Förväntningarna på julsäsongen inom fack- och bruksvaruhandeln är något bättre än förra året
Finländarnas förtroende för den egna ekonomin är starkare, och samtidigt har även förväntningarna på försäljningen i slutet av året inom fack- och bruksvaruhandeln ökat. I år belastas dock julhandeln av skärpningen av mervärdesbeskattningen som infaller precis under julsäsongen, vilket ytterligare minskar den svagt utvecklade köpkraften. Julsäsongen kommer ordentligt igång i mitten av november då de globala kampanjerna även lockar finländska konsumenter ut för att handla. Även om december är den överlägset största försäljningsmånaden inom detaljhandeln har försäljningen av hushållsteknik i november redan passerat decemberförsäljningen.
Den långsammare inflationen och den sänkta räntenivån har gett konsumenterna ökad tilltro till framtiden. Samtidigt kommer den skärpta mervärdesbeskattningen och den försämrade sysselsättningen att tära på finländarnas köpkraft inför julsäsongen.
”Den skärpta mervärdesbeskattningen har varit ett hårt slag för den inhemska fack- och bruksvaruhandeln som konkurrerar om kunder med utländska aktörer”, understryker Jaana Kurjenoja, chefsekonom för Finsk Handel.
Den skärpta mervärdesbeskattningen och nedskärningen av köpkraften som infaller under julhandeln verkar inte ens generera de skatteintäkter som regeringen önskar. Samtidigt som den av handeln redovisade mervärdesskatten för inrikes försäljning har minskat under året, har man varit tvungen att sänka regeringens ursprungliga prognos för skatteintäkter i år med nästan 900 miljoner euro. År 2023 svarade trots allt företagen inom handeln via mervärdesskatten på sina produkter för upp till cirka 50 procent av all influten mervärdesskatt i Finland.
Trots den skattepolitik som försvårar verksamhetsförutsättningarna för den inhemska handeln är förväntningarna för slutet av året inom fack- och bruksvaruhandeln något bättre än vid samma tidpunkt i fjol.
”Förväntningarna har trendmässigt förbättrats under cirka ett år, vilket naturligtvis är positivt. Förväntningarna på försäljningen inom fack- och bruksvaruhandeln ligger dock fortfarande under det långsiktiga genomsnittet”, konstaterar Kurjenoja.
Julsäsongen börjar i mitten av november
Under de senaste tio åren har julsäsongen för varje år börjat lite tidigare, närmare tiden för Black Friday, medan julförsäljningen ännu för drygt fem år sedan tog ordentligt fart först kring självständighetsdagen. Betydelsen av november för julhandeln har ökat betydligt, och till exempel inom hushållsteknik är november redan en större försäljningsmånad än december.
Ökningen av näthandeln har ökat betydelsen av både handeln i november och handeln från utlandet under julsäsongen, medan tyngdpunkten för inköp i december övergår till den inhemska handeln och fysiska butiker. Även rädslan för leveranssvårigheter i samband med näthandel styr kunderna till inhemska butiker när julen närmar sig.
”Uppföljningen av besök på butikernas webbplatser visar att de olika globala kampanjerna i november lockar finländarna till utländska nätbutiker och marknadsplatser, medan besöken i december riktas mer till den inhemska handeln”, förklarar Kurjenoja.
December är den största försäljningsmånaden inom detaljhandeln
Även om november har fått en större betydelse för julsäsongen de senaste åren, är december fortfarande den överlägset största försäljningsmånaden under året. Försäljningen i december ökar med cirka en femtedel jämfört med årets månadsgenomsnitt.
”Även om den relativa betydelsen av december inom dagligvaruhandeln har avmattats under 2010-talet, är december fortfarande den överlägset största försäljningsmånaden för livsmedelsbutiker och stormarknader. Det som serveras på julbordet inhandlas först nära julafton, påminner verkställande direktören för Finsk Handel Kari Luoto.
För varuhus och många branscher inom fackhandeln är en lyckad decemberförsäljning mycket viktig, även om man inte alltid kan förutse allt.
”I fråga om vissa produktgrupper, som kläder och sportutrustning, kan vädret ha en stor inverkan på julhandelns framgång”, nämner Luoto.
I november–december förra året uppgick den momsbelagda omsättningen för detaljhandeln i Finland till cirka 9,7 miljarder euro, dvs. cirka 3 440 euro per hushåll. Största delen av detta är dock normal daglig och säsongsoberoende konsumtion. Den extra konsumtion som julsäsongen medför i hushållen uppgick till uppskattningsvis 214 euro.
”Den extra konsumtionen som säsongen innebär är förstås större, eftersom en del av pengarna går utomlands och en del används till andra tjänster. Konsumenterna har dock en utmärkt möjlighet att stödja sysselsättningen och ekonomin i Finland genom att handla hos företag som är verksamma i Finland”, rekommenderar Luoto.
Se även: Vanliga frågor om julhandeln
Joulu_2024_diatYtterligare information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi