Viivyttely lainvalmistelussa kaatuu yritysten ja kuluttajien niskaan
Kaupan liitto peräänkuuluttaa oikeusministeriötä ja eduskuntaa kantamaan vastuunsa EU:n kuluttajalainsäädännön viivästyneestä täytäntöönpanosta. Kuluttajansuojalakia ollaan muuttamassa toistamiseen puolen vuoden sisään tavalla, joka edellyttää kaupan alan yrityksiltä huomattavia ponnistuksia. Silti yritysten oletetaan sopeutuvan uusiin velvollisuuksiin lähes yhdessä yössä. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi on harmistunut siitä, että lainvalmistelijoiden viivästyksistä kärsivät sekä yritykset että kuluttajat.
Eduskunta käsittelee parhaillaan niin kutsutun kuluttajansuojan Omnibus-direktiivin täytäntöönpanoon liittyviä pykäliä osana laajempaa kuluttajansuojalain päivityspakettia. Paketti sisältää uusia tuotteiden alennusmyyntihinnoitteluun liittyviä vaatimuksia, jotka vaikuttavat merkittävästi kauppojen toimintaan.
Omnibus-direktiivin mukaan kansallisen lainsäädännön olisi pitänyt olla valmista jo 28.11.2021 ja sen soveltaminen tulee aloittaa 28.5.2022. Nyt näyttää siltä, että kaupoille jää puolen vuoden sijaan vain viikkoja ja pahimmillaan päiviä aikaa sopeutua uusiin vaatimuksiin. Kaupan liitto kummeksuu tilannetta ja pitää täysin kohtuuttomana, ettei yrityksille anneta mahdollisuutta varautua uusiin vaatimuksiin ilman kiirehtimisen tarvetta. Tämä vaarantaa yritysten oikeusturvan.
”Monilla kuluttajakauppaa käyvillä yrityksillä näyttää toukokuun lopussa olevan edessään kaksi huonoa vaihtoehtoa. Yritys voi joko ottaa riskin siitä, että sen alennus- tai tarjoushinnoittelu voidaan joltakin osin katsoa uusien sääntöjen vastaiseksi, tai keskeyttää väliaikaisesti kaikenlaiset kampanjat, mistä kärsivät merkittävästi myös kuluttajat”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi toteaa.
Yhtä selvästi aikataulusta myöhästyi myös tavarankauppaa sekä digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskevien kuluttajansuojadirektiivien täytäntöönpano. Näihin direktiiveihin perustuvat kuluttajansuojalain pykälät tulivat sekä voimaan että sovellettavaksi 1.1.2022, vaikka muutosten olisi pitänyt olla kirjattuina lakiin jo 1.7.2021.
Uuteen lainsäädäntöön sopeutuminen vie yrityksiltä aikaa
Viivästyksiä oikeusministeriön lainvalmistelussa ei ole mahdollista enää tässä vaiheessa perustella esimerkiksi koronasta johtuvilla poikkeuksilla tai vastaavilla ohimenevillä syillä.
”Lainvalmistelussa on sivuutettu kokonaan se tosiasia, että uusiin velvollisuuksiin sopeutuminen vie yrityksissä väistämättä aikaa. On kestämätöntä, että vastuu EU-lainsäädännön ajantasaisesta täytäntöönpanosta kaadetaan käytännössä kokonaan yritysten harteille. Tätä emme voi hyväksyä”, teroittaa Kiviniemi.
Uuden lainsäädännön vaatimuksiin voidaan varautua ennakolta vain rajoitetusti.
”Esimerkiksi alennushintojen ilmoittamista koskevat uudet säännöt edellyttävät kaupoilta henkilöstön kouluttamista sekä kassa- tai muiden ICT-järjestelmien päivityksiä. Yritysten ei ole järkevää ryhtyä kumpaankaan ennen kuin laki on hyväksytty ja sen sisällöstä on täysi varmuus, jotta vältytään virheiltä eivätkä panostukset koulutuksiin ja päivityksiin valu hukkaan”, Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio tähdentää.
Kaupan liitto esittää vakavan pyynnön oikeusministeriölle, että viivästyksistä pyritään pikimmiten eroon. Viime kädessä tämä tulee tehdä lainvalmistelun resursseja lisäämällä. Yrityksille on jätettävä toimintansa sopeuttamiseen vähintään se aika, joka niille EU-lainsäädännön mukaan kuuluu. Samalla Kaupan liitto toivoo, että käsitellessään lakipakettia eduskunta ottaa huomioon kaupan alan yritysten tukalan tilanteen ja varmistaa riittävän siirtymäajan Omnibus-direktiiviin perustuville kuluttajansuojalain muutoksille.
Lisätiedot:
Mari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Ilari Kallio, johtava asiantuntija, yrityslainsäädäntö ja EU-asiat, Kaupan liitto, 040 139 6912, ilari.kallio(at)kauppa.fi