Vastuullisuuden tavoitekuva ja seuranta
Toimialatasoista vastuullisuustyötä kehitetään askel askeleelta
Loppuvuodesta 2021 Kaupan liitossa käynnistettiin laaja vastuullisuushanke, jossa määritettiin kaupan vastuullisuuden tavoitekuva – Kestävästi kilpailukykyinen kauppa – sekä ensisijaiset indikaattorit vastuullisuuden toteutumisen seurantaan. Lisäksi hahmoteltiin vuosikello toimialatasoisen tiedon keruuseen ja viestintään.
Kaupan oman toiminnan lisäksi vaikutuksia syntyy globaaleissa arvoketjuissa. Kauppa tunnistaa niihin liittyvät haasteet ja etsii ratkaisuja vastuullisuuden kehittämiseen. Vastuullisuustyö on liitolle jatkuvaa kehittämistä ja kehittymistä, tiiviissä yhteistyössä jäsenyritysten ja sidosryhmien kanssa.
Vastuullisuuden tavoitteiden kirkastaminen ja todentamisen askeleet
Kestävästi kilpailukykyinen kauppa -tavoitekuva jakautuu kolmeen perinteiseen pääalueeseen – taloudelliseen, ympäristö– ja sosiaaliseen vastuuseen. Toimialan tavoitteena on olla taloudellisen hyvinvoinnin ja kestävän talouden rakentaja, ympäristövastuullisen talouden edistäjä sekä sosiaalisen vastuun osaaja ja kehittäjä. Kullekin kolmelle päätavoitteelle määriteltiin hanketyössä alatavoitteet ja seurannan ensisijaiset indikaattorit.
Kauppa taloudellisen hyvinvoinnin ja kestävän talouden rakentajana
Taloudellisen vastuullisuuden osa-alueella kauppa haluaa olla työn, toimeentulon ja hyvinvoinnin luoja sekä Suomen kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden varmistaja.
Taloudellisen vastuun seuranta
Kaupan alan taloudellisen vastuun toteutumista seurataan seuraavilla indikaattoreilla:
- työlliset
- investoinnit
- arvonlisävaikutus
- verokertymä.
Kauppa ympäristövastuullisen talouden edistäjänä
Ympäristövastuullisuuden osa-alueella painotamme ilmastotyötä ja hiilineutraaliutta sekä planeetan resurssien huomioimista kiertotalous ja biodiversiteetti mukaan lukien.
Ympäristövastuun seuranta
Kaupan alan ympäristövastuun toteutumista seurataan seuraavilla indikaattoreilla:
- ilmastovaikutukset
- maapallon resurssien huomioiminen.
Ilmastovaikutuksia seurataan Kaupan liitossa kehitetyn hiili-indeksin avulla. Maapallon resurssien huomioimiseen syvennytään alkuvaiheessa laadullisin keinoin, mm. yritys- ja hanke-esimerkkien kautta, sillä koko monimuotoisen toimialan kattavaa määrällistä tietoa on haastavaa löytää.
Kauppa sosiaalisen vastuun osaajana ja kehittäjänä
Sosiaalisen vastuun osa-alueella kauppa haluaa yhdistää työn ja tekijät sekä luoda vastuullista työelämää ja kehittää osaamista.
Sosiaalisen vastuun seuranta
Kaupan alan sosiaalisen vastuun toteutumista seurataan seuraavilla indikaattoreilla:
- työhyvinvointi
- syrjimättömyys
- tasa-arvoisuus ja monimuotoisuus
- osaamistarpeiden tunnistaminen
- osaamisen varmistaminen.
Tilannekuvaa kootessa Kaupan liitto hyödyntää julkisista lähteistä saatavia tunnuslukuja, kuten Tilastokeskuksen ja Statistan toimialatietoja. Kokonaisuutta täydennetään laadullisella tiedolla, kuten yrityscase-esimerkein, samoin jäsenyrityksille suunnatun Kaupan vastuullisuustutkimuksen tuloksilla.
Kaupan yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vastuullisuus
Kauppa haluaa toimia asiakasta kuuntelevana ja kestävään kuluttamiseen ohjaavana sekä vastuullisuuden mahdollisuudet näkevänä, tulevaisuuteen katsovana innovatiivisena toimijana. Innovatiivisuuteen kuuluvat mm. uudet digitaaliset ratkaisut tuotetiedoissa. Kestävään kuluttamiseen ohjaaminen kattaa myös vastuullisen, kestävää kehitystä tukevan markkinoinnin, johon kuuluvat päätökset ja toimenpiteet koskien tuotteita, jakelua, hinnoittelua ja markkinointiviestintää.
Miltä kaupan alan vastuullisuus näyttää vuonna 2023?
Kaupan vastuullisuuskooste 2023 -julkaisussa Kaupan liitto kertoo toimistaan YK:n Global Compact -aloitteen tueksi. Kooste sisältää myös kaupan alan vastuullisuuskatsauksen, joka kokoaa toimialatasoista vastuullisuustietoa.
Tavoitteet, indikaattorit ja painopisteet säännöllisessä tarkastelussa
Vastuullisuustyön strateginen toimintamalli ja toiminnallinen kehikko kytkee vastuullisuustyön entistä kiinteämmin osaksi liiton strategiatyön sykliä ja toiminnan suunnittelua. Vastuullisuuden olennaisuusanalyysi puolestaan tukee painopisteiden valinnassa.