Den digitala affärskompetensen hos dem som redan är sysselsatta inom handeln ökas genom samarbete mellan Finsk Handel och Tammerfors yrkeshögskola
Finsk Handel och Tammerfors yrkeshögskola (TAMK) inleder en studiehelhet inom digital affärsverksamhet, som ger dem som arbetar inom handeln en möjlighet att utveckla sin kompetens genom praktiska studieavsnitt. Helheten kommer att erbjudas i studieutbudet vid den öppna yrkeshögskolan.
Förändringen i konsumentbeteendet och digitaliseringen av handeln har dramatiskt förändrat handelns verksamhet, arbetsuppgifterna och kompetensbehoven. Handeln konkurrerar med internationella nätbutiker, och därför behövs satsningar och mångsidiga utbildningsvägar för att utveckla kompetensen inom branschen. Samarbetet med Tammerfors yrkeshögskola är ett viktigt komplement till stödet för kontinuerligt lärande.
Hösten 2021 inledde Finsk Handel en studiehelhet inom digital handel med fem universitet, genom vilken examensstuderandena vid partneruniversiteten och studerandena vid det öppna universitetet kan utveckla sin kompetens inom digital handel. Utöver helheten vid universitetet kommer det i fortsättningen att vara möjligt för personer som arbetar inom handeln att utveckla sin kompetens vid den öppna yrkeshögskolan.
”Det är fint att vi kan utvidga undervisning som fokuserar på digital affärsverksamhet även till studieutbudet vid den öppna yrkeshögskolan. Helheten, som kommer att inledas nästa år, är särskilt avsedd för personer som redan arbetar inom handeln och vill utveckla sin egen kompetens. Helheten utgör ett unikt sätt att utveckla sin kompetens i form av en praktisk studiehelhet, berättar Moona Naakka, utbildningsexpert på Finsk Handel.
Syftet med helheten är att studerandena får en helhetsbild av digital affärsverksamhet, som kombinerar praktik och teori.
”Den här helheten är ett utmärkt komplement till studieutbudet vid TAMK:s öppna yrkeshögskola, där vi strävar efter att erbjuda arbetande personer möjligheter till kontinuerligt lärande. De som redan arbetar inom handeln kommer att ha specialkompetens inom ansvarsfull digital affärsverksamhet, marknadsföring, försäljning och utökning av digital affärsverksamhet, och de kommer senare att kunna arbeta ännu bättre som utvecklare av branschen i olika arbetsgemenskaper inom handeln, konstaterar Satu Kylmälä, kompetenschef vid Tammerfors yrkeshögskola.
Studier för mångkunnighet inom digital affärsverksamhet
Tammerfors yrkeshögskola inledde en yrkeshögskoleexamen i företagsekonomi hösten 2022, där tyngdpunkten ligger på digital affärsverksamhet. Helheten på 30 studiepoäng, som Finsk Handel och Tammerfors yrkeshögskola har planerat tillsammans, har skapats med hjälp av studieavsnitten i det redan existerande examensprogrammet.
Studierna ger en helhetsbild av digital affärsverksamhet genom digital försäljning och marknadsföring, kundprofilering, utförandet av digital affärsverksamhet och redovisning för webbhandel. Dessutom innehåller helheten fördjupade avsnitt i webbhandelns sökbarhet och användbarhet samt internationell digital affärsverksamhet.
”Helheten har planerats i samarbete så att studerandena verkligen kan fördjupa sig i införandet och utökningen av digital affärsverksamhet”, tillägger Naakka.
Studierna har planerats så att de kan genomföras vid sidan om arbetet. Studierna utförs på nätet med hjälp av olika undervisningsmetoder.
”Med det virtuella genomförandet särkar vi att så många arbetande personer som möjligt kan delta i utbildningen. TAMK har en lång historia av att utbilda arbetande personer, och vi är bra på att identifiera erfarenhetsbaserad kompetens och olika inlärare”, betonar Kylmälä.
Ytterligare information om studiehelheten inom digital affärsverksamhet och registrering finns på adressen: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/digitaalinen-etoimetoiminta-30-op
Ytterligare information:
Moona Naakka, utbildningsexpert, Finsk Handel, tfn 045 651 8474, moona.naakka@kauppa.fi
Satu Kylmälä, kompetenschef, Tammerfors yrkeshögskola, tfn 050 568 5343, satu.kylmala@tuni.fi