Julhandeln förväntas återhämta sig jämfört med förra året
Julhandeln förväntas öka i år jämfört med år 2020. Mer än en fjärdedel av butikerna förväntar sig att julhandeln ska även börja tidigare, bland annat i samband med Black Friday. Särskilt vissa sport-, elektronik- och modebutiker förväntar sig en tidig julsäsong. December är ändå fortfarande den klart viktigaste försäljningsmånaden för detaljhandeln i Finland.
På grund av avskaffandet av begränsningarna som coronaviruspandemin har förorsakat har konsumenternas rörlighet åter ökat, vilket kommer att påverka även återhämtningen av julhandeln. Enligt Finsk Handels medlemsundersökning förväntar sig 29 procent av butikerna att julförsäljningen ska öka jämfört med förra året och 13 procent av butikerna förväntar sig att den minskar. Mer än en fjärdedel av butikerna förväntar sig att julhandeln ska börja tidigare, bland annat i samband med Black Friday.
Under de senaste åren har klyftan mellan detaljhandelsförsäljning i december och genomsnittlig månadsförsäljning börjat bli mindre. I december år 2000–2010 var klyftan 27 procent, år 2011−2019 var den 22 procent och i fjol var den bara 19 procent.
− Detaljhandelsförsäljningen i december har på 2010-talet börjat sprida sig även lite över andra månader. Inom vissa branscher inom fack- och bruksvaruhandeln har Black Friday-fenomenet förskjutit säsongens försäljning något till november, särskilt inom hemelektronik och sporthandeln. Även olika andra kampanjer och mindre säsonger sprider ut handeln året runt, förklarar Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör vid Finsk Handel.
Särskilt vissa sport-, elektronik- och modebutiker förväntar sig en tidig julsäsong. Det finns också vissa problem med tillgången på produkter inom dessa branscher. Problemen är dock inte avgörande för företagens verksamhet.
Framgångsrik julhandel inom många branscher inom fackhandeln är avgörande
December är ändå fortfarande den klart viktigaste försäljningsmånaden för handeln i Finland. Försäljningen i december kommer att öka med cirka en femtedel jämfört med årets månadsgenomsnitt.
– En framgångsrik julförsäljning är nästan avgörande för varuhus och många branscher inom fackhandeln. Även om den relativa betydelsen av december inom dagligvaruhandeln har försvagats på 2010-talet är december fortfarande den överlägset största försäljningsmånaden för livsmedelsbutiker och stormarknader, betonar Hiilamo.
I december i fjol var den mervärdesskattebelagda försäljningen för hela detaljhandeln cirka 5 miljarder euro, dvs. 1 110 euro per varje 15−85-årig person som bor i Finland. Per hushåll var försäljningen under december 1 810 euro.*
I december 2020 innebar julsäsongen en försäljningsökning på ca 810 miljoner euro (inkl. moms) jämfört med månadsgenomsnittet. Julsäsongen innebar alltså en ökad försäljning på 178 euro per varje 15−85-årig person som bor i Finland och 290 euro per varje hushåll.*
Totalt innebar säsongerna i november och december en ökad försäljning på 185 euro per varje 15−85-årig person och 302 euro per varje hushåll.*
*Statistikcentralen, Euroestimat för handeln, siffrorna är avrundade.
Mer information:
Jul inom fackhandeln: Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör, Finsk Handel, tfn 050 350 7564, simo.hiilamo(at)kauppa.fi
Statistik och studier: Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi