Konkurrensen intensifierar näthandeln av mat – Kunderna vill ha bekvämlighet i vardagslivet
Antalet regelbundna användare av den elektroniska dagligvaruhandeln har mer än fördubblats jämfört med perioden före coronaviruset i början av år 2020. Särskilt barnfamiljer köper mat på nätet oftare än andra, och de skulle också vara mer intresserade av att testa det. Med nya företag och verksamhetssätt har konkurrensen inom den elektroniska mathandeln först nu börjat på allvar.
Förutom dagligvaruförsäljning har även beställningar för upphämtning och leverans från restauranger ökat snabbt. Men näthandel av matvaror verkar ha tagit ett betydligt större språng än matbeställningar, så det är inte konstigt att olika tjänsteplattformar, såsom Wolt, expanderar sin verksamhet till att omfatta även elektronisk mathandel.
Samtidigt närmar sig dagligvaruhandeln restaurangernas verksamhetsprinciper och konkurrerar allt hårdare med till exempel lunchrestauranger.
”Ur kundens synvinkel är det ingen större skillnad om hon eller han beställer sin lunch från restaurangen eller ett par luncher i restaurangklass i början av veckan”, säger Jaana Kurjenoja, chefsekonom på Finsk Handel.
Tack vare nya verksamhetssätt och företag har den elektroniska mathandeln blivit ett mer intressant område även för konsumenterna.
”Konkurrensen inom branschen har verkligen börjat på allvar”, säger Kurjenoja.
Näthandeln för matvaror sparar tid och kraft, särskilt för barnfamiljer
Enligt en konsumentenkät som Finsk Handel beställt av Kantar TNS handlar barnfamiljer oftare matvaror på nätet än andra, och de är också mer intresserade av att prova på det.
Näthandeln med dagligvaror används främst för vardagliga behov för att spara tid och besvär, vilket är synnerligen viktigt i barnfamiljer. För personer över 65 år är huvudorsaken till att köpa dagligvaror på nätet att man vill undvika kontakter under pandemin.
Lätthet eller bekvämlighet att handla i fysiska butiker är den vanligaste orsaken till att det inte finns något behov av att handla online. Problemen med näthandel uppfattas som att man inte kan välja produkter eller ersättande produkter, och insamlings- eller transportavgifter är för dyra.
Den digitala livsmedelsmarknaden håller fortfarande på att formas
Näthandeln väljs i första hand utifrån pris, tidigare erfarenhet och lojalitet som stamkund. Urvalskriterierna varierar dock mycket mellan olika kundkretsar, och till exempel styr bland annat viljan att experimentera kunderna hos de så kallade utmanarna mer än hos traditionella aktörer inom dagligvaruhandeln.
”Viljan att experimentera i de utmanande företagens kundbas förutspår att den digitala livsmedelsmarknaden fortfarande formas starkt i Finland under de kommande åren”, uppskattar Kurjenoja.
De mest använda nätbutikerna under det löpande året var S-kaupat.fi (foodie.fi), K-Ruoka.fi och Fiksuruoka.fi.
Finländare skiljer sig från sina grannar som kunder i en livsmedelsbutik
Enligt Statistas internationella konsumentundersökning skiljer sig finländarna oftast från andra nordeuropéer, såsom svenskar, tyskar eller ryssar, som kunder i livsmedelsbutiken.
Finländarna värdesätter snabb och enkel matlagning och tillgång till ingredienser i stormarknader mer än jämförbara länder. Lågt pris är ett mycket viktigare kriterium för finländarnas mathandel än svenskarnas, tyskarnas eller ryssarnas, och vikten av kvalitet är klart mindre betydande.
Trots prisvolymen fyller en femtedel av finländarna också sina varukorgar med högkvalitativa livsmedelsmärken, mer än en femtedel av tyskarna eller ryssarna.
”Även om finländarna verkar vara mycket prisstyrda i sina matinköp och i sina val av nätbutiker kan detta inte generaliseras till hela kundkretsen. Enligt vår forskning är sortimentet den viktigaste faktorn när det gäller att välja en nätbutik, till exempel före jul, betonar Kurjenoja.
Nästan hälften av kunderna vill också ha lättare alkoholdrycker från nätbutiken
Enligt en studie som nu publicerats av Finsk Handel används dagligvaruhandeln på nätet särskilt för att underlätta vardagen, och nästan hälften av kunderna vill lägga till lättare alkoholdrycker med högst 5,5 % styrka i varukorgen.
Ett förbud mot försäljning av lätta alkoholdrycker på upp till 5,5 % i livsmedelsbutiker online i Finland försvaras ofta av svårigheter att kontrollera åldersgränserna.
– Detta är dock ett svepskäl, eftersom det är fullt möjligt att ordna åldersgränskontroller både när man hämtar upp inköp och när man levererar hem dem, säger Mari Kiviniemi, verkställande direktör för Finsk Handel.
Kiviniemi fortsätter att utvecklingen av marknaden, företagen och kundservicen inte bör begränsas och bromsas för att skydda statliga monopol, såsom apoteksmonopolet eller alkoholmonopolet.
De viktigaste källorna i undersökningen är bland annat Statistan Global Consumer Survey (12 389 deltagare i Finland), en konsumentundersökning som genomförts av Kantar TNS (2 156 deltagare bland hela befolkningen och 1 460 näthandelsanvändare) samt företagens bokslut och årsredovisningar. Finsk Handel har gjort marknadsuppskattningarna, prognoserna och dataanalyserna.
Mer information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja (at)kauppa.fi
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi