Lätt för äldre att köpa – digitala köp vållar dock huvudbry ibland
För äldre kunder är det lätt att göra inköp, och de besöker gärna i synnerhet fysiska butiker. Personer över 55 år använder inte mobilen särskilt mycket när de besöker butiken, och de vill inte heller få annonser i sina mobiltelefoner, till skillnad från yngre. Många äldre köper och beställer smidigt i nätbutiker, men i synnerhet personer över 65 år stöter även på problem när det gäller digitala köp. Planeras nätbutikerna bara för yngre människor?
Detaljhandelns Forskningsstiftelse genomförde i slutet av 2019 en konsumentenkät som mäter värderingar, attityder och beteende hos personer över 55 år. Enkäten kommer att överlämnas för undervisnings- och forskningsändamål samt för lärdomsprov till högskolor som önskar det. Konsumentenkäten, som nu genomfördes för andra gången, fokuserade i synnerhet på äldre konsumenter, eftersom ämnet är mycket viktigt i ett Finland som blir allt äldre.
”Äldre kunder är en allt viktigare konsumentgrupp för handeln i framtiden. Seniorer har traditionellt undersökts som vårdobjekt eller mottagare av inkomstöverföringar, men inte som köpkraftiga konsumenter och kunder. Att känna och uppskatta äldre kunder kan vara en konkurrensfaktor för handeln – även internationellt”, motiverar Jaana Kurjenoja, ordförande för Detaljhandelns Forskningsstiftelse och chefsekonom på Finsk handel.
Säkerhet, goda mänskliga relationer och bevarad självaktning uppskattas
Säkerhet, goda mänskliga relationer och bevarad självaktning är viktiga värderingar oavsett ålder, men deras betydelse betonas hos personer över 55 år, säger de färska undersökningsresultaten.
”För handeln är det viktigt att diskutera om en tjänst har planerats så att kunderna bevarar sin självaktning och att kundupplevelsen inte skapar otrygghet”, beskriver professor Heikki Karjaluoto på Jyväskylä universitet. Karjaluoto presenterar de första resultaten från stiftelsens konsumentundersökning på Handelns forskningsdag den 30 januari.
Många personer över 55 år är vana digitala köpare, men det är ändå vanligt med svårigheter i den digitala världen. Närmare en femtedel av personer mellan 55 och 64 år upplever att det är svårt med digitala inköp, medan motsvarande andel av personer mellan 65 och 80 år är över en fjärdedel. Visserligen vållar nätköp ibland huvudbry även för yngre, men bara cirka en tiondel av personer under 55 år upplevde det som svårt.
Av personer under 55 år besöker en tredjedel allra helst fysiska butiker, och 65 procent besöker dem lika gärna som nätet eller använder hellre en nätbutik. Av personer över 65 år använder 70 procent hellre fysiska butiker för sina inköp, och en fjärdedel gör lika gärna sina inköp i fysiska butiker som på nätet eller till och med hellre på nätet.
”När handeln diskuterar sin framtidsstrategi gäller det att lägga märke till att drygt 40 procent av de personer som nu är 55–64 år, dvs. kommande pensionärer, anser att nätet är en lika attraktiv plats att göra inköp som fysiska butiker, eller till och med mer attraktiv. Digitala kanaler bör alltså inte planeras endast från unga personers utgångspunkter”, säger Karjaluoto.
Fysiska butiker är viktiga inköpskanaler för personer i alla åldrar, även unga. Det är bra att komma ihåg detta när olika kanaler planeras.
Konsumenter över 55 år använder mobilen, men inte för inköp
Då drygt en fjärdedel av personer under 55 år helst gör digitala inköp med smartmobilen, är motsvarande siffra bara 9 procent bland 55–64-åringar och fyra procent bland personer över 65 år. Bland mobila enheter använder personer över 55 år hellre pekplattor jämfört med yngre personer. För äldre konsumenter är smartmobilen alltså inte ett inköpsredskap på samma sätt som för yngre.
Äldre konsumenter vill inte heller ha mobilannonsering i sin telefon när de besöker butiken. Av personer under 55 år är närmare en fjärdedel villiga att ta emot erbjudanden i sin telefon när de besöker fysiska butiker, medan motsvarande andel bland personer över 55 år bara är en tiondel. Detta är bra att ha på minnet om man vill locka köpkraftiga, äldre konsumenter som kunder.
Personer över 55 år använder sällan sociala medier för att hitta information om produkter. Däremot når traditionell annonsering och tidningar äldre konsumenter bättre än yngre.
”Även om ett varumärke skulle genomföra en fantastisk kampanj på sociala medier, syns detta inte nödvändigtvis som merförsäljning, om den rätta målgruppen är 50–60-åriga kunder”, konstaterar Karjaluoto.
Mer information:
Heikki Karjaluoto, professor, Jyväskylä universitet, tfn 040 576 7814, heikki.karjaluoto(at)jyu.fi
Jaana Kurjenoja, ordförande för Detaljhandelns Forskningsstiftelse och chefsekonom på Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Syftet med Detaljhandelns Forskningsstiftelse är att stödja forskningen inom handeln i Finland och att främja samarbetet mellan forskarna och företagen inom handeln. Finsk Handel är medlem i Detaljhandelns Forskningsstiftelse och var med om att grunda stiftelsen.
Finsk Handel representerar handeln, den största branschen inom näringslivet. Handeln sysselsätter cirka 300 000 personer i Finland. Finsk Handel har cirka 7 000 medlemsföretag och representerar både detalj- och partiaffärer inom näringspolitiken och intressebevakningen på arbetsmarknaden. kauppa.fi