verkkovierailujen kehitystä kauppojen verkkosivuille.

Kaupan vastuullisuuskysely syventyi erityisesti sosiaaliseen vastuuseen – vastaukset viestivät myös laajemmin vastuullisuustyön haasteista ja mahdollisuuksista

Kaupan liitossa tänä keväänä ensimmäistä kertaa toteutettu Kaupan vastuullisuuskysely pureutui erityisesti sosiaalisen vastuun kysymyksiin. 63 kaupan eri toimialoja edustavaa yritystä antoi liitolle arvokasta tietoa vastuullisuustyöstään. Kattavia toimialatasoisia johtopäätöksiä vastausten perusteella ei voi tehdä, mutta yritysten vastaukset ja näkemykset antavat kuitenkin kiinnostavan, ajankohtaisen poiminnon kaupan alan vastuullisuustekemisestä ja myös arjen haasteista. Liitossa tietoa hyödynnetään niin konkreettisessa toiminnan suunnittelussa kuin viestinnässä ja keskusteluissa sidosryhmien kanssa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi