Den cirkulära handeln växer, men syns second hand-köp under julsäsongen?
Konsumentmarknaden för cirkulär handel i Finland uppgår redan till nästan 1,4 miljarder euro, och efterfrågan på begagnade produkter ökar kontinuerligt. Även om försäljningstoppen vanligtvis inträffar under våren och hösten, visar de senaste veckornas uppföljning att second hand-köp håller på att öka även vid julklappsköpen.
Enligt en undersökning* som publicerades i september är Finland världens ledande land när det gäller köp av begagnade varor, och konsumentmarknaden för cirkulär handel är redan nära 1,4 miljarder euro. Försäljningstoppen i den cirkulära handeln inträffar vanligtvis mellan april och oktober, och inte under julsäsongen i november–december, som i detaljhandeln i allmänhet. Att försäljningstoppen i den cirkulära handeln inträffar tidigare än i den övriga handeln förklaras till stor del av att den har en annan produktfördelning.
”Det finns också en annan förklaring, eftersom second hand-köpare börjar planera och genomföra sina julinköp tidigare än andra konsumenter”, säger Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel, om second hand-köparnas beteende.
Den julhandelsuppföljning** som Finsk Handel genomfört under de senaste dagarna och veckorna höjer dock förväntningarna på att second hand-köpen också skulle öka under julsäsongen i år. Tecken på detta är bland annat ökningen av finländarnas besök på webbplatser för cirkulär handel under november.
Second hand-köpare följer aktivt med reor i november
Det största motivet till att köpa begagnade produkter som julklappar är att spara pengar. Second hand-köparnas prisdrivna köp framhävs i deras intresse för att följa med rabattkampanjer: fyra av fem som också köper begagnade varor som julklappar följer med kampanjer i november, bland de andra är andelen hälften. Majoriteten, 70 procent, av second hand-köparna upplever också att impulsköp av begagnade varor är ansvarsfulla och kan göras med gott samvete.
”Över 40 procent av second hand-köparna följer med rabattkampanjer i utländska webbutiker, och en tredjedel av dem köper även från kinesiska webbutiker och plattformar i november–december”, säger Kurjenoja om kundbeteendet.
”För vissa är den cirkulära handeln och den kinesiska lågprishandeln bara alternativa kanaler för att skaffa sig nya varor”, fortsätter Kurjenoja.
Särskilt unga önskar sig nya produkter i gåva
Finländarna är mycket tudelade när det gäller om julklapparna ska vara nya eller begagnade. Nästan 30 procent vill ha just en begagnad produkt i gåva, för att slippa oroa sig för givarens eventuella ekonomiska situation. En fjärdedel däremot vill ha en ny produkt med bra andrahandsvärde.
Särskilt bland ungdomar under 25 år är inställningen till nya eller begagnade julklappar mycket splittrad.
”Ungdomarnas splittrade inställning är förståelig, eftersom de å ena sidan själva köper mer second hand-gåvor än andra, men på grund av sin ekonomiska situation hoppas på att få nya gåvor”, konstaterar Kurjenoja.
Bland vuxna under 25 år önskar sig 46 procent gåvor som köpts nya, eftersom de inte själva kan köpa så många nya produkter. Bland dem anser 42 procent till och med att givaren av second hand-gåvan också skulle ha kunnat ge en ny vara, men bara ville spara pengar.
Nästan hälften av alla under 25 år är dock nöjda med second hand-gåvor på grund av givarens ekonomiska situation, och 40 procent vill ha en begagnad vara i gåva eftersom de köper sådana själva.
”De flesta i alla åldrar uppskattar givetvis en gåva, oavsett om den har köpts begagnad eller ny”, påminner Kurjenoja.
* Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel, genomförde i september en undersökning om konsumentmarknaden inom cirkulär handel, som även Erikoiskaupan liitto ETU ry finansierade.
**Utredningarna och uppföljningarna om julhandeln baserar sig på Similarwebs data om webbplatsbesök och konsumentenkäter som Kantar Finland genomfört. För analysen av utredningarna ansvarar Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
Mer information: Jaana Kurjenoja, chefsekonom, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi