Marknadsplatserna på nätet ska hållas i schack: den osunda konkurrenssituationen bör åtgärdas snarast
Nätbutiker utanför EU ska i sin verksamhet följa samma spelregler som finska och andra europeiska nätbutiker och nätplattformar. Rättvisa spelregler inom handel garanterar också säkra produkter för konsumenterna. Den osunda konkurrenssituationen måste åtgärdas också eftersom de billiga kinesiska nätbutikerna Temu och Shein snabbt har vunnit terräng både på den finländska och europeiska marknaden.
I Finland och övriga Europa övergår konsumtionen i allt högre grad till nätet. Även om fjolårets statistik visar att digitala köp minskade för andra året i rad och att inhemska nätbutikers andel av den totala försäljningen minskade, ökade digitala köp i kinesiska nätbutiker med 31 procent. Bakom detta ligger de kinesiska nätbutikerna Temus och Sheins aggressiva inträde på den finska marknaden.
”De billiga priserna hos de kinesiska jättarna grundar sig i hög grad på att nätbutiker och nätmarknadsplatser utanför EU har en lättare reglering än inom finsk handel eller att de undviker regleringen. Det är också svårt att ställa enskilda säljare till svars för att de undviker reglering”, säger Kari Luoto, vd för Finsk Handel.
Produkterna som konsumenterna beställer från nätmarknadsplatser och utländska nätbutiker uppvisar ständiga brister när det gäller produktsäkerhet, något som också uppmärksammats av europeiska konsumentorganisationer.
”Det är nödvändigt att medlemsstaterna och EU-kommissionen satsar på implementering av den nya produktsäkerhetsförordningen och övervakning av den internationella näthandeln”, påpekar Luoto.
Lika bristfälligt är säljarnas deltagande i återvinningskostnaderna för produkter och förpackningar som levereras till Europa. Ytterligare utmaningar orsakas av att produkternas och förpackningarnas sammansättning inte alltid är känd och att de därför inte kan återvinnas alls. En lösning kunde vara att tvinga nätmarknadsplatser som betjänar köpmän utanför EU att gå med i producentsammanslutningar som tar hand om återvinningen.
”Att spela med olika regler gäller inte bara en aktör utanför EU, utan flera nätbutiker och plattformar i tredjeländer. Säljare i tredjeländer har hittat en väg att bedriva handel på den inre marknaden, oberoende av de europeiska kraven. Myndigheterna bör se till att alla aktörer uppfyller lagstiftningens krav på ett jämlikt sätt”, konstaterar Luoto.
Lagen som ska skydda nätköpare bryts
Internationella nätmarknadsplatser lockar ofta konsumenter på tveksamma sätt. I mitten av maj lämnade 17 europeiska konsumentorganisationer in ett klagomål till nationella myndigheter och EU-kommissionen om den aggressivt växande kinesiska jätten Temus verksamhet.
Organisationerna anser att Temu bryter mot EU:s nya förordning om digitala tjänster som bland annat syftar till att skydda konsumenter som handlar på nätet.
”Marknadsplatserna använder till exempel manipulativa metoder och säljtekniker. Även vi på Finsk Handel har upptäckt att Temus marknadsföring ofta kan ses som vilseledande och inte följer europeiska regler till exempel om hur man ska berätta om reapriser”, berättar Luoto.
Förra fredagen utsåg EU-kommissionen Temu till en mycket stor internetplattform, vilket innebär att Temu i framtiden måste reagera mer effektivt på bland annat försäljning av illegala varor på sin marknadsplats och rapportera mer detaljerat om vad de gör.
Det finns inga hållbara grunder för tullfrihetsgränsen
Under parlamentets kommande mandatperiod måste förutsättningarna för rättvis konkurrens förbättras ytterligare genom att avskaffa tullfrihetsgränsen för inköp som kostar mindre än 150 euro och som kommer från länder utanför EU, såsom kommissionen har föreslagit.
”Man borde skynda med att ta bort tullfrihetsgränsen. Dessutom ska skyldigheterna för nätmarknadsplatser och andra nätplattformar definieras exakt i den nya regleringen, om sådan föreslås”, säger Luoto.
Det har betydelse var konsumenterna köper sina produkter, eftersom handeln är den största sysselsättande branschen i Finland, den största skattebetalaren i näringslivet och en av de största investerarna. I Europa arbetar 26 miljoner européer inom detalj- och partihandeln, och en av sju personer i arbetsför ålder arbetar inom handeln.
”Vi uppmanar de europaparlamentariker som väljs till EU-parlamentet på söndag att säkerställa rättvisa konkurrensvillkor. Det handlar i sista hand om finska arbetsplatser och skatteeuro som kommer till Finland”, betonar Luoto.
Mer information: Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi