Handeln kan uppnå koldioxidneutralitet redan 2035 – skattelösningar och stöd för energiinvesteringar leder till målet
Målet för handelns färdplaner för ett koldioxidsnålt samhälle är att finska handeln ska vara global banbrytare inom sin bransch i klimatfrågor och ha uppnått koldioxidneutralitet år 2035, och att branschens utsläpp ska vara nästan nere vid noll år 2050. Handeln kan tidigarelägga koldioxidneutraliteten med 15 år bland annat med hjälp av en lägre elskattesats och stöd för småskalig produktion av förnybar energi. Klimatarbetet som görs av handelns företag betjänar hela finska samhället och har en betydande positiv effekt på hela värde- och leveranskedjans kolhandavtryck samt på kundernas möjligheter att agera på ett hållbart sätt.
I färdplanen Uusiutuva kauppa (Förnybar handel) 2035 som publicerades på världsmiljödagen 5.6.2020 uppskattas effektiviteten för branschens klimatåtgärder. Om den offentliga sektorns verksamhetsmiljö och politiska åtgärder förblir som nu, uppnår branschen koldioxidneutralitet år 2050. Om handels övergång stöds med en lägre elskattesats, uppnås koldioxidneutralitet år 2038. Om branschen utöver elintensiteten stöds i ibruktagandet av småskalig produktion av förnybara energiformer, kan handeln uppnå koldioxidneutralitet redan år 2035.*
”I Förnybara handelns scenario har både de egna och den levererade energins växthusutsläpp år 2035 minskat med ungefär 80 procent från 2020, då färdplanen utarbetades”, berättar ledande expert på Finsk Handel Marja Ola om färdplanens resultat.
En rättvis konkurrenssituation och sporrande skattepolitik hjälper handeln uppnå koldioxidneutralitet
Förnybara handelns vision är att vara koldioxidneutral år 2035 – 15 år tidigare än offentliga sektorns verksamhetsmiljö och politiska åtgärder skulle förutsätta om dessa förblir desamma – och nästan utsläppsfri år 2050. För att detta mål ska uppnås, behövs emellertid åtskilliga åtgärder.
”Finland bör bedriva internationell intressebevakningspolitik. Vi behöver incitament för investeringar och anskaffningar och nya skattelösningar som befrämjar kostnadskonkurrenskraften av handelns företag och den rättvisa konkurrenssituationen i den globala, gränslösa ekonomin. Också offentliga anskaffningar ska riktas så att de möjliggör klimathållbara lösningar som är ekonomiskt lönsamma”, säger VD för Finsk Handel Mari Kiviniemi.
I färdplanen för förnybar handel 2035 framförs förslag om bland annat sänkning av elskatten för servicebranschen, stöd för småskalig produktion av förnybar energi, lika skyldigheter för internationella webbplattformer, utveckling av trafiken och infrastrukturen för att trygga uthållighet, planeringens hållbarhet i klimatfrågor samt förbättring av statistikföringen.
”Den finska handeln har alltid agerat i en internationell miljö, och konkurrensen kommer kunderna till nytta. Konkurrenssituationen måste ändå vara rättvis”, påminner Kiviniemi.
Handelns företag gör redan en hel del – branschens handavtryck har en betydande positiv effekt på samhället
En handel som är nära konsumenterna och företagen och som sysselsätter nästan 300 000 professionella möjliggör en samhälleligt och ekonomiskt betydande bekämpning av klimatförändringen.
”Affärerna försäkrar för sin del att klimathållbara produkter och tjänster och försäljare och köpare möts på ett resurssmart sätt genom hela värdekedjan”, säger VD för Finsk Handel Mari Kiviniemi.
Övergången till koldioxidneutralitet en av mest betydande hörnstenarna för strategierna för handelns företag. Handelns egna utsläpp står för mindre en procent av Finlands växthusgasutsläpp. Branschen har redan länge gjort ambitiöst klimatarbete, och övergången till utsläppsfria, lågemissions- och förnybara energi- och kraftkällor har skett målmedvetet i företagen.
”Kunnandet hos handelns personal och kundlösningarna har gjorts så att de är hållbara i framtiden. Också unionerna inom branschen har ingått frivilliga avtal och förbindelser för att behärska klimatförändringen. Bra exempel på dessa är miljöministeriets och handelns gemensamma Green deal-avtal som grundar sig på frivillighet”, berättar Ola.
Klimatarbetet som görs av handelns företag har en betydande positiv effekt på kolhandavtrycket.
Även om handelns andel av utsläppen är betydligt mindre än de energiintensiva branschernas, har klimatarbetet som görs av handelns företag en betydande positiv effekt på hela värde- och leveranskedjans kolhandavtryck samt på kundernas möjligheter att agera och leva på ett koldioxidneutralt och hållbart sätt.
Dagligvaru- och fackhandeln fungerar som kontaktyta för den privata konsumtionen och kan erbjuda alternativ genom att påverka konsumtionens centrala utsläppskällor. Den tekniska handeln däremot har ett betydligt större kolhandavtryck än branschens storlek skulle förutsätta i och med att branschen påskyndar sina kunders förnybarhetsprocesser bland annat inom industri, infrainvesteringar och boende. Partihandeln upprätthåller tillgången på produkter som är nödvändiga för industrin och säkerställer kvaliteten på dessa.
”Handeln erbjuder aktivt lösningar som minskar på kundernas koldioxidavtryck och utsläppen samt verktyg för att mäta och reducera den egna konsumtionen”, säger Ola.
* Alla scenarier förutsätter att handeln kompenserar sina utsläpp så att koldioxidneutralitet kan uppnås.
Bekanta dig med handelns färdplaner för ett koldioxidsnålt samhälle (bara på finska):
Färdplanen Uudistuva kauppa 2035 presenteras tillsammans med färdplanerna för andra branscher i arbets- och näringsministeriets möte 9.6.2020.
Bekanta dig med innehåll och företagens koldioxidminskande åtgärder Uusiutuva kauppa 2035
Mer information:
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Marja Ola, ledande expert, Finsk Handel, tfn 050 383 7711, marja.ola(at)kauppa.fi
Bakgrund:
Ett stort antal aktörer inom handeln har varit med i planeringsarbetet för Uusiutuva kauppa 2035-färdplanen som påbörjades på hösten 2019. Till styrgruppen hörde experter från Finsk Handel, dess medlemsförbund och medlemsföretag. Ytterligare ordnades en utvidgad Möjlighetsworkshop i samarbete med Servicefacket PAM. Färdplansarbetet faciliterades av expertgruppen från Demos Helsinki Oy.