Inhemsk webbhandel återhämtar sig – tillväxt på nästan fem procent under kvartal två
Finländska nätbutikernas försäljning ökade med nästan fem procent i april-juni jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. I fortsättningen förväntar sig nätbutikerna tillväxt särskilt på de internationella marknaderna, även om vändningarna i geopolitiken oroar. Enligt nätbutikerna är bland annat marknadsföringsresurser och -kompetens de största hindren för att växa internationellt. Prissättningen av leveranser inom webbhandeln väcker också förundran.
Enligt enkäten Verkkokauppapulssi* som Digital Commerce Finland, Erikoiskaupan liitto Etu och Finsk Handel låtit genomföra ökade webbhandeln i Finland under årets andra kvartal med nästan fem procent jämfört med motsvarande tidpunkt förra året. Samtidigt ökade försäljningen inom hela detaljhandeln med 1,4 procent och försäljningen inom fackhandeln med 0,9 procent enligt Statistikcentralen.
I fortsättningen förväntar sig nätbutikerna en ökad försäljning, särskilt till utlandet. I den förra Verkkokauppapulssi-företagsundersökningen i april förväntade sig en tredjedel av nätbutikerna som säljer på den internationella marknaden en snabb tillväxt på över 10 procent under de kommande 12 månaderna. Nu väntar sig redan 59 procent en snabb tillväxt inom försäljningen till utlandet.
”Även om nätbutikernas försäljning till USA i synnerhet har minskat på grund av tullkrig och allmän geopolitisk osäkerhet, har många nätbutiker nu de internationella marknaderna och särskilt Europa i siktet”, berättar Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel, om resultaten i Verkkokauppapulssi.
Även den inhemska nätförsäljningen förväntas öka under de kommande 12 månaderna, trots att förväntningarna är måttligare än de är på tillväxten på den internationella marknaden. På den inhemska marknaden förväntar sig 36 procent av nätbutikerna en snabb tillväxt på över 10 procent under de kommande 12 månaderna. Även inom webbhandeln ses Finlands ekonomiska situation fortfarande som ett problem, trots att webbhandlarnas tro på tillväxten har stärkts sedan våren.
”Nätbutikerna anser att konsumenternas svaga förtroende och köpkraft samt den kinesiska lågprishandelns konkurrens utgör de största hindren för tillväxt i Finland. De har en mer köpstark kundkrets utanför landets gränser i sikte”, berättar Kurjenoja.
Även internationaliseringen av webbhandeln möter hinder
Trots tillväxtförväntningarna finns det enligt resultaten i Verkkokauppapulssi dock vissa svårigheter med internationaliseringen. Det är utmanande att profilera sig i det breda sortimentet, även om produkten till salu är av hög kvalitet. Därför är marknadsföringskompetens och resursfördelning väsentliga för internationaliseringen. En del nätbutiker utnyttjar redan smidigt möjligheterna med artificiell intelligens inom till exempel orderprognoser, automatisering av marknadsföring och för översättningar, medan andra först är i startgroparna.
”Ibland är det svårt för nätbutikerna att hitta forskningsdata om mållandets konsumenter och rätt partner för att stödja det utvecklingsarbete som krävs för internationalisering”, säger Mirva Sandström, direktör för digital handel på Digital Commerce Finland, om de utmaningar vilka nätbutiker som internationaliseras möter.
Även frakt- och leveranskostnader upplevs bromsa den internationella försäljningen, och en del nätbutiker förundras över prissättningen av leveranser.
”Enligt nätbutikernas erfarenheter är leveranser från utlandet till Finland billigare än försändelser från Finland till utlandet. Den kinesiska lågprishandeln är ett kapitel för sig, där det ibland inte verkar ingå några expeditionsavgifter alls”, sammanfattar Sandström webbhandlarnas känslor.
Motstridiga förväntningar i webbhandeln för inredningsartiklar
Kosmetikbranschens globala tillväxttrend verkar enligt Verkkokauppapulssi fortsätta i Finland, men när det gäller tillväxt i utlandet är det nätbutiker som säljer inredningsartiklar och mode som har de största förväntningarna.
”Vi har intressanta varumärken och nätbutiker inom inredning och mode i Finland, som tror på att man med högkvalitativa produkter vinner internationella marknader även i pressen från den globala priskonkurrensen och lågprishandeln”, betonar Ulla Pöllänen, verkställande direktör för Erikoiskaupan liitto.
När det gäller de inhemska förväntningarna är inredningsbranschen mycket tudelad. En del av nätbutikerna inom inredning förväntar sig till och med en betydande ökning av inhemsk efterfrågan, men andra ser att försäljningen i nätbutiken är kopplad till byggbranschens konjunktur – precis som järnhandeln.
”När det byggs få nya byggnader och bostadshandeln inte heller har kommit igång ordentligt, återspeglas det i möbel- eller järnhandelns försäljning i alla kanaler”, konstaterar Pöllänen.
*Verkkokauppapulssi är en enkät för webbhandelsföretag som genomförs kvartalsvis och som vanligtvis besvaras av cirka 100–200 företag. Svarsgivarna får en webbhandelsrapport som behandlar utvecklingen av webbhandeln på ett bredare plan än resultaten av enkäten och som även utnyttjar andra informationskällor. Chefsekonomen för Finsk Handel Jaana Kurjenoja ansvarar för analysen av företagsenkätens resultat och för produktionen av innehållet i webbhandelsrapporten.
Mer information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel
Tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Mirva Sandström, Digital Commerce Director, Digital Commerce Finland
Tfn 0400 984 141, mirva.sandstrom(at)digitalcommerce.fi
Ulla Pöllänen, verkställande direktör, Erikoiskaupan liitto ETU ry
Tfn 050 300 1660, ulla.pollanen(at)etu.fi