Testköp på Temu.com:s marknadsplats uppfyllde inte de europeiska kraven
På grund av administrativa kostnader relaterade till produktsäkerhet och konsumentskydd är de priser som kinesiska säljare betalar för sina inköp 30–40 procent lägre än för finska butiker för motsvarande produkter. Det handlar dock inte alltid om likvärdiga produkter, eftersom varor som säljs på marknadsplatser i tredje länder ofta inte uppfyller europeiska krav vad gäller märkning, spårbarhet eller kvalitet. Detta framkom tydligt vid testinköp som gjordes i maj 2024 på marknadsplatsen Temu.com.
Enligt EU:s produktsäkerhetsförordning får inga andra än säkra produkter säljas på den inre marknaden, och produkterna ska följa den lagstiftning som gäller för respektive produktgrupp. De inhemska tillsynsmyndigheterna, framför allt Tullen och Tukes, är dock ofta maktlösa då det gäller näthandel utanför EU.
”Samtidigt som de finska butikerna betalar administrativa kostnader för till exempel produktövervakning och -märkning, standarder och tester, vräker de kinesiska marknadsplatserna ut varor på marknaden utan de kostnader som förpliktelserna medför”, säger Kari Luoto, vd för Finsk Handel, om den orättvisa konkurrenssituationen.
Konkurrenssituationen för europeiska handelsföretag orättvis jämfört med aktörer utanför EU
Finsk Handel har uppskattat att enbart de administrativa kostnaderna som anknyter till produktsäkerheten höjer anskaffningspriserna för finska handelsföretag med tiotals procent jämfört med kinesiska konkurrenter.
”För en kinesisk aktör är till exempel anskaffningspriset för en helt motsvarande leksak endast 61 procent av det anskaffningspris som en finsk butik betalar. Och produkten är inte nödvändigtvis ens helt densamma, utan kan vara gjord av billigare och till och med farliga material”, konstaterar Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
Baserat på testköp som gjordes på Temu.com:s marknadsplats i maj 2024 är misstanken befogad. Ingen av de 14 beställda produkterna skulle ha uppfyllt kraven som ställs för en europeisk försäljare. De vanligaste problemen gällde förpacknings- och produktmärkningarna samt bristfälliga skötsel- och bruksanvisningar.
I testresultaten för sex inköp överskreds gränsvärdena för farliga ämnen, och en produkt, en radiostyrd leksaksbil, var redan färdigt obrukbar. Klädinköpen klarade däremot de kemiska testerna, det vill säga det fanns till exempel inga förbjudna färgämnen i dem. Resultatet efter arbetet var däremot dåligt; kläderna motsvarade inte produktbilden som fanns på marknadsplatsen, eller så var materialet tunt och transparent. Produktmärkningarna uppfyllde inte heller kraven.
Marknadsplatserna ska bära ansvaret för de produkter som säljs där
Den orättvisa konkurrenssituationen skulle jämnas ut om marknadsövervakningen på EU-nivå skulle vara effektivare. Det gränsöverskridande samarbetet mellan marknadsövervaknings- och tullmyndigheterna kunde effektiviseras för att förbättra övervakningen av marknadsplatser på nätet och nätbutiker i tredjeländer, bland annat genom att undanröja lagstiftningsmässiga hinder för informationsöverföring och öka resurserna.
”Marknadsplatserna ska ställas till svars för de produkter som säljs på plattformen. Då skulle de också ha ett incitament att övervaka att produkterna uppfyller kraven, vilket de inte har nu”, föreslår Luoto.
”Det vore bra om den nya kommissionen också hade egna befogenheter i marknadsövervakningen av nätbutiker i tredjeländer. Finlands regering bör driva dessa åtgärder kraftigt inom EU för att förbättra jämlika konkurrensförutsättningar mellan företag”, fortsätter Luoto.
Mer information:
Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi