Utredning: Arbetsgivarna behöver språkkunniga inom servicebranscherna
Arbetsgivare inom servicebranscherna behöver experter som har färdigheter att skapa utmärkta kundupplevelser. Till dessa färdigheter hör kundorientering, teamarbetsförmåga och en positiv attityd. Dessutom betonas kunskaper i svenska och digitala färdigheter, såsom smidig hantering av kontorsprogram.
I Arbetsgivarna för servicebranscherna Paltas, Finsk Handels och Turism- och Restaurangförbundets pilotprojekt om kompetensbehov utreddes vilken typ av kompetens som behövs inom servicebranscherna. Den kompetens som arbetsgivarna behöver utreddes nu för första gången i jobbannonser med hjälp av artificiell intelligens. Kompetensbehoven inom servicebranscherna har tidigare utretts genom enkäter och intervjuundersökningar.
“Förutom att vi fick värdefull information om arbetsgivarnas behov från jobbannonserna, gjorde insamlingen av information med artificiell intelligens det möjligt för oss att granska och jämföra kompetensbehoven inom tre branscher. Av de branscher som Palta representerar deltog ekonomiförvaltningsbranschen i utredningen, som är en central samarbetspartner för andra servicebranscher. Ekonomiförvaltningsbranschen har rapporterat om kompetensbristen bland experter inom ekonomi- och löneförvaltning samt utmaningarna med att hitta tillräckligt med experter som kan utveckla digitala ekonomiförvaltningslösningar“, betonar Milka Kortet, ledande expert vid Servicebranschernas arbetsgivare Palta.
Färdigheter att skapa en utmärkt kundupplevelse betonas inom alla branscher
Att skapa en utmärkt kundupplevelse är centralt inom alla servicebranscher, särskilt i uppgifter som innehåller möten med konsument- och företagskunder.
Bland arbetstagarnas färdigheter inom servicebranscherna betonades kundservicerelaterade färdigheter, såsom kundorientering, teamarbets- och samarbetsfärdigheter samt en positiv attityd. Dessutom betonades kompetens inom ansvarsfullhet och hållbar utveckling.
“Resultaten stärker uppfattningen om att även om branscherna utvecklas, behåller kompetenser som ses som traditionella sin betydelse för servicebranscherna. Kundservicefärdigheter är grundpelare som bär igenom förändringar. Ansvarsfullhet och hållbar utveckling säkerställer i sin tur att tjänsterna motsvarar både nuvarande och framtida behov“, sammanfattar Katri Jakosuo, utbildningspolitisk expert vid Turism- och Restaurangförbundet.
Kunskaper i engelska och svenska behövs särskilt
När man ser på de språkkunskaper som behövs i arbetet framträder förutom engelska även svenska som viktiga kompetenser.
“Tjänster erbjuds överallt i Finland, så det är ofta viktigt att erbjuda tjänsten på engelska och svenska, utöver finska. Kunderna uppskattar att få betjäning på sitt eget språk, och den service de får har stor betydelse för kundupplevelsen“, berättar Finsk Handels utbildningsexpert Moona Naakka.
Språkkunskaper behövs naturligtvis även i andra uppgifter än kundservice. Särskilt det att svenskan betonas i materialet ger ett starkt budskap om att det andra inhemska språket ses som en betydande kompetens, som arbetsgivare också vill lyfta fram konkret i jobbannonserna.
“Den senaste tiden har företag inom handeln signalerat om behovet av svenskspråkiga arbetstagare. Vi vill gemensamt understryka att man inte förväntar sig perfekta kunskaper i svenska i arbetslivet. Det viktigaste är att våga använda språket och lyfta fram språkkompetensen redan vid rekryteringen“, fortsätter Naakka.
Digitala färdigheter spelar en viktig roll i branscher som utvecklas
Kompetensbehov i anslutning till kontorsprogram betonades inom alla branscher. Med kontorsprogram menas program som används i det dagliga arbetet. Särskilt MS Office-relaterade färdigheter lyftes fram i materialet. Kompetensen att använda e-post betonades också i flera jobbannonser.
Av Paltas och Finsk Handels material framkom programmeringsspråk, affärssystem, molntjänster och programvaruutveckling som lika kompetensområden.
Även förståelse för datasäkerhetsfrågor är viktigt inom alla branscher och i alla uppgifter, men mot förväntningarna har det inte kommit fram särskilt i detta material. Artificiell intelligens, som har en betydande inverkan på arbetslivet, har åtminstone ännu inte stigit fram som ett kompetensbehov i jobbannonserna år 2023, som var föremål för utredningen.
Utredningen genomfördes genom att granska kompetensbehoven hos företag i olika branscher utifrån jobbannonserna 2023. Materialinsamlingen genomfördes av Headai Oy med hjälp av kognitiv artificiell intelligens.
Mer information:
Milka Kortet, ledande expert, Servicebranschernas arbetsgivare Palta, tfn 050 569 7856, milka.kortet(at)palta.fi
Katri Jakosuo, utbildningspolitisk expert, Turism- och restaurangtjänster MaRa, tfn 041 501 4224, katri.jakosuo(at)mara.fi
Moona Naakka, utbildningsexpert, Finsk Handel, tfn 045 651 8474, moona.naakka(at)kauppa.fi