Finsk Handel: Det behövs en digital euro för att minska kostnaderna för detaljhandelsbetalningar
Finsk Handel stöder utarbetandet av den digitala euron. Vi efterlyser mer konkurrens för digitala betalningar, eftersom det skulle sänka kostnaderna för både återförsäljare och konsumenter. Europeiska centralbanken (ECB) undersöker för närvarande införandet av den digitala euron.
Den digitala euron skulle innebära kontanter i elektronisk form och den skulle införas som ett betalmedel parallellt med sedlar och mynt i Europa. På samma sätt skulle den digitala euron vara pengar utgivna av centralbanken, det vill säga den offentliga sektorn, men konsumenter kunde använda till exempel en telefon eller ett kort för betalning.
Med den digitala euron syftar Europeiska centralbanken till att stödja centralbankspengarnas status som ett ankare i det monetära systemet, att stärka Europas strategiska autonomi genom att erbjuda ett europeiskt alternativ till detaljhandelsbetalningar och att främja konkurrens i euroområdet och öka betalningseffektivitet.
Finsk Handel stöder centralbankens mål och beredningen av den digitala euron, eftersom eurosedlar och -mynt skulle förbli i bruk, men den digitala euron skulle komplettera utbudet av betalningsinstrument tillsammans med de nuvarande betalningsmedlen. Finsk Handel anser att det behövs mer konkurrens för digitala betalningar, eftersom det idag är alltför beroende av internationella betalkortsföretag.
”Det skulle vara bra om det vid sidan av internationella digitala betalningssätt fanns ett europeiskt alternativ, eftersom ökad konkurrens skulle sänka kostnaderna för handelsföretagen och i slutändan även för konsumenterna. Samtidigt skulle betalningssäkerheten stärkas”, förklarar Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör vid Finsk Handel.
”Vi anser också att det är viktigt att betalningsmetodens offline-funktionalitet är starkt uppmärksammad i utvecklingsarbetet”, betonar han.
Europeiska centralbanken (ECB) undersöker för närvarande införandet av den digitala euron. Förra sommaren lade Europeiska kommissionen fram ett lagstiftningsförslag om den digitala euron, som snart kommer att behandlas i riksdagen. Dessutom kommer centralbanken i höst att fatta beslut om övergången till den digitala eurons förberedande fas.
Den digitala euron måste vara lätt att använda och prisvärd
Enligt Finsk Handel måste den digitala euron dels vara lätt att använda för butiker och konsumenter och dels ge upphov till nya innovationer inom betalning.
”Betalningsmetoden måste också ge högsta möjliga nivå av integritetsskydd för både konsumenter som använder den och butiker som säljer produkter och tjänster”, betonar Hiilamo.
För handlare måste den digitala euron vara kostnadseffektiv och förmånlig i förhållande till de betalningssätt som nu finns tillgängliga. Låga kostnader bidrar till införandet av den nya betalningsmetoden.
”Det finns goda förutsättningar för detta, eftersom ECB har meddelat att man inte kommer att ta ut någon systemavgift. Dessutom har tjänsteleverantörer av den digitala euron, såsom banker, ingen kreditförlustrisk alls när värdet på konsumentens digitala europlånbok finns på centralbankens balansräkning”, förtydligar Hiilamo.
Kostnaden förkortbetalningar har stigit i åratal och prissättningen är inte transparent för handlare och konsumenter. Enligt en utredning av Finlands Bank betalade handelsföretagen 121,4 miljoner euro för kortbetalningar år 2020.
”I och med den stigande inflationen, kommer procentbaserad kortprissättning att ge kortföretag ytterligare vinster som konsumenterna så småningom sedan betalar för i form av ökade priser”, säger Hiilamo.
Ytterligare information: Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör, Finsk Handel, tfn 050 350 7564, simo.hiilamo(at)kauppa.fi