Handeln som nyckelfaktor för att bekämpa klimatförändringar − samarbete i hela värdekedjan krävs för att uppnå målen för koldioxidsnålhet
Handeln har som mål att vara koldioxidneutral år 2035 och nästan utsläppsfri år 2050. Branschens uppdaterade färdplan för koldioxidsnålhet visar att företagens nuvarande åtgärder och åtaganden är en bra början, men för att nå noll utsläpp år 2050 måste alla företag inom handeln ställa ambitiösa vetenskapsbaserade utsläppsminskningsmål. För att genomföra detta behöver företagen en rättvis och förutsägbar regleringsmiljö.
Utsläppen från handeln uppgick under år 2022 totalt till cirka 28,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter (MtCO2e), varav dagligvaruhandelns andel var 54 %, fackhandelns andel 36 % och den tekniska handelns andel 10 %. Nästan 98 % av de totala utsläppen orsakades av värdekedjor i branschens företag.
Handeln har emellertid en betydande möjlighet att påverka sin värdekedjas verksamhet för att dämpa klimatförändringarna, eftersom den har en central roll både i hanteringen av leveranskedjan och i konsumentgränssnittet.
”Finland har som mål att vara koldioxidneutralt år 2035 och handeln har åtagit sig att göra ett effektfullt arbete för att uppnå detta. Vår uppdaterade färdplan täcker för första gången utsläppen i hela handelns värdekedja och identifierar därmed verksamhetens totala effekt”, säger Kari Luoto, vd för Finsk Handel.
Handeln har som mål att vara koldioxidneutral år 2035 och nästan utsläppsfri år 2050. Detta kräver samarbete och aktiv intressebevakning från många olika aktörer, eftersom till exempel utsläppsminskningar inom transport- och energisektorn har en betydande inverkan på att handelns egna utsläppsmål uppnås. Att stärka intressentdialogen och kompetensutvecklingen inom branschen är centralt, liksom stöd och politiska åtgärder som stärker verksamhetsförutsättningar inom servicebranscherna.
”Att skapa en jämn och förutsägbar regleringsmiljö är viktigt för att företagen ska våga investera i koldioxidsnåla lösningar. Regleringen får inte medföra en orimlig börda för företagen”, sammanfattar Luoto de önskemål som branschens företag har till beslutsfattarna.
Utsläppen från tillverkning och användning av produkter som säljs betonas inom varje bransch
Av färdplanen framgår att den största delen av utsläppen inom alla branscher uppstår vid tillverkning och användning av de produkter som säljs. Det innebär att den största effekten inom handeln kan uppnås genom att minska utsläppen i värdekedjan (scope 3).
”Även om handelns egna utsläpp står för mindre än en procent av Finlands totala utsläpp har branschens företags klimatåtgärder en stor inverkan på hela värdekedjan och på kundernas möjligheter att leva mer hållbart”, påminner Luoto.
Företagets utsläpp i värdekedjan sker per definition någon annanstans än i företagets egna verksamhet, vilket gör det svårare att identifiera utsläpp som ett resultat av företagets verksamhet.
”Värdekedjans utsläpp överlappar andra företags utsläpp, vilket betyder att det lönar sig att genomföra utsläppsminskningsåtgärder tillsammans med relevanta intressenter, såsom varuproducenter eller logistikaktörer”, berättar Lauri Leskinen, ledande expert inom Finsk Handel och projektansvarig för handelns färdplan för koldioxidsnålhet.
Inom fackhandelns och tekniska handelns branscher är produktionskedjorna för produkter långa, komplexa och globalt splittrade.
”Det finns enorma skillnader i entreprenörernas förmågor och kunskaper. Således har olika aktörer inom handeln olika möjligheter att påverka utsläppen i värdekedjan”, påpekar Leskinen.
Vetenskapsbaserat klimatarbete för att uppnå koldioxidneutralitet inom handeln 2050
Handelns totala utsläpp kan minskas genom att alla företag binder sig till klimatarbetet och genom att sätta upp ambitiösa mål och åtgärder även för företagets värdekedja. Som en del av färdplanen byggdes fyra olika scenarier för att bedöma utvecklingen av utsläppen och effekten av utvalda utsläppsminskningsåtgärder inom handeln:
- Grundscenariot (perusura-skenaario) beskriver hur utsläppen utvecklas om omsättningen fortsätter att öka hos företag inom handeln.
- EU ETS-scenariot beskriver beslutade politiska åtgärder och effekterna av samhällets koldioxidminskning, där Finsk Handel inte arbetar proaktivt med utsläppsminskningar, utan förlitar sig på andra aktörers koldioxidminskning.
- SBTi-scenariot beaktar de kortsiktiga och långsiktiga SBTi-utsläppsminskningsmål* som företag inom handeln redan fastställt och som de kommunicerat i offentligheten.
- Det utvidgade SBTi-scenariot (laajennettu SBTi-skenaario) beskriver hur utsläppen från handeln skulle utvecklas om alla företag inom handeln satte upp kort- och långsiktiga SBTi-utsläppsminskningsmål.
Bland de fyra byggda scenarierna beskriver endast det utvidgade SBTi-scenariot en situation där handeln når nettonollutsläpp fram till år 2050. Granskningen visar att handeln spelar en viktig roll i hela samhällets klimatarbete och genom samarbete kan vi nå våra mål i kampen mot klimatförändringarna.
”Många aktörer inom handeln har redan ställt och delvis uppnått ambitiösa utsläppsminskningsmål. Handelns förbund har i sin tur spelat en viktig roll i informationsdelningen och intressebevakningen”, berättar Leskinen.
Företag behöver en enhetlig och förutsägbar regleringsmiljö
I den tidigare färdplanen för koldioxidsnålhet inom handeln som publicerades 2020 beskrivs förändringar i verksamhetsmiljön som skulle främja genomförandet av utsläppsminskningar bland aktörer inom handeln, bland annat:
- sänkning av elskatten inom servicebranscherna
- anskaffningsstöd baserat på klimatmål
- att stödja självförsörjande elproduktion och höja den nedre gränsen för småskalig produktion.
Dessutom bör man skapa incitament för aktörer inom handeln för att implementera koldioxidsnålt utbud och utsläppsminskningar.
”Det är särskilt viktigt att följa utvecklingen av lagstiftningen på EU-nivå. Den transnationella lagstiftningen bör vara likvärdig i alla länder och EU-regleringen bör vara tydlig”, påpekar Luoto.
”Handeln vill verka som en plattform för utsläppssnålare och ansvarsfulla lösningar. Detta kräver dock stöd från alla intressenter, eftersom handeln är känslig för beslut som fattas av andra aktörer”, säger Luoto.
* Vetenskapsbaserade utsläppsminskningsmål (Science-based targets) godkända av SBTi
Bekanta dig med handelns uppdaterade färdplan för koldioxidsnålhet (pdf, bara på finska)):
Förnybar handel 2035, del 2 – Handelns färdplan för koldioxidsnålhet >>
Mer information:
Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi
Lauri Leskinen, ledande expert, Finsk Handel, tfn 044 091 1067, lauri.leskinen(at)tekninen.fi
Bakgrund:
Näringslivets branscher har uppdaterat sin färdplan för koldoxidsnålhet i enlighet med Petteri Orpos regeringsprogram. Syftet med uppdateringen är att upprätthålla en lägesbild och en bedömning av vilka åtgärder som är tillräckliga för att uppnå Finlands utsläppsminskningsmål och -åtaganden.
I arbetet med handelns färdplan för koldioxidsnålhet skapades en fortsättning på färdplansarbetet ”Förnybar handel 2035” som publicerades år 2020. Ett stort antal aktörer inom handeln har deltagit i arbetet. Styrgruppen bestod av experter från Finsk Handel, dess medlemsförbund och medlemsföretag, och arbetet med färdplanen faciliterades av Gaia Consulting Oy:s expertteam.