Förseningar i lagberedning drabbar företag och konsumenter
Finsk Handel kräver att justitieministeriet och riksdagen tar sitt ansvar för dröjsmålet med genomförandet av EU:s konsumentlagstiftning. Konsumentskyddslagen håller på att ändras för andra gången inom sex månader på ett sätt som kommer att kräva betydande ansträngningar för företagen inom handeln. Trots detta förväntar man att företagen ska anpassa sig till nya skyldigheter nästan över en natt. Mari Kiviniemi, verkställande direktör för Finsk Handel, är förargad över att både företagen och konsumenterna kommer lida av lagberedarnas förseningar.
Riksdagen håller just nu på att behandla paragrafer som rör genomförandet av det så kallade omnibusdirektivet, som en del av ett mer omfattande uppdateringspaket av konsumentskyddslagen. Paketet innehåller nya krav gällande reaprissättning som avsevärt påverkar butikernas verksamhet.
Enligt omnibusdirektivet borde den nationella lagstiftningen ha varit färdig redan den 28 november 2021 och tillämpningen ska påbörjas den 28 maj 2022. Nu verkar det som att i stället för ett halvår ska handeln ha bara få veckor eller i värsta fall endast dagar för att anpassa sig till de nya kraven. Finsk Handel häpnar över situationen och anser det vara helt orimligt att företagen inte ges möjlighet att förbereda sig på de nya kraven utan att behöva skynda sig. Detta äventyrar rättssäkerheten för företagen.
”Många företag inom konsumenthandeln verkar ha två dåliga alternativ framför sig i maj. Företaget kan antingen riskera att deras rabattpriser eller erbjudanden till vissa delar kan anses strida mot de nya reglerna, eller att tillfälligt avbryta alla typer av kampanjer, vilket också drabbar konsumenterna i hög grad”, konstaterar Mari Kiviniemi, vd för Finsk Handel.
Även genomförandet av konsumentskyddsdirektiv gällande varuhandel samt digitalt innehåll och tjänster försenades lika tydligt. De paragrafer i konsumentskyddslagen som baseras på dessa direktiv både trädde i kraft och började tillämpas den 1 januari 2022, även om ändringarna borde ha skrivits in i lagen redan 1 juli 2021.
Anpassning till ny lagstiftning tar tid för företagen
Förseningarna i justitieministeriets lagberedning kan i detta skede inte längre motiveras med undantag på grund av corona eller med motsvarande tillfälliga orsaker.
”I lagberedningen har man helt och hållet ignorerat det faktum att det oundvikligen tar tid för företagen att anpassa sig till nya skyldigheter. Det är ohållbart att ett ansvar för att EU-lagstiftningen genomförs i tid i praktiken läggs helt på företagen. Vi kan inte acceptera detta”, poängterar Kiviniemi.
Man har endast begränsade möjligheter att förbereda sig i förväg på kraven i den nya lagstiftningen.
”Till exempel förutsätter de nya reglerna om hur man ska ange reapriser att butikerna utbildar personalen och uppdaterar kassa- eller andra IKT-system. Det är inte förnuftigt för företagen att göra någotdera innan lagen är godkänd och man säkert vet vad den innehåller, så att man undviker misstag och att en satsning på utbildningar och uppdateringar inte går till spillo”, poängterar Ilari Kallio, ledande expert inom Finsk Handel.
Finsk Handel framför en allvarlig begäran till justitieministeriet att med det snaraste försöka bli av med förseningarna. I sista hand måste detta göras genom att öka resurserna för lagberedning. Företagen måste få minst den tid för anpassning av sin verksamhet som tillkommer dem enligt EU-lagstiftningen. Samtidigt önskar Finsk Handel att när riksdagen behandlar lagpaketet ska den ta i beaktande den besvärliga situationen för företagen inom handeln och säkerställa att företagen får en tillräcklig övergångsperiod för de ändringar i konsumentskyddslagen som grundar sig på omnibusdirektivet.
Ytterligare information:
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Ilari Kallio, ledande expert, företagslagstiftning och EU-ärenden, Finsk Handel, 040 139 6912, ilari.kallio(at)kauppa.fi