Finsk Handel och PAM: Fackhandelns situation har rasat snabbt till en alarmerande nivå – beslut om direkt stöd till företagen behövs snart
Finsk Handel och Servicefacket PAM kräver snabb information av regeringen om hurdana direkta stöd staten är redo att vidta för att undvika fackhandelns konkursvåg. Ett mer omfattande samhällsansvar och tydliga stödåtgärder förväntas även av hyresvärdarna. I många fackhandelsföretag är situationen alarmerande: försäljningen har rasat med 80–90 procent endast på några veckor.
Antalet meddelanden om fackhandelns situation har växt explosionsartat både inom Finsk Handel och PAM de senaste veckorna. Antalet permitteringar ökar i rasande fart och branschen antas inte besparas konkurser eller stora antal arbetslösa.
Regeringens väldigt omfattande beslut om att stöda näringslivet är enligt förbunden mycket viktiga. Men det behövs mera.
Finsk Handel och PAM kräver nu snabba beslut av regeringen om alla möjliga stödmetoder som kan hjälpa fackhandeln att klara det undantagstillstånd som coronapandemin orsakat.
”Nu avgörs framtiden för många finländska företag inom fackhandeln. Vi behöver snabbt information av regeringen om hurdana direkta stöd staten är redo att vidta för att undvika fackhandelns konkursvåg”, säger Mari Kiviniemi verkställande direktör för Finsk Handel.
”Nöden bland anställda inom fackhandeln är enorm. Regeringen måste snabbt fatta beslut som lugnar situationen – endast på det sättet kan vi säkerställa att arbetsplatserna finns kvar även efter pandemin”, fortsätter Annika Rönni-Sällinen, ordförande för PAM.
Även hyresvärdarna ska bära sitt samhällsansvar
Även om Finsk Handel och PAM snabbt kunde komma överens om undantagsbestämmelserna i kollektivavtalet, kvarstår ändå stora löpande kostnader hos fackhandeln. Hyran och övriga fasta utgifter försvann inte och i shoppingcentren måste butikerna hålla öppet även om det inte finns några kunder. Endast få företagare har stora ekonomiska buffertar som gör att de kan betala fakturor i flera månader utan kunder.
”Det är oundvikligt att de direkta stöden även kan beviljas för att kompensera hyreskostnaderna eftersom låntagning och nya skulder i praktiken inte kommer på frågan särskilt för SMF-företagens del. Även hyresvärdarna måste bära sitt samhällsansvar för fackhandelns överlevnad och delta i delningen av krisens kostnader”, kräver förbunden.
Många företag inom fackhandeln rapporterar att försäljningen rasat med 80–90 procent de senaste veckorna. Krisen berör även fackhandelsbutiker av olika storlekar. Medborgarna håller sig där hemma och undviker i praktiken allt utom att handla mat och medicin, vilket syns i fackhandelns butiker till och med som en total kundförlust.
Flera fackhandelsaktörer säljer säsongsprodukter som nu i brist på köpare måste placeras direkt i reakorgen eller inte blir sålda alls. Slutvårens och sommarens festsäsong är till exempel en viktig försäljningstid för modeaffärerna vid sidan av julen, men nu när inga fester ordnas köper kunderna heller inga festkläder.
Dessutom måste produkterna beställas i tid av tillverkarna och det går inte längre att avboka beställningarna för sommar- och höstsäsongen. Fackhandeln har alltså stora pengar fast i lagren dvs. i omsättningstillgångar som under normala situationer blir kassaflöde. Men nu rasar lagervärdet då kunderna försvunnit.
Fackhandelns betydelse som sysselsättare är stor
Förbunden efterlyser större förståelse hos beslutsfattarna för fackhandelns betydelse både med tanke på Finlands sysselsättning och ekonomi.
Hela 62 procent av Finlands cirka 18 000 detaljhandelsföretag är varuhus och fackhandlare. Cirka 18 procent är dagligvarubutiker och de kvarstående 20 procenten är andra företag inom detaljhandeln, främst bränsleförsäljare och apotek.
Fackhandelns roll är även viktig som sysselsättare: i årsverken mätt sysselsätter fack- och varuhushandeln 45 procent av de anställda inom detaljhandeln och betalar 47 procent av branschens lönesumma. Dagligvaruhandelns andel av detaljhandelns årsverken är 44 procent och 42 procent av lönesumman.
Konkurser och affärer som avslutar sin verksamhet inom den inhemska fackhandeln skulle göra både stadsbilden som webbutbudet kargare och skulle ha en stor inverkan på sysselsättningen inom detaljhandeln. Samtidigt skulle det bli enklare för stora internationella aktörer såsom Amazon, AliExpress eller Zalando att erövra marknaden.
”Man har redan pratat mycket om restaurangen och inkvarteringsföretagarnas situation, vilket förstås är viktigt, men fackhandeln som hamnat i stora problem får inte hamna i skymundan i den här diskussionen, i lägesanalyserna eller lösningarna”, betonar förbunden.
Mer information:
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Annika Rönni-Sällinen, ordförande, PAM, 050 378 0270, annika.ronni-sallinen(at)pam.fi
Finsk Handel representerar handeln, den största branschen inom näringslivet. Handeln sysselsätter cirka 300 000 personer i Finland. Finsk Handel har cirka 7 000 medlemsföretag och representerar både detalj- och partiaffärer inom näringspolitiken och intressebevakningen på arbetsmarknaden. www.kauppa.fi
Servicefacket PAM är fackförbundet för anställda inom privata servicesektorn. PAM har cirka 210 000 medlemmar varav 80 procent är kvinnor. Största delen av PAMs medlemmar arbetar inom detaljhandeln, inkvarterings- och näringsbranschen, fastighetstjänsterna eller bevakningssektorn. www.pam.fi