Inköpen på nätet ökar under julsäsongen – flödar eurona ändå till Kina?
I takt med att julsäsongen närmar sig får inköpen på nätet ett uppsving, men samtidigt drar kinesiska nätbutiker till sig allt fler finländare. Inköpen från Kina ökar särskilt kraftigt i huvudstadsregionen.
Enligt Finsk Handels utredning* verkar finländarnas inköp på nätet få ett uppsving när julsäsongen närmar sig. I början av november, då den senaste mätningen gjordes, uppgav 79 procent av finländarna att de gjort inköp på nätet under det senaste året. Siffran har stigit tillbaka till samma nivå som förra december.
”Även avsikterna att handla på nätet under de närmaste månaderna har ökat under det gångna året”, berättar Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel, om resultaten av uppföljningen av inköp på nätet.
I takt med att utsikterna för näthandeln förbättras ökar även inköpen från Kina.
”Single’s Day-inköpsdagen och början på Black Friday-kampanjerna har tydligt styrt finländarna till kinesiska nätbutiker och -plattformar”, beskriver Kurjenoja de senaste dagarnas utveckling.
Inköpen från Kina har ökat särskilt i huvudstadsregionen
Ännu i början av året hade 24 procent av invånarna i huvudstadsregionen gjort inköp i kinesiska nätbutiker under året, men till hösten har andelen redan ökat till 28 procent. Av alla finländare är andelen Kina-shoppare 30 procent.
Majoriteten av dem som köper digitalt från Kina är män. Medan 25 procent av kvinnorna nu har gjort inköp från Kina är motsvarande andel bland männen 35 procent. Den mest typiska köparen är en man i åldern 35–49 år, men inköpen har ökat mest bland män under 35 år jämfört med början av året.
Samtidigt har antalet gånger som inköp görs ökat: redan 38 procent av männen under 35 år som handlar från Kina beställer kinesiska paket minst varannan månad.
De som köper från Kina tror att de undviker farliga produkter
Drygt 70 procent av dem som handlar i kinesiska nätbutiker under slutet av året motiverar sina inköp med att de inte hittar motsvarande produkter i inhemska eller europeiska butiker. Samtidigt tror de som gör inköpen att produktsäkerheten inte äventyras på grund av Kina-paket, eftersom varorna enligt dem är desamma som även säljs i Finland.
”Uppfattningarna om produktsäkerheten bland Kina-shoppare är mycket felaktiga. Å ena sidan vet man att kinesiska skräpprodukter inte alltid är säkra, men många tror ändå att de undviker risker genom att använda sitt eget förnuft. Å andra sidan litar man på att myndigheterna stoppar farliga produkter vid gränsen”, berättar Kurjenoja om konsumenternas föreställningar.
Tomi Lounema, generaldirektör för Tukes, konstaterade i sin insändare i Helsingin Sanomat i juli** att det är svårt och oändamålsenligt för myndigheter, såsom Tullen och Tukes, att inom ramen för sina resurser kontrollera varuförsändelser som sänds direkt till konsumenterna. Inte heller de europeiska myndigheterna får tag på kinesiska företag, och det finns inga resurser för en tillräckligt omfattande stickprovskontroll av enskilda paket som skickas till konsumenterna, eftersom antalet paket är så enormt.
Inköp från kinesiska webbplatser motiveras också med låga priser: 76 procent uppger att de köper från Kina just på grund av priserna. Låga priser möjliggör även impulsköp utan dåligt samvete.
”Hela 65 procent av Kina-shopparna gör också impulsköp utan skuldkänslor, vilket ytterligare ökar paketrallyt från Kina”, säger Kurjenoja.
Kinesiska skräpprodukter är inte alltid en omtyckt julklapp ens bland Kina-shoppare
De som handlar i kinesiska nätbutiker och på kinesiska nätplattformar bör tänka efter när de köper julklappar, eftersom 74 procent av finländarna inte vill ha kinesiska skräpprodukter i julklapp. Nästan hälften av konsumenterna skulle till och med uppleva en sådan gåva som kränkande, och också misstänka dess produktsäkerhet.
Inte ens alla Kina-shoppare uppskattar presenter köpta på kinesiska webbplatser: 38 procent av dem vill inte få sådana gåvor.
”Många som handlar på kinesiska plattformar hoppas alltså själva få andra sorters gåvor, även om de flesta inte bryr sig om gåvans ursprung”, konstaterar Kurjenoja.
*Utredningen baserar sig på Similarwebs data om webbplatsbesök och konsumentenkäter som Kantar Finland genomfört. För analysen i utredningen ansvarar Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
** Tomi Lounema, Helsingin Sanomat 13.7.2025: Viranomaisilla ei ole työkaluja puuttua kiinalaiseen krääsätuontiin
Mer information: Jaana Kurjenoja, chefsekonom, tfn 040 820 53 78, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Bilaga:
Joulusesonki ja suomalaisten Kiina-ostokset 2025 (Julsäsongen och finländarnas inköp från Kina 2025)