Tillkännagivandet av rabatter och erbjudanden förändras i slutet av maj
De nya bestämmelserna om rabatter kommer att träda i kraft den 28 maj. Från och med detta datum måste konsumenten, utöver rabattpriset eller erbjudandet för varorna, informeras om lägsta priset till vilket varorna har sålts till konsumenterna under 30 dagar före kampanjen. Detta krav gäller inte för lättfördärvliga livsmedel eller rabatter som riktar sig till ett begränsat antal konsumenter, såsom stamkundserbjudanden.
Uppdateringen av meddelanden om nedsatta priser som anges i konsumentskyddslagen handlar om att det så kallade omnibusdirektivet genomförs. Enligt regeringens proposition 14/2022 rd ska även det lägsta priset till vilket varan sålts under 30 dagar före det nedsatta priset, tillkännages i varuförsäljningen i fortsättningen. Det är bara möjligt att avvika från detta i noga avgränsade situationer.
Eftersom direktivet lämnade öppet vad som avses med det lägsta priset, har Finsk Handel medan den nationella lagstiftningen utarbetats betonat att det vore förnuftigt att tillkännage det lägsta så kallade normalpriset som det lägsta priset.
”Detta skulle ge konsumenten bättre information om prisutvecklingen för varorna än det lägsta pris till vilket varorna sålts under den föregående kampanjen eller försäljningen, om sådana inträffat under de senaste 30 dagarna”, konstaterar Ilari Kallio, ledande expert inom Finsk Handel.
Enligt Kallio förutsätter emellertid lagförslaget att det lägsta priset som tillkännages även täcker rabattpriset.
”Det är motiverat att ställa frågan hur konsumenten gynnas till exempel av uppgifter om försäljningspriset under Black Friday-kampanjen när julförsäljningen börjar”, undrar Kallio.
Finsk Handel Har även påpekat att tillkännagivandet av de lägsta försäljningspriserna per produkt orsakar orimligt mycket extra arbete när rabatterna gälle förr en hel produktkategori, eller ett sortiment i butiken eller nätbutiken och inte enskilda produkter. Även om det skulle finnas nationellt stöd för en sådan tolkning ansåg kommissionen att den stred mot direktivet.
Finland uteslöt lättfördärvliga livsmedel
Företagen måste vara beredda att tydligt ange det lägsta priset under 30 dagar för kampanjer av typen ”allt till halva priset” för varje produkt, till exempel på en prislapp, i en tabell i omedelbar närhet av produkten eller i en produktförteckning i nätbutiken. Detta arbete verkar orimligt, särskilt om butikens eller nätbutikens utbud innehåller hundratals eller tusentals titlar. En liten lättnad i situationen är att det för högst 60 dagar långa kampanjer inte finns något behov av att uppdatera uppgifterna om det tidigare lägsta priset mitt i kampanjen, även om rabatten skulle höjas.
Enligt Kallio är det positivt för livsmedelsförsäljarna att Finland beslutade att utnyttja den möjlighet för medlemsstaterna som ingår i direktivet och utesluta lättfördärvliga livsmedel från skyldigheten att tillkännage nedsatta priser. Livsmedel som håller sig säljbara i mindre än 30 dagar betraktas som lättfördärvliga.
”Som det står i betänkandet säljs lättfördärvliga livsmedel ofta med rabatt före sista användningsdatum eller bäst före-datum för att minimera matsvinnet och ingen ytterligare administrativ börda ansågs berättigad – en motsatt lösning skulle kunna leda till en ökning av matsvinnet”, säger Kallio.
”Tyvärr hamnar de flesta torra produkter och konserver utanför undantaget, och det får inte tillämpas på andra produkter som snabbt blir odugliga till försäljning, såsom snittblommor”, tillägger han.
Hur ska man hantera stamkundsförmåner och paketerbjudanden?
Det har också väckts frågor gällande stamkundsförmåner. Enligt rapporten gäller skyldigheten att tillkännage det lägsta priset inte för stamkundsrabatter eller rabattkoder som ges till en viss konsument eller grupp av konsumenter.
”Det är avgörande att rabatterna är riktade. Om det till exempel finns en rabattkod allmänt tillgänglig på framsidan av en webbutik, eller en kupong på disken i en fysisk butik, ska det lägsta tidigare priset tillkännages.”
Olika paketerbjudanden erbjuder sina egna utmaningar, där rabattpriset eller -procenten räknas baserat på antalet produkter som köpts eller det totala beloppet av köpet. I viss mån är det fortfarande oklart om det lägsta priset kommer att meddelas för varje vara. Den ännu svårare frågan är hur man beräknar priset på en enskild produkt från ett paketerbjudande, som kan vara nödvändig att tillkännages i samband med andra kampanjer inom de närmaste 30 dagarna.
Bestämmelserna i omnibusdirektivet ska tillämpas från och med den 28 maj 2022.
Även om en del av direktivet redan förts in i lagstiftningen, har reglerna för bland annat tillkännagivandet av priser försenats från tidtabellen. Beredningen av regeringens proposition har inletts i riksdagen, men det är osannolikt att den kommer att färdigställas före slutet av april.
”Det är mycket beklagligt att företagen återigen bara har några veckor på sig att förbereda sig för nya förpliktelser, i stället för de sex månader som direktivet garanterar”, säger Kallio.