digikauppa

Verkko-ostaminen kotimaasta väheni ja kasvoi Kiinasta – pärjätäkseen kilpailussa kotimainen erikoiskauppa tarvitsee tukea

Suomalaisten verkko-ostaminen koti- ja ulkomailta kutistui runsaat kolme prosenttia viime vuonna. Digiostaminen kotimaasta pieneni enemmän kuin ulkomailta, mihin vaikutti myös kiinalaisten digikaupan jättien, Temun ja Sheinin, nousu. Helmikuussa 2024 Temu on noussut vierailumäärillään jo suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi. Jotta kotimainen erikoiskauppa pärjäisi kansainvälisessä kilpailussa, sen olisi saatava tukea digitalisaatioon ja esimerkiksi tekoälypohjaisten ratkaisujen käyttöönottoon ja soveltamiseen.

Analyysi: Digikuluttaja alamaissa − nousivatko vierailut verkkokaupassa alkuvuonna?

Jaana Kurjenoja
Viime vuonna suomalaisten verkko-ostaminen kutistui – ensimmäistä kertaa vuodesta 2010 alkaneen seurannan mukaan. Erityisen paljon romahtivat ostokset kotimaisista verkkokaupoista samalla, kun ostokset ulkomailta hieman kasvoivat. Miltä kehitys näyttää nyt, kun vuoden 2023 ensimmäinen puolisko on pian takanapäin? Pääekonomisti Jaana Kurjenoja käy analyysissaan läpi verkkovierailujen kehitystä kauppojen verkkosivuille.

Saavutettavuusvaatimukset ulottuvat myös verkkokauppoihin kesäkuusta 2025 lähtien

Digipalvelulaki laajenee koskemaan uusia palveluja, kuten kuluttajille tarkoitettuja verkkokauppoja, sähkökirjoja ja audiovisuaalisia sisältöpalveluita 28.6.2025 alkaen. Laki pureutuu erityisesti digitaalisten palveluiden saavutettavuusvaatimuksiin. Palveluntarjoajia kehotetaan selvittämään, kuuluuko oma palvelu vaatimusten piiriin ja valmistautumaan vaatimusten soveltamiseen hyvissä ajoin.

Kotimaisen verkko-ostamisen kasvu katkesi – digiostaminen on muutoksessa

Yli 10 vuotta jatkunut kotimaisen verkkokaupan kasvu katkesi viime vuonna samalla, kun ostokset muista EU-maista kasvoivat. Kaiken kaikkiaan suomalaisten verkko-ostokset kutistuivat noin kuusi prosenttia edellisvuodesta. Vaikka pandemian tuoma ylimääräinen kasvusysäys on nyt väistynyt, verkko-ostoksia tehtiin silti kolmanneksen enemmän kuin ennen pandemiaa. Verkko-ostamisen yleistyttyä tuotepalautusten määrä on lisääntynyt.

Analyysi: Vastuullisuusasenteet vahvistuvat digikaupan edelläkävijöillä − Entä sitten?

Jaana Kurjenoja
Niin sanotut digiostamisen edelläkävijät tulevat muuttamaan ostamisen ja kuluttamisen tapoja ja koko kaupan markkinaa. Siksi yrityksissä on hyvä ymmärtää heidän asenteitaan, ja valmistauduttava vastaamaan niiden realisoitumiseen käytännön toiminnassa. Yksittäisille yrityksille kyse voi olla kilpailuedusta.

Kilpailu kirittää ruoan verkkokauppaa – Asiakkaat hakevat arjen helppoutta

Säännöllisesti päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen koronaa alkuvuonna 2020. Etenkin lapsiperheet ostavat päivittäistavaroita verkkokaupasta muita ahkerammin, ja he olisivat myös muita kiinnostuneempia sitä kokeilemaan. Uusien yritysten ja toimintatapojen myötä kilpailu ruoan verkkokaupassa on nyt vasta toden teolla alkanut.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi