Unikt gemensamt projekt mellan fem universitet och handeln för att stärka kompetensen inom digital handel
Finsk Handel, Östra Finlands universitet, LUT-universitet, Jyväskylä universitet, Uleåborgs universitet och Tammerfors universitet startar en helt ny slags studiehelhet inom digital handel för att erbjuda ett sätt att stärka kompetensen inom handeln som efterfrågats länge.
Handeln är den största arbetsgivaren på företagssidan och en central bransch inom näringslivet. Digitaliseringen har ett starkt inflytande på branschen och dess kompetensbehov. I kartläggningar av handelns kompetensbehov under de senaste åren framhålls dock kompetensbristen inom digital handel, något som kan få vittomfattande konsekvenser för välmågan och vitaliteten av såväl företag inom branschen som regionerna.
Den nya studiehelheten är en målinriktad åtgärd för att ta itu med kompetensbristen inom digital handel. Projektet stöds bland annat av Helsingin Kauppiaitten Yhdistys r.y.
”En studiehelhet om digital handel på universitetsnivå har stor betydelse för företagen inom branschen, vilka kämpar allt hårdare med kompetensbristen i takt med att den digitala handeln växer. Det är viktigt att experter inom handeln i framtiden kan göra en ännu större insats för att lösa utmaningarna med digitalisering, automatisering, artificiell intelligens och plattformsekonomi”, säger Mari Kiviniemi, vd för Finsk Handel.
Mot en heltäckande och mångsidig förståelse om digital handel
Studiehelheten om digital handel sker helt på nätet och är avsedd för examensstuderande vid universiteten. Studieavsnitten kan även genomföras av de som utvecklar sin kompetens vid öppna universitetet. Studiehelheten består av sex studieavsnitt inom olika områden av digital handel. Dessa anordnas av universiteten, och dessutom koordinerar Finsk Handel en praktikperiod inom digital handel som riktar sig till examensstuderande och sker på ett företag inom handeln.
Under studieavsnitten kommer studenterna att bli bevandrade i digital handel på ett heltäckande sätt, från inköp och logistik till kundbeteende, varumärke och digital marknadsföring.
”Målet är att studenterna efter avslutad studiehelhet ska förstå digital handel på ett mångsidigt och brett sätt och kan tillämpa nyckelbegreppen och färdigheterna inom digital handeln i sitt arbete”, berättar Kiviniemi.
Studierna inleds i september 2021 med ett studieavsnitt vid LUT-universitet om ledning av anskaffning och leverantörsrelationer. Det går att genomföra hela studieavsnittet på ett läsår, men man kan också komplettera sin kunskapspalett med enskilda studieavsnitt.
Toppresultat genom samverkan mellan och kunskap från fem universitet
Förutom Finsk Handel arrangeras studiehelheten inom digital handel av fem finländska universitet: Östra Finlands universitet, LUT-universitet, Jyväskylä universitet, Uleåborgs universitet och Tammerfors universitet. Varje universitet tillför sin naturliga expertis till helheten, skräddarsydd för ändamålet.
”För studenterna blir den största behållningen av studiehelheterna möjligheten att få en klarare helhetsbild av hur de olika områdena inom handeln fungerar i dagens affärsmiljö. Studiehelheten omfattar handelns värdekedja från anskaffning och leverantörsmarknad till konsumentmarknaden och ger därmed unik kompetens specifikt om affärsledning inom handeln”, säger professor Anni-Kaisa Kähkönen vid LUT-universitet.
Enligt biträdande professor vid Östra Finlands universitet Saara Julkus för den nya helheten inom digital handel på ett perfekt sätt samman examensstuderande vid universiteten med experter som redan har erfarenhet från arbetslivet, vilket oundvikligen också ökar konkurrenskraften nationellt och regionalt.
”Vi har redan fått många nyfikna kontakter från företag angående studierna, och glädjande nog har flera experter inom digital handel preliminärt lovat komma och dela med sig av sin expertis i samband med föreläsningarna”, berättar Julkunen.
”Samarbetsmodellen är unik eftersom den förenar olika universitets kompetensområden med handelsaktörernas perspektiv. Som ett resultat av samarbetet skräddarsyr studiehelheten studenternas kompetens på ett mångsidigt sätt till arbetslivets behov”, säger biträdande professor Elina Närvänen vid Tammerfors universitet.
Forskardoktor Timo Pohjosenperä vid Uleåborgs universitet ser fram emot ett närmare och ömsesidigt fördelaktigt samarbete mellan universiteten och handelsaktörer till följd av studiehelheten.
”Därigenom stärker vi tillsammans bilden av handelns och logistikens betydelse för ekonomin och samhället i en föränderlig värld”, säger Pohjosenperä.
Enligt professor vid Jyväskylä universitet Heikki Karjaluoto har det aldrig tidigare erbjudits en motsvarande studiehelhet i Finland.
”Denna helhet vi byggt upp innebär en fantastisk möjlighet även för oss vid universiteten att utveckla vårt samarbete i framtiden. På så sätt kan vi ännu bättre bemöta näringslivets önskemål om att samarbeta för att forma det redan omfattande utbildningsutbudet vid handelshögskolorna till studiehelheter som betjänar näringslivet ännu bättre”, säger Karjaluoto.
Mer information om studiehelheten inom digital handel och deltagande i studieavsnitten finns på digitaalinenkauppa.fi (bara på Finska) >
Mer information:
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi@kauppa.fi
Anni-Kaisa Kähkönen, professor, LUT-universitet, tfn 040 746 8132, anni-kaisa.kahkonen@lut.fi
Saara Julkunen, biträdande professor, Östra Finlands universitet, tfn 040 355 3365, saara.julkunen@uef.fi
Elina Närvänen, biträdande professor, Tammerfors universitet, tfn 050 318 6016, elina.narvanen@tuni.fi
Timo Pohjosenperä, forskardoktor, Uleåborgs universitet, tfn 050 342 8279, timo.pohjosenpera@oulu.fi
Heikki Karjaluoto, professor, Jyväskylä universitet, tfn 040 576 7814, heikki.karjaluoto@jyu.fi