Den växande taxfreeförsäljningen erbjuder Finland en möjlighet – det nuvarande systemet behöver revideras
Turismen till Finland ökar snabbt, särskilt antalet turister från länder utanför EU. Detta öppnar upp stora möjligheter för taxfreeförsäljning som är en viktig del av detaljhandeln. Det nuvarande skatteåterbäringssystemet är dock ineffektivt och komplicerat – en reform är brådskande.
I januari–april 2025 övernattade cirka 40 procent fler turister från Asien i Finland än under motsvarande period året innan. Av alla utländska turister som övernattade i Finland var andelen utländska turister från länder utanför EU 39 procent vid samma tidpunkt.
Den ökande turismen syns även inom handeln. Taxfreeförsäljningen har blivit allt viktigare, särskilt inom fackhandeln där turisterna utgör en betydande kundgrupp. Taxfreeförfarandet gäller endast turister från länder utanför EU.
”Den nuvarande modellen för taxfreeförsäljning förhindrar dock att hela turistpotentialen utnyttjas, eftersom modellen är komplicerad och ineffektiv för både turisterna och butikerna. Trots namnet är taxfreeförsäljningen inte egentligen skattefri, eftersom en turist från ett land utanför EU betalar för köpet inklusive moms i kassan. Inte förrän en turist är på väg att lämna EU-området kan han eller hon ansöka om återbetalning av mervärdesskatten”, förklarar Toni Jääskeläinen, ledande expert på Finsk Handel.
Återbetalningen av mervärdesskatt sköts vanligtvis av en extern näringsidkare som bedriver återbetalning och som drar av sin serviceavgift från det belopp som återbetalas. Eftersom återbetalningen sker först när turisten lämnar EU-området går en betydande nyttopotential förlorad. Dessutom har den ringa konkurrensen mellan näringsidkare som bedriver återbetalning höjt serviceavgifterna, vilket minskar turisternas besparingar från taxfreeinköp.
Lösningen är en lättare och mer digital modell
”Den nuvarande modellen för taxfreehandel bör revideras så att turisten kan köpa produkten skattefritt redan i butiken. Detta skulle förenkla processen i butikerna och ge turisterna konkreta besparingar direkt vid köptillfället. Samtidigt skulle det bli mer pengar över för turisterna att använda i Finland och på andra håll i EU”, föreslår Jääskeläinen.
För att utnyttja skattefriheten i butiken krävs digitala lösningar för att exempelvis säkerställa att en viss vara lämnar EU. Digitaliseringen av taxfreeförfarandet har redan påbörjats i flera EU-länder.
”En ökad försäljning till turisterna är en viktig möjlighet för Finland, och en modernisering av systemet kan ge ökade fördelar både för butikerna och för samhället. Reformen börjar bli brådskande, eftersom konkurrensen om turisterna är hård”, betonar Jääskeläinen.
Efter pandemin har turismexporten till länder utanför EU ökat snabbare än till EU-länder, och samma utveckling fortsatte under det första kvartalet innevarande år.
Ytterligare information: Toni Jääskeläinen, ledande expert, Finsk Handel, tfn 050 533 0619, toni.jaaskelainen(at)kauppa.fi
Tax-free-myynti turisteille – Verohallinnon ohje yhä ajankohtainen