Av finländarna har 40 procent bevittnat trakasserande kunder – Vänligt bemött-kampanjen påminner om ett gott beteende i julhandeln
Finsk Handels och Servicefacket PAM:s kampanj Vänligt bemött inleds igen 1.12.2025 i samband med julhandeln. Kampanjen strävar efter att väcka kunderna till att fundera över sin egen roll när det gäller att främja välbefinnandet i arbetet bland dem som arbetar med att betjäna kunder. Förbunden är särskilt oroliga över trakasserier som unga arbetstagare utsätts för. Varje butiksbesökare kan bidra till ett gott bemötande.
Budskapet i kampanjen Vänligt bemött är tydligt: personalen inom handeln ska få utföra sitt arbete utan hot, osakligt bemötande eller annat störande beteende. Varje kundmöte bygger på en säker och uppskattande interaktion.
Kampanjen, som äger rum under julhandelns hektiska säsong, syftar till att påminna kunder om att även expediten alltid är en människa – någons barn, partner, vän, närstående.
”Hövlighet och respektfullt bemötande gentemot expediterna, även när det är bråttom, bidrar till att skapa en god stämning under den hektiska säsongen. I butikerna lönar det sig att framför allt ha en avslappnad julstämning”, påminner Finsk Handels arbetsmarknadsexpert Anniina Ulvila.
Även om trakasserier kan beröra vem som helst, är förbunden särskilt oroliga över trakasserier som unga arbetstagare utsätts för.
”Handeln är näringslivets största sysselsättare av unga, och en arbetsplats inom handeln är ofta de ungas första arbetsplats, vilket gör dem mer sårbara än vanligt när det gäller trakasserier. Särskilt unga kan stöta på trakasserier från kundernas sida även i sociala medier”, berättar Erika Kähärä, arbetsmiljöexpert på Servicefacket PAM.
Upplevelser av trakasserier kan försvaga arbetsmotivationen och intresset för att stanna kvar i kundservicebranschen. Att möta osakligheter kan också ha en betydande inverkan på utvecklingen av den yrkesmässiga självkänslan i ett tidigt skede av karriären, vilket kan ha allvarliga konsekvenser långt in i arbetskarriären.
De yngsta kunderna är mer benägna att känna igen dåligt beteende än andra
Enligt Finsk Handels enkät* har redan 40 procent av finländarna bevittnat trakasserier av andra kunder i olika kundservicesituationer. Kundernas observationer av andra kunders trakasserier har minskat något sedan 2022, men läget är fortfarande sämre än 2017. Det är just i butiker som man ser mest sådana situationer, och majoriteten av trakasserierna riktas mot personalen.
Personer under 35 år verkar vara mer benägna att identifiera osakligt bemötande än äldre. Hela 60 procent av alla under 35 år har varit i kundtjänstsituationer där andra kunder har orsakat störningar. Motsvarande andel bland personer över 35 år är en tredjedel.
”Det är uppenbart att dåligt beteende förstör både personalens arbetsglädje och kundernas serviceupplevelse. För handelsföretagen handlar det också om arbetarskydd och arbetssäkerhet”, konstaterar Ulvila.
Förbunden erbjuder verktyg – en reviderad guide för hur man ingriper i trakasserier
Finsk Handel och Servicefacket PAM har tillsammans utarbetat verktyg, instruktioner och guider som stöd för handelsföretag i besvärliga kundsituationer.
Nätkursen Hotfulla kundsituationer behandlar hantering och förutseende av svåra kundsituationer, och syftet med guiden Att ingripa i trakasserier inom handeln, som förnyades i höst, är att fungera som ett stöd för både företag och personal inom handeln för att förebygga och ingripa i trakasserier. Guiden innehåller bland annat exempel på hur företag kan utarbeta egna arbetsplatsspecifika anvisningar om förfaringssätt vid trakasserier och sexuella trakasserier.
Dessutom ger guiden tydliga och konkreta instruktioner för arbetsgivare och arbetstagare som stöter på sexuella trakasserier, trakasserier på grund av kön eller andra trakasserier. Som ett nytt tillägg till guiden har även digitala trakasserier inkluderats, som tyvärr har blivit vanligare som en form av trakasserier under de senaste åren.
Kampanjen Vänligt bemött syns på sociala medier under julen
Finsk Handels och PAM:s kampanj syns bland annat i sociala medier och i butiker under perioden 1–14.12. I sociala medier används kampanjtaggarna #ollaanihmisiksi, #vänligtbemött och #letsbehave.
Företag inom handeln kan kommunicera om teman i kampanjen antingen med material producerat av Finsk Handel och PAM eller alternativt med sitt eget material som innehåller den gemensamma Vänligt bemött-kampanjbeteckningen samt ett omnämnande av kampanjens ursprung.
På webbplatsen Vänligt bemött finns information om kampanjen, kampanjmaterial, relaterade undersökningar, guider och webbutbildningar som producerats av förbunden för företag och arbetstagare, samt texter och ställningstaganden för en säkrare arbetsmiljö inom kundtjänsten.
Finsk Handel och PAM har fört kampanjen med temat Vänligt bemött sedan 2017.
Läs mer om kampanjen (bara på finska): ollaanihmisiksi.fi >
Mer information:
Anniina Ulvila, arbetsmarknadsexpert, Finsk Handel, tfn 040 501 9674, anniina.ulvila(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, arbetsmiljöexpert, Servicefacket PAM, tfn 040 764 5295, erika.kahara(at)pam.fi
Mer information om konsumentenkäten:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Mer information om kampanjen Vänligt bemött:
Pia Pere-Vanhanen, kommunikations- och ansvarsdirektör, Finsk Handel, tfn 040 867 1708, pia.pere-vanhanen(at)kauppa.fi
*Konsumentenkäten har planerats och resultaten analyserats av Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel i samarbete med Kantar Finland. Enkäten genomfördes i en onlinepanel 24.10–3.11.2025. Urvalet består av 2 589 nätanvändare i åldern 18–79 år. Referensmaterialet för enkäten är från åren 2017 och 2022