tutkimus

Asiakastyytyväisyys puntaroitu – urheilu-, päivittäistavara- ja rautakaupan ketjut parantaneet eniten

Asiakastyytyväisyys on kasvanut kaikilla kaupan aloilla Suomessa, Kaupan liiton tuore Asiakastyytyväisyysindeksi kertoo. Palvelualojen suurin nousija on urheilukauppa, kun taas suurin lasku on tapahtunut tyytyväisyydessä lääkäripalveluihin. Päivittäistavarakauppa luo kaikista tutkituista aloista parasta palvelukokemusta. Asiakaspalvelu on suomalaisen kaupan kilpailuetu – myös joulukaupassa. Joulu on perinteisesti vähittäiskaupan vuoden ykkössesonkia: keskimäärin myynti kasvaa joulukuussa neljänneksen, ja joillakin erikoiskaupan aloilla myynti yli tuplaantuu.

Kauppa on nostanut mainettaan ympäristövastuullisena ja uudistuvana alana

Toista kertaa toteutetun palvelualojen maineindeksin mukaan teollisuuden maine on edelleen kuluttajapalveluita parempi. Ainoastaan vähittäiskauppa nousee teollisuusalojen tasolle ja selvästi keskiarvoa paremmaksi. Erityisesti kaupan ympäristömaine ja maine uudistuvana alana paranivat kahden vuoden takaisesta. Kuluttajien omissa vastuullisuusasenteissa pääkaupunkiseutu erottuu muusta maasta.

Rauta- ja puutarhakauppa siirtyy kohti verkkoa

Ylivoimaisesti eniten euroja verkkokaupassa kuluu muodin ja elektroniikan ostoksiin, mutta rauta- ja puutarhakaupan sekä lemmikkitarvikkeiden verkko-ostokset nielaisevat kolmanneksi eniten euroja. Statista-tilastotietopalvelun mukaan rauta- ja puutarhakaupan digitaaliset kuluttajamarkkinat kasvavat voimakkaasti vuoteen 2023 mennessä, kun digiostajien määrä lähes kaksinkertaistuu. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on suomalainen Motonet.fi.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi