Finsk Handel: Lovande färdplan från kommissionen för att främja konkurrenskraften i digital ekonomi och i cirkulär ekonomi
Betydelsen av lika konkurrensvillkor lyfts tydligt fram i Europeiska kommissionens arbetsprogram för år 2020, som offentliggjordes idag. Finsk Handel anser att det är utmärkt att kommissionen äntligen verkar ta tag i missförhållandena gällande plattformsekonomi även när det gäller varuhandeln. Även de för handeln viktiga klimat- och cirkulärekonomimålen ges stor uppmärksamhet i arbetsprogrammet.
Europeiska kommissionen antog idag sitt arbetsprogram för år 2020, som presenterar dess åtgärder för innevarande år. Enligt Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen är kommissionen fast besluten att ta itu med generationsfrågor som klimatförändringarna, digitaliseringen och migrationen.
Bland de allmänna målen i arbetsprogrammet är i synnerhet den europeiska gröna och ett Europa rustat för den digitala tidsåldern viktiga frågor för handeln. Målen, som känns igen från ordförande von der Leyens riktlinjer, börjar konkretiseras under innevarande år, och arbetsprogrammet som nu publicerats skapar en färdplan för åtgärderna.
Lika konkurrensvillkor får den uppmärksamhet de förtjänar
Exempel på konkurrensförvrängningar inom handeln är plattformsekonomin, som vuxit snabbt på senare år, och den internationella näthandeln. Lagstiftningen och tillsynen har inte hunnit med, vilket har lett till att nätplattformer och nätbutiker utanför EU har fått konkurrensfördelar i form av undvikande av ansvar och skyldigheter enligt EU-regleringen.
Som tur är har frågan nu identifierats även i kommissionen. Tecken på detta är bland annat bestämmelsen om digitala tjänster som kommer att ges i slutet av året samt kommande utvärderingar av hinder och regler på den inre marknaden.
”Vi anser att det är utmärkt att man i arbetsprogrammet genomgående betonar vikten av lika konkurrensvillkor. Med tanke på en fungerande inre marknad och företagens internationella konkurrenskraft är det helt centralt att man konkurrerar med samma regler på marknaden”, säger Mari Kiviniemi, verkställande direktör på Finsk Handel.
Nya initiativ även för konsumentsäkerhet
Med gränsöverskridande näthandel som utövas utanför EU:s gränser förknippas även miljö- och konsumentpolitiska åtgärder. Produkter som säljs från plattformarna till konsumenter uppfyller ofta inte EU:s produktkrav, vilket kan äventyra konsumentsäkerheten och medföra miljöolägenheter.
Kommissionen försöker därför lösa frågan med hjälp av nya initiativ. Konsumenterna ska i fortsättningen tillhandahållas mer information om bland annat produkternas miljöpåverkan. Det förnyade konsumentprogrammet tar sig också an utmaningar inom gränsöverskridande handel.
Verksamhetsplanen för cirkulär ekonomi strävar efter att med avfalls- och produktpolitiska metoder bland annat minska mängden avfall som uppstår och öka återvinningen. Dessutom kommer marknadsövervakningen att effektiviseras.
”Det verkar som att denna kommission äntligen kommer att ta tag i missförhållanden gällande plattformsekonomi även i fråga om varuhandeln. Detta är också en förutsättning för att de mål som kommissionen ställt upp ska kunna nås. För den finländska handelns konkurrenskraft är det väsentligt att den höga kravnivå som unionen ställer gäller alla inom konkurrensen”, påminner Kiviniemi.
Mer information:
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Janne Koivisto, ledande expert, företagslagstiftning, EU-intressebevakning, Finsk Handel, tfn 050 321 3639, janne.koivisto@kauppa.fi