Enkät: Över en fjärdedel av butikerna uppger att omsättningen har kollapsat nästan helt – antalet anställda har redan skurits ner med 25 %
Av den enkät som Finsk Handel låtit göra bland sina medlemsföretag framgår att omsättningen har rasat med över hälften för nästan två femtedelar av företagen inom handeln och för över en fjärdedel med över 70 procent. Över hälften av företagen inom handeln har minskat sin personalstyrka, främst genom att permittera. Regeringens stödåtgärder biter inte på handelns problem.
Coronakrisen har inverkat oerhört mycket på omsättningen i företagen inom handelsbranschen.
”Två femtedelar av företagen har förlorat över hälften av sin omsättning och för drygt en fjärdedel har försäljningen rasat med över 70 procent, dvs. nästan helt”, berättar Jaana Kurjenoja, chefsekonom för Finsk Handel, om resultaten av enkäten.
Av aktörerna inom dagligvaru- och markethandeln uppger närmare 40 procent att omsättningen har minskat, men å andra sidan har över hälften ökat sin försäljning. För specialbutikerna och varuhusen har omsättningen sjunkit betydligt kraftigare. Hela 87 procent av företagen säger att deras omsättning har gått ner och cirka hälften har förlorat nästan hela sin omsättning.
Även partihandeln lider när investeringarna ligger på is och konsumtionen minskar. Hälften av partihandlarna berättar att deras omsättning har sjunkit med minst 50 procent. Food service-partihandlarna märker av att restaurangerna, hotellen och skolorna är stängda och i partihandeln med bruksvaror märks det att konsumenterna minskat sina inköp.
”Trots att coronakrisen främst drabbar specialhandeln, märks konsekvenserna av krisen även i sådana dagligvaruaffärer som till exempel ligger nära de semesteranläggningar i norra Finland som nu stannat upp, vid bensinstationer längs huvudvägar, gränshandelsstationer eller utmed annars livligt trafikerade arbetsvägar och hållplatser för kollektivtrafik”, säger Kurjenoja.
Även inom den tekniska handeln som betjänar byggbranschen och industrin har försäljningen börjat minska. Över hälften av företagen talar om en förlorad omsättning. Tills vidare har den tekniska handeln stretat på och klarat sig bättre än den övriga partihandeln och special- och varuhushandeln, men även här börjar man besväras av logistiska störningar och bristande tillgång på olika komponenter, material och utrustning. Om industrin och byggbranschen inom landet och utomlands mattas av, kommer konsekvenserna att återspeglas även i omsättningen för den tekniska handeln kraftigare än de gör just nu.
En del av företagen inom handeln har kunnat flytta över sin försäljning till nätet, men långt ifrån alla. Enligt enkätsvaren har hälften av företagen inte ännu digitala försäljningskanaler. De affärer som har digitala försäljningskanaler uppger att nätförsäljningen har ökat som en följd av coronakrisen. I synnerhet har nätförsäljningen ökat för dagligvaruhandeln.
”Handeln som har flyttat till nätet räcker ändå inte till för att kompensera nedgången i den totala efterfrågan. Även specialbutiker och varuhus som redan länge har haft en fungerande och väl använd nätbutik har tappat försäljning”, påminner Kurjenoja.
Både inom den tekniska handeln och den övriga partihandeln har digitala försäljningskanaler funnits redan under en längre tid, men den försäljning som sker via dem har minskat mer än i övriga branscher, i synnerhet inom partihandeln.
Butikerna fortsätter permittera
Över hälften av företagen inom handeln säger sig ha minskat personalstyrkan från och med början av april, huvudsakligen genom permitteringar.
I dagligvarubutiker och stormarknader är antalet anställda så gott som oförändrat, men i specialbutiker och varuhus är situationen en annan: hela 77 procent av dessa talar om nedskärningar, och då framför allt om permitteringar. Två tredjedelar av partihandlarna har minskat sin arbetskraft i takt med att olika privata och offentliga tjänster har stängt eller efterfrågan i dessa har minskat. Inom den tekniska handeln har andelen företag som minskat sin personalstyrka fortfarande hållits på en måttfull nivå (29 procent) jämfört med den övriga handeln, men situationen befaras bli värre även där.
”Bland företagen som har dragit ner på sin personal finns även många stora arbetsgivare inom handeln. Utgående från resultaten av enkäten har de allra minsta och de största företagen hittills tagit bort flest arbetstagare proportionellt sett. Totalt har handelsbranschen redan skurit bort en fjärdedel av sina anställda”, säger Kurjenoja.
Långt över hälften av företagen har för avsikt att göra ytterligare personalnedskärningar eller fortsätta med de nedskärningar som redan gjorts under den närmaste månaden. Detta innebär att permitteringarna kommer att fortsätta i butikerna. Utifrån svaren gäller personalnedskärningarna speciellt special- och partihandeln, men även den tekniska handeln förbereder sig på permitteringar.
Närmare en fjärdedel av företagen inom handeln är osäkra på om verksamheten kommer att kunna fortsätta. Störst är osäkerheten i specialbutikerna och varuhusen.
Regeringens stödåtgärder hjälper inte handeln
Av enkäten som Finsk Handel låtit göra framgår även att största delen av företagen inom handeln inte har fått hjälp av regeringens stödåtgärder såsom Finnveras, Business Finlands, NTM-centralernas och kommunernas finansiering eller skatteförvaltningens betalningsarrangemang. Upp till 65 procent av alla som svarat uppskattar att stödåtgärderna inte har haft någon inverkan på den ekonomiska situationen i deras företag.
”En trolig orsak till detta är att regeringens åtgärder inte biter på de problem som coronakrisen orsakat handeln, dvs. på den minskade efterfrågan samt på för stora fasta kostnader, såsom personal- och hyreskostnader”, säger Mari Kiviniemi, verkställande direktör för Finsk Handel.
Finsk Handel anser att det nu skulle vara mycket viktigt att rikta direkt stöd till företag som kämpar med en omsättning som rasat. Utöver hyror finns fasta kostnader även bundna till lager som inte töms när affärerna går dåligt.
”Det skulle därför vara oerhört viktigt att regeringen ser över stödåtgärderna för företag så att de ska gå att använda även till fasta kostnader och för att avhjälpa den akuta kassakrisen. Enbart lån kommer inte att lösa problemen”, framhåller Kiviniemi.
Mer information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi@kauppa.fi
***
Enkätundersökningen som riktade sig till medlemsföretagen i Finsk Handel genomfördes 2–6.4.2020. Enkäten utredde hur situationen ser ut under coronakrisen för företag inom olika branscher inom handeln. Enkäten har utarbetats och resultaten analyserats av Finsk Handel. Enkäten kan generaliseras på hela Finsk Handels medlemskår.