Förväntningarna på julförsäljningen är högre än förra året
Betydelsen av julförsäljningen i november har ökat år för år, men december är fortfarande årets och säsongens viktigaste försäljningsmånad för detaljhandeln. November är högsäsong för e-handeln, framför allt på grund av den utdragna Black Friday-kampanjen, men december är en riktig fest för fysiska butiker. I år är förväntningarna för julhandeln mer positiva än förra året.
December är fortfarande julsäsongens starkaste försäljningsmånad trots att betydelsen av november har ökat under de senaste åren. Bland annat gällande hemelektronik har Black Friday-kampanjens påverkan varit som starkast och november toppar redan december gällande försäljning.
”Betydelsen av november för julförsäljningen har ökat i alla specialbutiker – förutom hemelektronik gäller den ökade försäljningen även till exempel kläd- och sporthandeln”, säger Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
Sammantaget uppgick den mervärdesbeskattade försäljningen inom detaljhandeln i Finland till mer än 10 miljarder euro i november–december förra året vilket är nästan 3 580 euro per hushåll. Den merförbrukning som säsongen medför är lika med cirka 300 euro per hushåll.
”Skillnaderna mellan hushållen är stora. En del investerar tusentals euro på julen, medan andras inköpsvanor inte skiljer sig nämnvärt från vardagen. En del av konsumtionen går också till utländsk e-handel”, påpekar Kurjenoja.
November är en säsong för e-handeln
Försäljningen i November är i synnerhet stark inom e-handeln. Finländarna börjar leta efter erbjudanden i nätbutiker drygt en vecka före Black Friday. Besöken till butikssidorna når sin höjdpunkt under Black Friday och sjunker snabbt efter Cyber Monday.
”Efter Black Friday når besöken på webbsidorna en höjdpunkt under dagarna direkt efter julafton, vilket beror på att finländarna börjar leta efter eventuella erbjudanden och reaförsäljningar redan på juldagen”, säger Kurjenoja.
I december kommer de fysiska butikernas och nätbutikernas roll i julhandeln att öka. Allteftersom december fortskrider kommer vikten av mat i kundvagnen också att bli starkare, vilket igen stärker positionen för fysiska butiker och matbutiker online.
”Oron för att gåvoköp inte ska nå fram i tid styr kunderna till inhemska butiker i december. Finländare föredrar också i högre grad än till exempel svenskar att handla i fysiska butiker säger Kurjenoja.
Julförsäljningen förväntas öka från förra året
Förväntningarna på julförsäljningen är nu mer positiva än förra året. Finsk Handel utvärderar finländarnas köphumör, till exempel genom att övervaka antalet dagliga besök på butikernas och marknadsplatsernas webbplatser. Förutom det faktiska köpet inkluderar besöken olika typer av informationssökning, vilket reflekterar kundernas allmänna intresse eller deras vilja att köpa.
Efter ett svårt tidigt år har antalet besök på webbsidorna under hösten börjat öka från förra året. Även Nordeas konsumentmätning som baserar sig på kortbetalningsdata antyder en liknande utveckling.
”Positiva julförväntningar förstärks också av en avtagande inflation, fortsatt stark sysselsättning och de kraftiga indexökningarna i pensioner som många mor- och farföräldrar får”, förklarar Kurjenoja.
Mer information: Jaana Kurjenoja, chefsekonom, tfn 040 820 53 78, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Tutustu myös: Kaupan liitto: Usein kysyttyä joulukaupasta