Ansvaret för avfall från utländska nätbutiker ligger ofta hos finländska företag
Finländska konsumenter köper årligen produkter i utländska nätbutiker för över två miljarder euro. Endast en del av de utländska distansförsäljarna har skött sin skyldighet gällande producentansvar.
Enligt Finsk Handels utredning (20.3.2024) har särskilt lågprisnätbutiker utanför EU fått fotfäste i finländarnas digitala köp på sistone. Det är särskilt de låga priserna på produkterna som lockar till att beställa.
− De låga priserna hos dessa produkter grundar sig på en lättare reglering av nätbutiker och nätplattformar utanför EU än i den finska handeln, eller helt enkelt på att nätbutiker och nätplattformar utanför EU inte bryr sig om att följa regleringen, eftersom det är svårt att hålla enskilda säljare ansvariga, berättar Kari Luoto, vd för Finsk Handel.
Många som beställer ett paket från utlandet tänker inte på att kostnaden för avfallshanteringen av en produkt i slutet av livscykeln alltid faller på någon.
Producentansvar är en lagstadgad skyldighet för företag, som innebär att den part som släpper ut produkten på marknaden i det aktuella landet också sköter om avfallshanteringen. Då kan konsumenten återvinna sin produkt kostnadsfritt, till exempel genom att lämna förpackningsavfallet till en ekopunkt eller använda batterier till en insamlingspunkt i butiken. Producentansvaret gäller förutom inhemska producenter även utländska näthandlare, det vill säga distansförsäljare, som säljer sina produkter direkt till finländska slutanvändare.
I Finland omfattar producentansvaret förpackningar, el- och elektronikprodukter, batterier och ackumulatorer, papper och pappersprodukter, däck, fordon, vissa engångsprodukter av plast samt fiskeredskap som innehåller plast. Även textilier och skor, kosmetika och läkemedel kommer att omfattas av producentansvaret under de närmaste åren. NTM-centralen i Birkaland övervakar producentansvaret på Fasta Finland.
Problemet med fripassagerande företag
En utländsk nätbutik som säljer produkter till konsumenter har producentansvar åtminstone för förpackningarna i Finland. Antalet utländska distansförsäljare är inte exakt känt, men det finns förmodligen tusentals nätbutiker och marknadsplatser i världen som säljer till finländska kunder. År 2022 uppstod 940 000 ton enbart förpackningsavfall i Finland, så ansvarsfördelningen är ingen liten sak.
Enligt Tiina Vermaete, överinspektör som övervakar distanshandeln vid NTM-centralen i Birkaland, agerar företag som undviker sin skyldighet gällande producentansvar antingen avsiktligt, eller så har de inte tillräckligt med information om hur skyldigheten ska skötas.
– I Finland har endast cirka 600 utländska distansförsäljare anslutit sig till producentsammanslutningar inom olika branscher. Det finns alltså mycket arbete framför oss för att få företagen att ta sitt ansvar. Inom många, särskilt mindre nätbutiker, känner man helt enkelt inte till sina skyldigheter. Ibland kan den som upprätthåller nätbutiken å andra sidan undvika sitt ansvar med flit, säger Vermaete.
Avfallshanteringen för fripassagerande företags produkter betalas av företag som sköter sitt producentansvar, främst finländska företag. Detta skapar en orättvis konkurrenssituation.
–Vi i Finsk Handel är starka förespråkare för fri handel och konkurrens, som också gynnar konsumenterna, men företagen ska ha samma lagstadgade skyldigheter oavsett försäljningskanal. Dessutom ska tillräckliga myndighetsresurser säkerställas för övervakning som möjliggör jämlik konkurrens och för att utfärda anvisningar och ge råd till företag, säger Luoto.
Utländska nätbutiker på rätt väg genom kommunikation och samarbete
Eftersom det finns webbutiker över hela världen som levererar till Finland, är det ett viktigt men också utmanande arbete att nå dem. NTM-centralen i Birkaland satsar därför på kommunikationen vid övervakningen av distansförsäljare. Under pågående år genomförde NTM-centralen en kommunikationskampanj om producentansvar och dessutom en riktad kampanj för stora utländska marknadsplatser på nätet och distansförsäljare. För dessa aktörer skapades också egna anvisningar, med hjälp av vilka ett utländskt företag kan komma vidare med att sköta producentansvaret.
Samarbete mellan myndigheter över statsgränserna är också en viktig del av övervakningen av distanshandlare:
– Om distansförsäljaren trots våra uppmaningar inte sköter sitt producentansvar i Finland, kan vi skicka en begäran om handräckning till myndigheten i det land där företaget är etablerat. Inom EU har distansförsäljare haft producentansvar senast från början av 2023. I fortsättningen kommer myndighetssamarbetet säkert att öka när verksamhetsmodellerna etableras, berättar Vermaete.
– Det är viktigt att alla företag som verkar på den finländska marknaden tar hand om producentansvaret för sina produkter, eftersom det är en del av företagsansvaret och främjandet av den cirkulära ekonomin. Vi vill främja jämlika konkurrensvillkor mellan företag som är verksamma i Finland och företag som säljer utanför Finlands gränser, konstaterar Luoto.
NTM-centralen i Birkaland och Finsk Handel ordnar i samarbete ett webbinarium på engelska för internationella distansförsäljare den 10 september, där man berättar om vad producentansvar är och hur det sköts i Finland. Webbinariet (webropolsurveys.com) är öppet för alla.
Mer information:
Tiina Vermaete, överinspektör, NTM-centralen i Birkaland, tfn 0295 036 271, tiina.vermaete(at)ely-keskus.fi
Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi
Marja Ola, ledande expert, Finsk Handel, tfn 050 383 7711, marja.ola(at)kauppa.fi