Trakasserier och hot i butikerna fortsätter att öka – Finsk Handel och PAM för en kampanj mot osakligt beteende
Finsk Handels och Servicefacket PAM:s kampanj Vänligt bemött inleds 10.12.2024 i samband med julhandeln. Kampanjen strävar efter att väcka kunderna till att fundera över sin egen roll när det gäller att främja välbefinnandet i arbetet bland dem som arbetar med att betjäna kunder. Vi förväntar oss också fler verktyg i lagstiftningen.
Kundernas osakliga beteende i butikerna har ökat i en oroväckande takt. Enligt uppgifter från företag inom handeln har olika störnings-, hot- och våldssituationer i butikerna tredubblats sedan 2020. Samma trend framgår av PAM:s enkät bland anställda inom servicebranscherna 2023, enligt vilken 70 procent av respondenterna under det senaste året har råkat ut för trakasserier eller annat osakligt beteende från kunder i sitt arbete*.
Kampanjen Vänligt bemött påminner om att anställda i butiker måste kunna arbeta i en trygg miljö utan risk för fysiska eller verbala angrepp eller trakasserier som hotar deras integritet.
“Vi ska respektera arbetet och kompetensen inom kundservicen. En positiv cirkel uppstår när arbetstagarna mår bra och kunden får en trevlig serviceupplevelse“, påminner Anniina Ulvila, arbetsmarknadsexpert vid Finsk Handel.
Med kampanjen som infaller nära julen vill förbunden väcka kunderna till att se och bemöta kundtjänstmedarbetarna som jämlika människor och samtidigt främja det välbefinnande som positiva möten skapar. Förbunden rekommenderar kunder att framför allt ta med sig en avslappnad julstämning till affärsbesöket.
Osakligt beteende oroar arbetsgivarna inom handeln också för att det kan återspeglas i de ungas vilja att söka sig till arbete inom branschen. Handeln är den största sysselsättaren inom näringslivet och sysselsätter även flest unga.
“Det är viktigt att särskilt unga i början av sin karriär får positiva erfarenheter av arbetslivet. För handeln handlar det om att skydda personalen och i en större skala om ansvar“, betonar Ulvila.
Företagsbesöksförbud som stöd för dem som arbetar i butiker
Företag inom handeln känner igen den kraftiga ökningen av trakasserier, hot och till och med våldssituationer som de anställda stöter på i sitt arbete, och vidtar aktiva åtgärder för att främja arbetarskyddet. Även förbunden har utvecklat riktlinjer och verktyg för svåra kundmöten, men de har inte gett någon lösning på de mest utmanande situationerna.
“De nuvarande riktlinjerna och verktygen räcker dock inte för de mest utmanande situationerna där de anställdas säkerhet hotas. Det är nödvändigt att företagsbesöksförbudet träder i kraft så snart som möjligt för att arbetsplatserna bättre ska kunna förhindra störande beteende och trygga personalens välbefinnande“, konstaterar arbetsmiljöexpert Erika Kähärä från PAM.
Lagen om företagsbesöksförbud, som Finsk Handel och PAM sedan länge stöder, går för närvarande igenom tjänstemannaberedning i justitieministeriet. Med lagen avses företagets möjlighet att ansöka om besöksförbud för en person som orsakar upprepade störningar. Även om det är arbetsgivarens lagstadgade uppgift att sörja för arbetssäkerheten kan arbetsgivaren för närvarande inte inleda en besöksförbudsprocess för att skydda sina arbetstagare.
Förutom inom handeln har problemet identifierats även inom andra branscher. I maj uppmanade elva organisationer att beslutsfattarna utan dröjsmål vidtar åtgärder för att reglera företagsbesöksförbud.
“För att få bukt med störande beteende krävs ett helhetsmässigt tillvägagångssätt. Ett företagsbesöksförbud är en viktig metod, men det är lika viktigt att säkerställa att de anställda får en lämplig introduktion, tillräckliga bevakningstjänster och stöd efter trakasserier“, konstaterar Kähärä.
Kampanjen Vänligt bemött syns på sociala medier och i butiker under julen
Finsk Handels och PAM:s kampanj syns bland annat i sociala medier och butiker 10–23.12. I sociala medier används kampanjtaggar #ollaanihmisiksi, #vänligtbemött och #letsbehave.
Handelns företag kan delta i kampanjen antingen med material producerat av Finsk Handel och PAM eller alternativt med sitt eget material som innehåller en gemensam kampanjkod för Vänligt bemött samt ett omnämnande av kampanjens ursprung. Till exempel har Osuuskauppa Keskimaa och Puuilo redan i år startat sina egna motsvarande kampanjer mot trakasserier som expediterna upplever. Även Clas Ohlson och Motonet för kampanj i sina butiker i december.
På Vänligt bemött-webbplatsen finns information om kampanjen, kampanjmaterial, relaterade undersökningar, guider och webbutbildningar som produceras av förbunden för företag och arbetstagare, samt skrifter och uttalanden för en säkrare arbetsmiljö inom kundtjänsten.
Finsk Handel och PAM har fört kampanjen med temat Vänligt bemött sedan 2017.
Bekanta dig med kampanjen:: ollaanihmisiksi.fi >
Mer information:
Anniina Ulvila, arbetsmarknadsexpert, Finsk Handel, tfn 040 501 9674, anniina.ulvila(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, arbetsmiljöexpert, Servicefacket PAM, tfn 040 764 5295, erika.kahara(at)pam.fi
Mer information om kampanjen Vänligt bemött:
Pia Pere-Vanhanen, kommunikations- och ansvarsdirektör, Finsk Handel, tfn 040 867 1708, pia.pere-vanhanen(at)kauppa.fi
* Servicefacket PAM:s enkät år 2023: PAM:s medlemsenkät 2023 – PAM