Joulukaupan ennakoidaan virkistyvän viime vuodesta
Joulukaupan ennakoidaan kasvavan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2020. Yli neljäsosa kaupoista ennakoi joulukaupan myös aikaistuvan muun muassa Black Fridayn yhteyteen. Joulusesongin ennakoi aikaistuvan varsinkin osa urheilu-, elektroniikka- ja muotikaupoista. Suomessa toimivalle vähittäiskaupalle joulukuu on kuitenkin edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi.
Koronapandemian rajoitusten purkamisen myötä kuluttajien liikkuminen on jälleen lisääntynyt, mikä vaikuttaa myös joulukaupan piristymiseen. Kaupan liiton jäsenkyselyn mukaan 29 prosenttia kaupoista odottaa joulumyynnin kasvavan viime vuoteen verrattuna ja 13 prosenttia ennakoi sen pienenevän. Yli neljäsosa kaupoista ennakoi joulukaupan aikaistuvan muun muassa Black Fridayn yhteyteen.
Viime vuosina vähittäiskaupan joulukuun myynnin ero vuosikeskiarvoon on alkanut pienentyä. Kun joulukuussa vuosina 2000─2010 ero oli 27 prosenttia, vuosina 2011─2019 se oli 22 prosenttia ja viime vuonna enää 19 prosenttia.
−Vähittäiskaupan joulukuun myynti on 2010-luvulla alkanut hieman tasaantua muille kuukausille. Black Friday -ilmiö on joillakin erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla siirtänyt jonkin verran sesongin myyntiä marraskuulle, erityisesti tämä näkyy kodintekniikassa ja urheilukaupassa. Myös erilaiset muut kampanjat ja pienemmät sesongit hajauttavat kauppaa jo ympäri vuoden, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo selvittää.
Varsinkin osa urheilu-, elektroniikka- ja muotikaupoista ennakoi joulusesongin aikaistuvan. Näillä aloilla koetaan myös jonkin verran tuotteiden saatavuusongelmia. Ongelmat eivät kuitenkaan ole yritysten toiminnan kannalta kriittisiä.
Joulukaupan onnistuminen monilla erikoiskaupan aloilla elintärkeää
Joulukuu on kuitenkin edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle. Joulukuun myynti kasvaa vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna noin viidenneksen.
−Tavarataloille ja monille erikoiskaupan aloille joulumyynnin onnistuminen on lähes kriittistä. Vaikka joulukuun suhteellinen merkitys päivittäistavarakaupassa on laimentunut 2010-luvulla, joulukuu on edelleen ylivoimaisesti suurin myyntikuukausi ruokakaupoille ja marketeille, Hiilamo painottaa.
Viime vuoden joulukuussa koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli noin 5 mrd. euroa, eli 1 110 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15−85-vuotiasta kohti. Kotitaloutta kohti joulukuun myynti oli 1 810 euroa.*
Joulusesongin tuoma myynnin lisäys (sis. arvonlisäveron) kuukausikeskiarvon päälle oli noin 810 milj. euroa joulukuussa 2020. Joulusesongin tuoma myynnin lisäys oli siis 178 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15−85-vuotiasta kohti ja 290 euroa kotitaloutta kohti.*
Marras- ja joulukuun sesonkien tuoma myynnin lisäys oli yhteensä 185 euroa jokaista 15−85-vuotiasta kohti ja 302 euroa jokaista kotitaloutta kohti.*
*Tilastokeskus, Kaupan euroestimaatit, luvut ovat pyöristettyjä.
Liite: Joulukauppa 2021Lisätietoja:
Erikoiskaupan joulu: Simo Hiilamo, edunvalvontajohtaja, Kaupan liitto, p. 050 350 7564, simo.hiilamo(at)kauppa.fi
Tilastot ja tutkimukset: Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, p. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi