sosiaalinen vastuullisuus

Venäjän hyökkäyssodan jatkuessa: Monet kaupan yritykset tukevat ukrainalaisia Suomessa ja Ukrainassa

Kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan yli kaksi vuotta sitten alkoi, moni jäsenyrityksemme riensi auttamaan ja tukemaan Ukrainaa ja ukrainalaisia. Sota jatkuu edelleen ja avun tarve Ukrainassa on suuri. Monet kaupan yritykset auttavat sekä Suomessa olevia ukrainalaisia että Ukrainassa olevia, joko suoraan tai erilaisten avustusjärjestöjen kautta.

Ohje tasa-arvolain mukaiseen tasa-arvosuunnitelmaan kaupan alalle julkaistu

Kaupan liitto on yhdessä Palvelualojen ammattiliitto PAMin kanssa laatinut yhteisen ohjeen tasa-arvosuunnitelman ja siihen sisältyvän palkkakartoituksen laatimisen tueksi. Ohjeen tavoitteena on helpottaa ja edistää työpaikkojen yhteistä tasa-arvotyötä sekä antaa konkreettinen työkalu yrityksen oman, lain mukaisen tasa-arvosuunnitelman laatimiseen.

Sosiaalinen vastuu ei vaadi ihmetekoja

Nina Meincke
Sosiaalinen vastuu puhuttaa tällä hetkellä yrityksiä, mutta asia tuntuu monista vaikeasti tartuttavalta. Esimerkiksi sosiaaliseen vastuuseen liittyvät raportointivelvoitteet hämmentävät. Kyse on kuitenkin yksinkertaisesti siitä, miten yritys kohtelee omia työntekijöitään ja muuta käyttämäänsä työvoimaa, sekä kuinka se toimii ja vaikuttaa ympäröivässä yhteiskunnassa. Sosiaalisesti vastuullinen yritys tunnistaa oman toimintansa vaikutukset ja toimii avoimesti.

Clas Ohlson: Hyvä työnhakijakokemus alkaa jo työpaikkailmoituksesta

Clas Ohlsonissa tiedetään, että hyvä kokemus työnhausta on tärkeää paitsi itse työnhakijalle, myös yritykselle. Vaikka työnhakija ei tulisikaan valituksi avoinna olevaan tehtävään, hän voi samassa yrityksessä olla arvokas valinta johonkin toiseen. Hakijat myös puhuvat kokemuksistaan muille, joten ei ole yhdentekevää, millainen maku työnhausta jää. Kerromme tässä artikkelissa hyvän työnhakijakokemuksen lisäksi perehdytyksestä sekä yhdenvertaisuudesta työelämässä.

Stockmann jakaa osaamista ja hiljaista tietoa mentoreidensa välityksellä

Ensimmäinen Career Days -urapäivien ohjelma pyörähti Stockmannilla käyntiin vuosi sitten keväällä. Tuolloin mentorina aloitti Minna Laine, joka vastaa Stockmannilla omnichannel-liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisestä. ”On aivan upea tunne, että voin auttaa lahjakkaita ja mukavia ihmisiä kehittymään eteenpäin urallaan”, Laine sanoo. Stockmannin Career Days -ohjelma saa jatkoa tänä keväänä.

Saavutettavuus on yritykselle merkittävä kilpailuetu – valmistaudu lain muutoksiin jo hyvissä ajoin

Mitä hyötyä kaupan ala saa esteettömyyden ja saavutettavuuden kehittämisestä? Kuinka suurta osaa ihmisistä esteettömyys ja saavutettavuus koskee?  Entä mitä laki sanoo? Muun muassa näihin kysymyksiin syvennyttiin Avaavan ja Kaupan liiton järjestämässä tilaisuudessa: Saavutettavuuden huomioiminen verkkokaupoissa -tapahtumassa 5.12.2023.

Fonum kouluttaa Helsingissä vuosittain useita kymmeniä puhelinkorjaajia myymälöihinsä eri puolille Suomea

Fonum on suomalainen puhelimien ja tablettien korjaamiseen sekä käytettyjen puhelimien myyntiin ja kierrätykseen erikoistunut yritys. Fonum kouluttaa laitteiden korjaajat Helsingissä eri puolille Suomea sijaitseviin myymälöihinsä. Toisinaan sopivan työvoiman löytäminen on haastavaa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi