Brister i kompetensen bromsar tillväxten av företag inom servicebranscherna
Ökningen av personalantalet inom servicebranscherna har avtagit. Enligt Servicebranschernas kunskapsbarometer som genomfördes av Finsk Handel, Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta och Turism- och Restaurangförbundet har rekryteringssvårigheterna lindrats tillfälligt, men de krympande åldersklasserna med personer i arbetsför ålder skapar utmaningar också inom servicebranscherna. Den vanligaste utmaningen vid rekrytering är att kompetensen inte motsvarar företagets behov.
Förväntningarna på ökningen av antalet anställda har sjunkit betydligt i företag inom servicebranscherna och handeln. Av respondenterna förutspådde 26 procent en tillväxt av arbetskraften. I den föregående undersökningen år 2022 förutspåddes tillväxt av 44 procent av respondenterna.
Att rekrytera kompetent arbetskraft har tillfälligt blivit lättare, eftersom det finns mer tillgänglig arbetskraft på grund av den allmänna konjunkturen. Rekryteringen förväntas bli svårare igen i framtiden när konsumenternas förtroende stärks och efterfrågan på tjänster återhämtar sig. Den vanligaste utmaningen vid rekrytering var att kompetensen inte motsvarade företagets behov. Denna utmanings andel har ökat ytterligare och uppgick nu till 67 procent.
Företag inom servicesektorn behöver experter med förmåga och vilja att utveckla sin kompetens, goda problemlösningsfärdigheter och sociala färdigheter samt förmåga att tänka kreativt. Betydelsen av kundorientering, färdigheter i ledarskap och coachning samt kompetens inom försäljning och marknadsföring ökade jämfört med den föregående undersökningen 2022. Språkkunskaper som behövs i uppgiften framkom som ett nytt kompetensbehov.
Fortbildning och läroanstaltssamarbete önskas som svar på kompetensbristen
Läroanstaltssamarbete och fortbildning anses spela en betydande roll för att tillgodose företagens kompetensbehov. Tilläggsutbildning och samarbete mellan företag och läroanstalter behövs bland annat i rekryteringen av nya experter samt i utbildningar som gäller digitala färdigheter och kundservice.
Under de senaste åren har utbildningsansvaret flyttats allt mer från läroanstalterna till företagen, och en del av respondenterna upplever det som en utmaning. Respondenterna önskar att läroanstalterna skulle ta ett större ansvar för undervisningen i grundläggande färdigheter som behövs i arbetslivet och att företagen skulle få stöd för utbildningskostnaderna.
”Läroanstaltssamarbetet är mycket viktigt för företagen, eftersom läroanstalterna utbildar framtidens yrkeskunniga experter för företagen. En nära dialog mellan företag och läroanstalter säkerställer att kunderna även i fortsättningen betjänas av yrkeskunnig personal, som förutom sociala färdigheter och kundservicefärdigheter också har förmåga och vilja att utveckla både sin egen kompetens och företagens verksamhet”, betonar Turism- och Restaurangförbundet rf:s verkställande direktör Timo Lappi.
Man vill utnyttja den kompetens som äldre samlat på sig – andelen personer över 55 år bland de sysselsatta ökar
Antalet äldre arbetstagare som är minst 55 år har ökat inom servicebranscherna under de senaste åren, vilket också syns i kunskapsbarometerns resultat. Hälften av företagen strävar efter att identifiera kompetensen hos äldre arbetstagare och utnyttja den i planeringen av arbetsuppgifterna. I ungefär en tredjedel av företagen överförs kompetensen som äldre samlat på sig till yngre, till exempel genom olika mentorprogram och utbildningar. Nästan 30 procent av företagen använder i sin tur åtgärder för att förebygga åldersdiskriminering vid rekrytering.
”Inom servicebranscherna är det viktigt att kunna utnyttja de äldre arbetstagarnas arbetsinsatser ännu bättre. Även om den mest akuta bristen på arbetskraft nu har lindrats för en stund, har den utmaning som skapas av de krympande åldersklasserna i arbetsför ålder inte försvunnit”, påminner Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
Anpassning av arbetstiderna efter de äldres behov är vanligt i serviceföretag, och 42 procent av företagen som svarade på kunskapsbarometern uppger att de utnyttjar pensionärer i deltidsarbete och 22 procent överväger att göra det.
Språkkunskap som hinder för internationell rekrytering
Enligt undersökningen har andelen arbetskraft med utländsk bakgrund hållits på den tidigare nivån, men det finns fortfarande betydande hinder för att utnyttja den. Språkkunnandet upplevs vara den största utmaningen. Dessutom är bristen på kompetens, arbetsgivarens beredskap att anställa arbetstagare med utländsk bakgrund och kundernas attityder betydande hinder. De företag som svarade önskar stöd för språkutbildning, flexibilitet i arbetstillståndsprocesserna och användning av professionella rekryteringspartner.
”Utländska experter är livsviktiga för företag inom servicebranschen. Därför bör vi stödja företagens förmåga att sysselsätta dem genom att stärka flerspråkiga organisationer och företagens beredskap att också anställa experter som håller på att utveckla sina kunskaper i ett inhemskt språk. Dessutom bör studier i de inhemska språken ingå i internationella högskoleprogram som en del av examina och genast från studiestarten”, betonar Tatu Rauhamäki, direktör för näringspolitik på Palta.
Tillgången till internationella experter och en smidig invandring är kritiska för servicebranscherna, handeln och hela Finland. Internationella experter behövs för att fylla den expertbrist som uppstår när befolkningen åldras och för att möjliggöra tillväxt inom servicebranscherna.
Undersökningen genomfördes av Innolink i form av en e-postenkät och telefonintervjuer i mars–maj 2025. Målgruppen för undersökningen utgjordes av medlemsföretagen i Palta, Finsk Handel och Turism- och Restaurangförbundet. Undersökningen bygger på 917 svar. Undersökningen genomfördes för tredje gången.
Bilaga:
Servicebranschernas kunskapsbarometer 2025
(Bara på finska)
Ytterligare information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, 040 820 5378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi
Tatu Rauhamäki, direktör för näringspolitik, Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta, 050 521 2907, tatu.rauhamaki@palta.fi
Timo Lappi, verkställande direktör, Turism- och Restaurangförbundet, 040 734 5549, timo.lappi@mara.fi