Skattefrihet vid donationer av kläder och skor skulle främja cirkulär ekonomi inom handeln
Företagen inom handeln måste betala moms när de donerar kläder och skor, vilket gör donationerna besvärliga och dyra. För handeln är donationer av inkuranta lager till behövande emellertid det bästa alternativet med tanke på både miljön och socialt ansvar, när företaget av någon orsak vill avstå från produkter som är i bra skick. Det borde vara så lätt och enkelt som möjligt att göra donationer, och det borde inte försvåras genom lagstiftning.
En metod för att stödja cirkulär ekonomi inom handeln är att uppmuntra butiker att donera kläder och skor som inte sålts och som använts som modellexemplar till välgörenhet. Handeln har engagerat sig starkt i kampen mot klimatförändringen och beaktande av miljön i affärsverksamheten. För att miljömålen ska kunna nås och för att stödja den cirkulära ekonomin måste lagstiftningen vara så enkel som möjligt. I nuläget utgör beskattningen dock en ekonomisk tröskel för donationer.
”För närvarande måste handeln betala moms enligt den allmänna momssatsen på 24 procent för donationer av kläder och skor. Detta uppmuntrar självklart inte butiker att donera till välgörenhet”, konstaterar Toni Jääskeläinen, skatteexpert på Finsk Handel.
”Den nuvarande lagstiftningen styr företagen i fel riktning, då till exempel inga skattepåföljder uppstår till exempel när kläder och skor förstörs”, säger Jääskeläinen.
Enligt Jääskeläinen vore det möjligt att införa skattefrihet för kläddonationer på två olika sätt: antingen genom att precisera tolkningen av mervärdesskattelagen eller genom att ändra lagen.
Tolkningen av lagen skulle kunna preciseras så att värdet på kläder och skor som inte sålts eller som använts som modellexemplar skulle vara noll eller negativt för handeln även i skatteförvaltningens ögon, något som det är i praktiken för handeln. I detta fall skulle ingen moms betalas för donationen, och handeln skulle själv uppskatta klädernas och skornas värde vid donationstidpunkten.
”Handeln kan själv bäst bedöma huruvida en produkt har ett värde i praktiken. Värde på ett klädesplagg blir negativt när dess enda funktion är att ta upp lagerutrymme – i värsta fall i mycket dyra, centrala lokaler”, säger Jääskeläinen.
I det andra alternativet skulle skattefriheten för donationen kunna genomföras genom att lägga till ett omnämnande i mervärdesskattelagen om att ingen skatt behöver betalas för att ta varan i eget bruk, då en näringsidkare donerar varan till välgörenhet.
Små skatteintäkter i nuläget
”Ändringens effekter på Finlands skatteintäkter skulle vara kosmetiska”, beskriver Jääskeläinen. I nuläget är skatteintäkterna mycket små, eftersom donationer som kostar pengar inte är attraktiva för butikerna.
”För närvarande är donationer av kläder och skor en mycket liten verksamhet för butikerna”, bekräftar Veli-Matti Kankaanpää, verkställande direktör på föreningen för mode- och idrottshandeln, Muoti- ja urheilukauppa ry.
I Finland säljs årligen cirka 184 miljoner klädesplagg och 19 miljoner par skor. Enligt Kankaanpää är donationspotentialens andel under en halv procent av detta; cirka 30 000–300 000 klädesplagg och cirka 50 000 par skor. Uppskattningen baserar sig på en utredning som gjorts bland Muoti- ja urheilukauppa ry:s medlemsföretag.
Enligt Kankaanpää skulle de donerade varorna till största delen vara modellexemplar och säljkollektioner som aldrig använts i försäljning till konsumenter. En mindre andel är osålda varor från detaljhandeln.
”Självklart strävar företagen efter nollsvinn, men då det ändå uppstår donationspotential av olika anledningar, skulle det mest ansvarsfulla alternativet vara att kunna donera varorna förmånligt och enkelt”, säger Kankaanpää.
Smidiga rutiner styr butiker mot ansvar
Momspraxis för donationer varierar efter EU-land – visserligen har tröskeln för donationer i vissa länder där skattefria donationer tillåts höjts genom administrativa rapporteringsskyldigheter så att den blivit orimligt hög för handeln.
Jääskeläinen poängterar att samma misstag inte ska göras i Finland om ändringen görs, utan skattefria donationer ska vara lätta på alla sätt för att handelsföretagen ska börja donera aktivt.
”Att donera produkterna vidare vore ett enkelt sätt för aktörerna inom handeln att handla allt mer ansvarsfullt när butikerna inte längre behöver produkterna. Donationen, som är en liten gärning för företagen, kan dock vara till stor nytta för mottagaren, då produkter i bra skick styrs till behövande via välgörenhetsorganisationer”, säger Jääskeläinen.
Mer information:
Toni Jääskeläinen, skatteexpert, Finsk Handel, tfn 050 533 0619, toni.jaaskelainen(at)kauppa.fi
Veli-Matti Kankaanpää, verkställande direktör, Muoti- ja urheilukauppa ry, tfn 050 533 0619, velimatti.kankaanpaa(at)muotijaurheilukauppa.fi
Finsk Handel representerar handeln, den största branschen inom näringslivet. Handeln sysselsätter cirka 300 000 personer i Finland. Finsk Handel har cirka 7 000 medlemsföretag och representerar både detalj- och partiaffärer inom näringspolitiken och intressebevakningen på arbetsmarknaden. www.kauppa.fi
Muoti- ja urheilukauppa ry representerar kläd-, idrotts- och skohandeln. Dess medlemmar är kedjor, varuhus, stormarknader samt varuleverantörer inom mode- och idrottshandeln. www.muotijaurheilukauppa.fi Muoti- ja urheilukauppa ry är medlemsförbund i Finsk Handel.