Julen är fortfarande den viktigaste försäljningsmånaden för handeln – under julen ökar försäljningen med en femtedel
December är fortfarande den klart viktigaste försäljningsmånaden för detaljhandeln i Finland, även om försäljningen nu sprids över andra månader till följd av mindre säsonger. Försäljningen inom handeln i december ökar med cirka en femtedel jämfört med årets månadsgenomsnitt. För många fackaffärer är det ytterst viktigt att julhandeln lyckas.
Traditionellt sett är december den viktigaste försäljningsmånaden för handeln och förväntningarna på att julhandeln ska lyckas är höga. Å andra sidan har detaljhandelsförsäljningen i december på 2010-talet även börjat jämna ut sig lite över andra månader.
I december år 2000–2010 var skillnaden mellan julförsäljningen och genomsnittlig månadsförsäljning 27 procent, år 2011−2020 var den 22 procent och i fjol var den bara 18 procent.
”Inom vissa branscher inom fack- och bruksvaruhandeln har Black Friday-fenomenet förskjutit julsäsongens försäljning något till november. Detta syns särskilt i hemelektroniken samt klädes- och sporthandeln”, säger intressebevakningsdirektör Simo Hiilamo vid Finsk Handel.
Det är inte endast fråga om att julsäsongen börjar tidigare redan i november, utan även olika kampanjer och mindre säsonger fördelar handeln över hela året.
Många fackaffärer lever på en lyckad julhandel
Detaljhandelns försäljning i december ökar med cirka en femtedel jämfört med årets månadsgenomsnitt.
”Även om den relativa betydelsen av december inom dagligvaruhandeln har avmattats, är december fortfarande den överlägset största försäljningsmånaden även för livsmedelsbutiker och stormarknader. En framgångsrik julförsäljning är ytterst viktigt för varuhus och många branscher inom fackhandeln”, betonar Hiilamo.
I fjol var den mervärdesskattebelagda försäljningen för hela detaljhandeln i december drygt 5,2 miljarder euro, dvs. 1 150 euro per varje 15–85 år gammal person som bor i Finland. Per hushåll var försäljningen under i cirka 1 880 euro.
I december 2021 innebar julsäsongen en försäljningsökning på ca 798 miljoner euro (inkl. moms) jämfört med månadsgenomsnittet. Julsäsongen innebar alltså en ökad försäljning på 175 euro per varje 15−85-årig person som bor i Finland och 285 euro per varje hushåll.
Totalt innebar säsongerna i november och december en ökad försäljning på 188 euro per varje 15−85-årig person och 307 euro per varje hushåll.
Bilagor: Statistikcentralen, Euroestimat för handeln, siffrorna är avrundade.
Liite: Joulukauppa 2022Mer information:
Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör, Finsk Handel, tfn 050 350 7564, simo.hiilamo(at)kauppa.fi
Heidi Lauttamäki, ekonom, Finsk Handel, tfn 050 565 0790, heidi.lauttamaki@kauppa.fi