Tillträdesförbud till företag fungerar i Sverige – Finsk Handel och Företagarna i Finland: Det behövs även i Finland
Företag i Finland borde kunna ansöka om tillträdesförbud mot personer som kontinuerligt uppför sig störande, föreslår Finsk Handel och Företagarna i Finland. Lagen om tillträdesförbud till butik i Sverige har varit i kraft i drygt ett år, och inledningsvis har erfarenheterna varit positiva. Störande uppträdande är ett problem i synnerhet inom servicebranschen. Kunderna, medarbetarna och företagen behöver en miljö där de tryggt kan arbeta och sköta sina ärenden.
I Sverige har lagen om tillträdesförbud varit i kraft sedan mars i fjol, och enligt Svensk Handel, motsvarigheten till Finsk Handel i Finland, har förbudet varit effektivt: tre av fyra som fått förbud följer det. Enligt Finsk Handel och Företagarna i Finland behövs motsvarande tillträdesförbud även i Finland.
”Hot om våld och störande uppträdande är tyvärr vardag i butikerna, och butikerna behöver metoder för att kunna ingripa i svåra situationer. Anmärkningsvärt är även att hot om våld inte alltid handlar om stöld, men att man i samband med stöld lätt griper till våld, anmärker Terhi Kuljukka-Rabb, ledande expert på Finsk Handel.
Tillträdesförbudet kunde i stort sett motsvara det kontaktförbud som en privatperson ansöker om, men i det här fallet är det ett företag som gör ansökan. Förutsättningarna för utfärdande av förbud kunde föreskrivas i lag. Kontaktförbudet eller tillträdesförbudet kunde utfärdas av tingsrätten, och för den tid rättsprocessen pågår av polismyndigheten. En överträdelse mot förbudet skulle bestraffas i enlighet med detta.
I samband med lagberedningen i Sverige nåddes en mycket enhetlig ståndpunkt om att det behövs ytterligare skydd mot brottslighet i butikerna. Lagförslaget ansågs vara i balans i förhållande till begränsningen av rörelsefriheten. Organisationerna anser att, liksom i Sverige, erbjuder utvecklingen av tjänster och nya tekniker alternativ till att utföra ärenden på andra sätt än besök i butiker. I Sverige håller regleringen på att även omfatta simhallar och bibliotek. Det är skäl att i Finland granska möjligheten att utöka lagstiftningen för att även gälla andra sektorer.
Hot om våld och störande uppträdande är vardag i butikerna
Enligt Finsk Handels färska konsumentenkät1 har finländarna oftare än tidigare stött på kunder med störande uppförande i samband med kundsituationer. Enligt en enkät som genomfördes 2017 hade 36 procent av finländarna stött på kunder med störande uppförande eller osakligt beteende i samband med olika kundsituationer, nu har andelen stigit till 44 procent. Störande uppförande har uttryckligen blivit vanligare i butiker där 23 procent av kunderna har bevittnat störande uppförande, motsvarande andel för fem år sedan var 15 procent.
Man har i synnerhet bevittnat hur andra kunder kritiserat, kallat personalen för fula ord, eller i övrigt uppfört sig osakligt gentemot personalen. En tredjedel har även tvingats följa en berusad kunds förvirrade eller hotfulla uppförande gentemot personalen.
”Butiksstölder och snatteri leder till kostnader om flera miljoner euro på årsnivå för aktörerna inom handeln, vilket i sig försvårar förutsättningarna för, tillväxten och sysselsättningen inom företagande. Förutom de höga kostnaderna är det även med tanke på kundernas och personalens välbefinnande viktigt att det i Finland finns vilja att ingripa i störande uppförande och snatteri genom att strama åt gällande lagstiftning”, konstaterar Tiina Toivonen, chef för lagstiftningsärenden, Företagarna i Finland.
”Det är inte endast fråga om butikens förlust, utan det är de ärliga kunderna som i slutändan betalar för svinnet och säkerhetstjänsterna i from av högre priser”, tillägger Toivonen.
Mänskligt lidande och ekonomiska förluster
Våld eller hot om våld kan i värsta fall leda till rädsla, utmattning och till och med arbetsoförmåga.
”Det hör till arbetsgivarens lagstadgade skyldigheter att ta hand om säkerheten på arbetsplatsen och för tillfället har arbetsgivaren inte tillräckligt med verktyg för att hantera alla situationer. Tillträdesförbud till en viss plats vore effektivare och skulle även belasta rättsinstanserna i mindre grad, i synnerhet om det störande uppförandet riktas mot flera personer”, anser Terhi Kuljukka-Rabb.
Störande uppförande och skadegörelse av egendom orsakar avsevärda direkta kostnader för företagen. Det finns inga exakta bedömningar av hur stora ekonomiska förluster olika former av störande uppförande orsakar företagen varje år. Referenser finns i en enkät som Turun Sanomat riktade i april–maj 2022 (TS: 3.4.,1.5.,3.5.) till köpmän i Åbo och där respondenterna berättade om en livsmedelsbutik vars skadorna uppgick till 500−30 000 euro i fjol. Butikens storlek påverkar inte automatiskt beloppet.
Till syvende och sist är prislappen avsevärd för hela det finländska samhället. De som lider mest av den rådande situationen är givetvis små företag som har mycket begränsade resurser att ingripa i störande uppförande.
1Finsk handels och Kantar TNS enkät genomfördes veckorna 41−42 i oktober 2022. Urvalet består av 1 500 nätanvändare i åldern 20–79 år. Referensmaterialet är från år 2017 då Kantar TNS genomförde samma konsumentenkät på motsvarande sätt.
Mer information:
Terhi-Kuljukka-Rabb, ledande expert, Finsk Handel, tfn 050 300 3263, terhi.kuljukka-rabb(at)kauppa.fi
Tiina Toivonen, chef för lagstiftningsärenden, Företagarna i Finland, tfn 041 528 5679, tiina.toivonen(at)yrittajat.fi