Konsumentenkät: Digitala inköp och viljan att pröva på digitala matinköp ökar
Den akuta coronakrisen har radikalt minskat butiksbesöken, vilket märks speciellt i att specialbutikernas försäljning har rasat. De digitala inköpen ökar ändå och en femtedel av konsumenterna tänker öka sina nätinköp om krisen blir långvarig. Också de äldre åldersklasserna är villiga att pröva på och utöka sina nätinköp. Pandemin har redan lett till omfattande permitteringar och uppsägningar inom handeln och Finsk Handel efterlyser därför snabba stödåtgärder för företagen i form av direkta stöd.
Enligt en nyligen genomförd konsumentenkät av Finsk Handel har butiksbesöken minskat kraftigt. Finländarna har tagit myndigheternas rekommendationer på allvar och 60 procent av konsumenterna har minskat på alla slags butiksbesök. I synnerhet kvinnor har noggrant följt anvisningarna, eftersom hela två tredjedelar av dem har minskat sina butiksbesök.
”Detta är bra med tanke på spridningen av viruset, men tyvärr syns det också i specialbutikernas försäljning. Just i dessa butiker har kvinnor under 50 minskat sina besök mest”, säger Finsk Handels chefsekonom Jaana Kurjenoja.
Kvinnor över 65 har mest minskat på besöken i matbutiker, eftersom de också i normala fall handlar i specialbutiker mer sällan än yngre kvinnor.
Även om butiksbesöken har minskat, ökar de digitala inköpen.
Vid en långvarig coronakris ökar de digitala inköpen
Antalet webbkonsumenter har ännu inte ökat explosionsartat, vilket beror på att majoriteten av konsumenterna under 50 redan är vana vid att handla på nätet. Män i åldern 25–49, som också i normala fall handlar mycket på nätet, har ändå ökat sina digitala inköp. Också barnfamiljerna har under epidemin ökat sina nätinköp mer än genomsnittet.
En dryg femtedel av konsumenterna tänker öka sina nätinköp om coronakrisen blir långvarig. Mest ökar de för män under 35, där nästan en tredjedel tänker öka sina digitala inköp. Millennialerna är ändå inte den enda målgruppen för nätbutikerna nu: en femtedel av kvinnorna i åldern 65–79-vill pröva på och öka sina nätinköp.
”Jag hoppas att de inhemska nätbutikerna också har planerats med tanke på äldre kunder, eftersom den nuvarande krisen kan få allt fler av dem att handla på nätet. Det här är en stor möjlighet för den inhemska handeln, eftersom kvinnor över 50 redan nu föredrar att handla inhemskt”, betonar Kurjenoja.
Kvinnor under 50 tänker öka användningen av den inhemska näthandeln allra mest efter coronakrisen. Männen är mer prismedvetna än kvinnorna, men även bland männen tänker en dryg femtedel i fortsättningen prioritera den inhemska näthandeln. Motsvarande andel bland kvinnorna är en tredjedel.
Många vill nu pröva på att handla mat på nätet
Det är få som hittills regelbundet handlat mat på nätet, de flesta regelbundna konsumenterna finns i huvudstadsregionen. En dryg femtedel av konsumenterna är nu villiga att pröva på och utöka sina matinköp på nätet, medan 55 procent inte tänker göra det. Speciellt i huvudstadsregionen och i Nyland är det många som vill öka sina nätinköp. I synnerhet kunder under 35 är beredda att göra detta.
Konsumenternas vilja och behov att pröva på digitala matinköp syns också i Finsk Handels medlemsenkät som genomfördes för ett par veckor sedan. I den uppgav över 70 procent av dagligvarubutikerna som använder en digital försäljningskanal att nätinköpen har ökat.
”Även om användningsgraden för digitala matinköp kommer att sjunka efter coronakrisen, finns det ingen återgång till den tidigare situationen. Speciellt på större orter kommer ökningen i digitala matinköp att bli bestående”, förutspår Kurjenoja.
Företagen inom handel behöver direkta stöd
I Finsk Handels konsumentenkät uppgav nästan en fjärdedel av de sysselsatta att de har permitterats eller sagts upp till följd av coronakrisen eller att det för tillfället pågår samarbetsförhandlingar på deras arbetsplats. För över hälften hade coronakrisen ännu inte alls påverkat sysselsättningen.
”En så här stor mängd permitteringar och uppsägningar kommer oundvikligen att påverka konsumenternas välbefinnande och beredskapssparande och förvärra krisen. Därför måste stödåtgärderna för företagen styras bättre och effektivare än idag”, säger VD för Finsk Handel Mari Kiviniemi.
I medlemsenkäten som Finsk Handel publicerade för två veckor sedan uppgav nästan två tredjedelar av arbetsgivarföretagen att de stödåtgärder som regeringen hittills beslutat om inte har löst företagens problem, som till stor del beror på minskad efterfrågan.
Regeringen har redan fattat beslut om ökad företagsfinansiering, men enligt Finsk Handel behöver man mera direkta stöd. Varje finländare kan också för egen del stöda den inhemska handelns möjligheter till framgång genom att koncentrera sina inköp till finska nätbutiker.
”Enligt vår enkät tänker 27 procent av dem som svarade i fortsättningen i högre grad välja inhemska nätbutiker, så vi går i rätt riktning”, bekräftar Kiviniemi.
Mer information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Läs också Finsk Handels meddelande som publicerades den 7 april:
Enkät: Över en fjärdedel av butikerna uppger att omsättningen har kollapsat nästan helt – antalet anställda har redan skurits ner med 25 %
Finsk Handels chefsekonom Jaana Kurjenoja har planerat konsumentenkätens undersökningsupplägg och enkätblankett, och Kurjenoja ansvarar också för analysen av resultaten. Kantar TNS planerade urvalet och samlade in konsumentmaterialet via en online-panel. Urvalet representerar finländska användare av internet. Enkäten riktades till totalt 2 000 finländare i fasta Finland som är mellan 18 och 79 år och använder internet, och urvalet motsvarar befolkningsstrukturen. Enkäten genomfördes under tiden 6–11.4.2020. Enkäten genomförs totalt tre gånger under våren och försommaren. Under de kommande undersökningarna kommer urvalet att vara 1 000 personer.