Turism gynnar hela Finland – särskilt turismexporten borde satsas på
De penningflöden som turismen skapar för Finlands ekonomi vilar till stor del på inhemska resenärer, eftersom utländska resenärer endast står för 11–12 procent av Finlands totala turistinkomster. Enligt Finsk Handel behövs både utvecklingsstöd och målinriktat samarbete mellan kommuner och företag för att påskynda Finlands turismexport.
Inhemska resenärer är viktiga och till och med väsentliga för ekonomin och sysselsättningen på många orter, och i synnerhet för företag inom handeln. Enligt forskningsföretaget Visitorys utredning riktas nästan 40 procent av de pengar som inhemska resenärer använder för resor i Finland mot detaljhandeln. I andelen ingår även detaljhandel med bränslen. Samtidigt går knappt 30 procent av de inhemska resenärernas konsumtion till hotell- och restaurangtjänster.
Även om inrikesresor inte är ett nollsummespel mellan enskilda orter, kan resenärens konsumtion delvis minska inkomstflödet till hemorten. Därför är det särskilt intressant att titta på inkomstflödet från utländska turister på hela Finlands nivå.
Turismexporten har tillväxtpotential som inte utnyttjas
Enligt Visitorys beräkningar uppgick den direkta turistinkomsten från såväl inhemska som utländska turister till nästan 11,8 miljarder euro förra året. När man beaktar olika indirekta effekter och multiplikatoreffekter – till exempel konsumtionen bland finländare som sysselsätts av turismen eller upphandlingar av företag som betjänar turister från andra företag – var turistinkomsten totalt sett drygt 70 procent högre, cirka 20,2 miljarder euro.
”Utländska resenärers konsumtion och den turistinkomst de genererar till Finland utgör endast 11–12 procent av den totala turistinkomsten. Finlands turismexport är fortfarande mycket liten”, kommenterar Finsk Handels verkställande direktör Kari Luoto resultaten av Visitorys beräkningar.
Det är förvånansvärt att utländska resenärers konsumtion endast utgör 9 procent av de pengar som alla resenärer spenderar på rekreationstjänster, underhållningstjänster och andra tjänster.
”I utvecklingen av tjänsterna återstår uppenbart arbete också vad gäller utländska turister, eftersom det finns tillväxtmöjligheter inom turismexporten”, konstaterar Luoto.
Samarbete och stöd för utveckling har en nyckelroll
Enligt Finsk Handel förutsätter en ökning av turismexporten målinriktat stöd för utvecklingen av turismbranschen och en höjning av Visit Finlands anslag.
”Business Finlands program bör riktas mer mot privata servicebranscher, och programmens finansieringskriterier bör ändras och utvidgas så att de kan förbättra företagens produktivitet och konkurrenskraft samt utveckla bättre servicekoncept för branschen”, listar Luoto sätt att stödja turismen.
Enbart offentliga stöd ökar dock inte turismexporten. Samarbete mellan kommuner och företag inom olika branscher är nödvändigt för att utveckla turismen på lång sikt och målinriktat. Även stadskärnornas trivsel och livskraft spelar en viktig roll för att öka Finlands attraktivitet.
”Stadskärnor som är trivsamma och betjänar invånarna på ett mångsidigt sätt är i allmänhet trivsamma även för turister”, påminner Luoto.
Bilaga: Inkomst- och sysselsättningseffekterna för turismen 2023 (på finska)
Mer information: Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 0400 688 708, kari.luoto@kauppa.fi